Odborný článek

Werbung ist cool??!!

17. 1. 2025
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Veronika Korbelová

Anotace

Výuková aktivita je zaměřena na rozvoj komunikativních dovedností a schopností tvorby textů v německém jazyce prostřednictvím práce s reklamními spoty a tvorbyou vlastního reklamního letáku a videa. Pokročilejší žáci poté budou mít možnost prozkoumat různé strategie a styly reklamy a diskutovat o jejich účinnosti a účelu.

Očekávané výstupy:

Žáci:

  • rozumí jednoduchým, pomalu a zřetelně sdělovaným pokynům, otázkám a konkrétním informacím, které se týkají osvojovaných témat;
  • mluví v jednoduchých větách o osvojovaných tématech;
  • zprostředkují myšlenku pomocí slov a velmi jednoduchých vět, pokud mají možnost si je předem připravit (mediace);
  • využívají digitální technologie ke sdílení dat, informací a obsahu s vybranými lidmi a k týmové práci.

Časová dotace:

  • Výuka: 90 minut
  • Příprava: 60 minut

Pomůcky:

  • Učitel: PC nebo notebooky, připojení k internetu, tabule, projektor, interaktivní tabule
  • Žáci: PC nebo notebooky, připojení k internetu

Zdroje:

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Digitální:      

Žáci/žákyně

  • pořizují, ukládají a sdílí fotografie;
  • jsou součástí virtuální třídy (týmu) v prostředí Microsoft Teams (nebo v jiné platformě pro třídní management);
  • uvědomují si rizika spojená s používáním informačních technologií.

Vzdělávací cíle:

Žáci/žákyně

  • německy popíší jednoduchými větami nabízený produkt;
  • porozumí principům a technikám reklamy, analyzují reklamní strategie;
  • natočený obsah poté i se zvukem digitálně zpracují a pomocí cloudového úložiště svůj soubor (nejlépe ve formátu MP4) sdílí vyučujícímu, případně spolužákům (např. přes platformu Teams, GCR atd.);
  • provedou na základě zvolené metody hodnocení své práce i práce ostatních.

Přínos využití digitálních technologií:

Žák/žákyně 

  • se v rámci nácviku tvorby vět s použitím sloves a časových údajů naučí stříhat kratší vizuální sekvence a doplňovat je zvukem;
  • v jednoduché aplikaci sestaví krátké video;
  • během pořizování fotografií si uvědomí rizika zveřejňování citlivých osobních údajů a soukromých fotografií a podle toho zvolí sdílený obsah;
  • seznámí se s další z možností, jak procvičovat své jazykové dovednosti pomocí online pracovních listů.

 

Popis vzdělávací aktivity:

1. Aktivity před zhlédnutím reklamního spotu

Učitel napíše na tabuli WERBUNG a zeptá se žáků, co je reklama, k čemu slouží, jaké druhy reklamy existují a jaká je jejich nejoblíbenější reklama.

2. Práce s videem

2a. Úvod (20 minut)

Učitel pustí video a nechá žáky zhlédnout prvních 30 vteřin. Pak video přeruší a nechá žáky hádat, co je cílem této reklamy. Poté, co žáci řeknou své nápady, učitel informuje krátce o videu.

Tříminutové video Supergeil německé skupiny Der Tourist, ve kterém hostoval osmapadesátiletý německý herec a zpěvák Friedrich Liechtenstein, se v Německu stalo hitem. Ještě více ovšem boduje spot německého řetězce Edeka, který dokázal populární píseň využít ve svůj úspěch. Domluvil se přímo s Liechtensteinem a ten pro něj s pozměněným textem původního Supergeil natočil reklamu.

Jedná se tedy o reklamu na německý nákupní řetězec Edeka.

Učitel napíše na tabuli otázku: Was gibt es alles in einem Supermarkt?

Žáci ve dvojicích během tří minut vytváří do sešitu myšlenkovou mapu, co všechno se dá koupit v supermarketu. Po skončení časového limitu porovnají své výsledky s jinou dvojicí. Která dvojice měla nejvíce odpovědí?

2b. Poslech a analýza videa (20 minut)

Učitel rozdá žákům připravený pracovní list PL Supergeil. Žáci mají za úkol zakroužkovat produkty, které ve videu viděli. Učitel pustí celé video, poté následuje kontrola.

