Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Be safe on the Internet 2 – Bezpečná komunikace s neznámými lidmi na internetu
Odborný článek

Be safe on the Internet 2 – Bezpečná komunikace s neznámými lidmi na internetu

Anotace

V této aktivitě se zaměříme na bezpečné chování na internetu. Na modelových situacích při hře si zkusíme, jak se umíme vypořádat s výzvami, které nám pohyb na internetu přináší. Jak bezpečně komunikovat na sítích a čeho se vyvarovat při komunikaci s neznámým člověkem online?

Úvod

Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ

Věková skupina: 4.–5. ročník (9–11 let)

Vzdělávací obor: jazyk a jazyková komunikace – cizí jazyk – anglický jazyk

Tematický okruh: čtení

Časová dotace:

  • Výuka: 1 vyučovací hodina
  • Příprava: 30 minut – seznámení s hrou

Metodická poznámka: Učíme žáky základním strategiím bezpečného pohybu na internetu, anglický jazyk a digitální technologie jsou tady prostředkem, ne cílem. Při hře je potřeba dopomoc učitele s porozuměním u odpovědí – objevuje se tam složitější gramatika. Je více věcí, které zajišťují bezpečnost na internetu, a je dobré k tomu děti vědomě vést. Vytváření digitální stopy je otázka našeho vědomého rozhodování, dovedností a schopnosti správně vyhodnocovat situace a nebezpečí a dobře se rozhodovat.

Cíl

Vzdělávací cíle: Žák/žákyně se dokáže bezpečně orientovat v online prostředí.

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: Digitální technologie využíváme jako prostředek ke zvýšení povědomí o bezpečném chování ve virtuálním prostředí, připravujeme žáky na jejich budoucí život.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

  • Diskuze: Co znamená bezpečný pohyb na internetu? Co to je digitální stopa? Jak a s kým komunikovat online? Co potřebujeme, abychom se cítili bezpečně ve virtuálním světě? 10 minut

Základní pojmy:

  • social networks/media = sociální sítě
  • secure = zajištěný
  • safe = bezpečný
  • safety = bezpečí
  • stranger = cizí člověk
  • password = heslo
  • check = ověřit
  • reliable information = spolehlivá informace
  • phishing = typ internetového podvodu k získávání citlivých údajů v elektronické komunikaci (snaha získat hesla, čísla kreditních karet…)

Uvědomění

  • Pomocí hry si žáci projdou několika modelovými situacemi pro vyhodnocení bezpečného chování ve virtuálním světě. Žáci a učitel pracují společně, učitel sdílí hru přes dataprojektor a pomáhá s porozuměním anglickému textu. 10 minut


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová

První otázka cílí na to, co by nemělo být nikdy sdíleno v online prostoru – tedy heslo, adresa, datum narození, soukromé fotky. Je dobré i vysvětlit, proč nesdílet, co by mohlo nastat, pokud bychom sdíleli. Fotky zvířátek nebo oblíbenou barvu sdílet můžeme. 


Autor díla: Helena Peřinová

Ve druhé otázce se žáci rozhodují v problémové situaci, jak bezpečně jednat, pokud je někdo neznámý vyzve k osobnímu setkání – říct o té situaci někomu dospělému. Toto by mělo vyplynout z diskuze.



Autor díla: Helena Peřinová



Autor díla: Helena Peřinová

Ve třetí otázce se má žák rozhodnout, zda bude otevírat obrázek, který přišel přes oblíbenou aplikaci od neznámého člověka. Cokoli poslané z neznámé adresy může být nevhodné nebo nebezpečné. S tímto už žáci většinou nějakou zkušenost mají a rádi ji budou s ostatními sdílet.



Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová

Ve čtvrté otázce se dostáváme k tématu věrohodnosti informací na Wikipedii. Je třeba žáky upozornit na to, že se jedná o otevřenou encyklopedii a kdokoli může cokoli editovat. Není pravda, že vše, co najdeme na internetu, je pravda – jedná se o velmi rozšířený omyl a je třeba to žákům stále opakovat a zdůrazňovat.


Autor díla: Helena Peřinová

V poslední – páté – otázce je opět problémová situace: jak se vypořádat s určitou formou kyberšikany, jak zareagovat na osočující zprávy, nevhodný obsah. Není dobré mazat ani odepisovat v podobném duchu.

Vyhodnocení:



Autor díla: Helena Peřinová

3) Rozdělte žáky do skupin (po 3–5) a zadejte jim úkol, aby sepsali základní pravidla, co dělat/nedělat při komunikaci s neznámým člověkem na internetu. 15 minut

Co by měli žáci vědět po této hodině?

Buďte opatrní při pohybu a setkávání v online světě:

  • Lidé na internetu nejsou vždy těmi, za které se vydávají.
  • Zárukou bezpečnosti nejsou ani desítky fotografií na profilu nebo stovky virtuálních přátel.
  • Každou informaci z online světa berte s rezervou, přistupujte k ní kriticky. Proč by vám někdo nabízel něco tak výhodného?
  • Hlídejte si vše, co na internetu píšete, sdílíte – cokoli vložíte, půjde už jen velmi těžko vzít zpět. Kopii si už dávno mohl stáhnout někdo další a šířit ji dál. Nikdy neposílejte intimní fotky.
  • Surfujte na internetu opatrně – vyhýbejte se nebezpečným stránkám stejně, jako se vyhýbáte nebezpečným ulicím za tmy.
  • Neotevírejte přílohy z neznámých čísel a adres, neklikejte na odkazy.
  • Nenechte se vyprovokovat k nevhodným reakcím od neznámých lidí.
  • Udělejte si čas na nastavení soukromí na vašich účtech.

Reflexe

Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu?

Reflexi můžeme provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru. 10 minut

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

5. ročník

Při společné hře jsem nechala odpovědi vždy na žácích, bez ovlivňování. Při neshodách jsme hlasovali o vhodnosti jednotlivých odpovědí. Otázek je celkem 5 a u každé otázky je více správných odpovědí, je tam vždy napsáno, kolik odpovědí je správných. Našeho tématu se v kvízu týkají otázky číslo 1, 2, 3 a 5. Když potom žáci sepisovali pravidla chování při kontaktu s neznámou osobou na internetu, nechala jsem na nich, zda zvládnou vyjádřit anglicky nebo budou potřebovat někde češtinu.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

pro žáka i učitele PC, případně pro žáky tablety nebo mobilní telefony, dataprojektor ve třídě