Učitel pustí žákům video ještě jednou, tentokrát žáci doplní chybějící výrazy do textu. Následuje společná kontrola.

Učitel vysvětlí význam slova supergeil – megacool.

Krátká diskuze o videu: Co se vám na videu líbilo? Co si myslíte o použití humoru v reklamě? Rozuměli jste všemu?

3. Tvorba reklamního letáku

Před samotnou aktivitou je dobré zopakovat se žáky pár pravidel, jak by měl z hlediska hlavního obsahu reklamní leták vypadat.

Autor díla: Pavlína Jurzykowská

 

Zadání:

Učitel rozdělí žáky do skupin a každá skupina má za úkol vymyslet název svého supermarketu a alespoň šest produktů, které budou momentálně v akci za skvělé ceny.

Leták budou žáci vytvářet v bezplatném online nástroji Canva.

Jak mají žáci tvořit leták v Canvě, najdete pod tímto odkazem.

4. Tvorba reklamního videa

Žáci jsou ve stejných skupinách a natočí krátké reklamní video (2–3 minuty) na své inzerované produkty.

 

Zadání pro žáky:

Plakát

Denkt einen Namen für euren Supermarkt aus.

Wählt mindestens 6 Produkte aus, die im Angebot sind.

Benennt die Produkte.

Schreibt die Preise.

Seid kreativ!

Video

Dreht ein Video und stellt eueren Supermarkt vor! Stellt auch eure Produkte im Angebot vor!

Kritéria pro natočení videa jsou uvedena v této aktivitě.

Další tipy k natáčení videí ve výuce naleznete ZDE.

5. Prezentace letáku a videa, reflexe a závěr

Žáci prezentují ve skupinách leták i video, ostatní dávají zpětnou vazbu a kladou otázky. Po odprezentování se zvolí nejlepší plakát i video.

Žáci hodnotí vtip, nápaditost, poselství, dobré provedení, informační hodnotu, srozumitelnost a relevantní hudební podklad, tedy kritéria by měla být taková, aby plakát i video co nejlépe propagovaly daný supermarket a docílily toho, že tam půjdou lidé nakupovat.

Hodnocení je samozřejmě subjektivní a je možné hodnotit více kategorií – nejoriginálnější, nejvtipnější, nejkvalitněji natočené, nejvíce informačně nosné, nejpoutavější…

K hodnocení pro žáky můžete využít i tento předpřipravený formulář Kritéria hodnocení reklamy.

Druhá varianta hodnocení: Udělování Oscarů

Učitel rozdělí žáky do tří skupin:

  • skupina „Režiséři“ (budou kontrolovat obsah jednotlivých videí, jejich správnost a úplnost dle zadání)
  • skupina „Estéti“ (budou kontrolovat grafickou a estetickou kvalitu výstupu)
  • skupina „Zvukaři“ (budou kontrolovat zvukovou stopu a správnost výslovnosti)

Učitel vyzve žáky, aby se pohodlně usadili a zhlédli „nominované“ snímky, tedy hotová videa. Každá skupina pak zvolí za sebe (lze hlasovat pomocí aplikace Mentimeter) nejlepší video.

Třetí varianta hodnocení: Investujeme!

Hodnocení plakátů/videí lze také proměnit na složitější didaktickou hru. Žáci dostanou imaginární

sumu peněz a ve skupině musí rozhodnout, do které reklamy budou investovat své finance, a to již během

prezentace reklam, ne po nich. Učí se tak zároveň rozvážně nakládat s finančními prostředky. Na

konci vyučovací hodiny je vyhlášen vítěz, který získal největší počet investorů.

Reflexe a závěr

Na závěr žáci diskutují o tom, jaké výzvy přinesla tvorba reklamy. Měli by posoudit, proč některý/é plakát/video vyvolal/o větší chuť jít do supermarketu nakoupit a některý/é méně a zda a proč svoji funkci reklama splnila, případně nesplnila.

ÚKOLY A OTÁZKY PRO ŽÁKY S POKROČILOU JAZYKOVOU ÚROVNÍ

Následující otázky lze využít k tématu Werbung se žáky s pokročilou jazykovou úrovní, žáci mohou o těchto otázkách diskutovat nebo napsat esej.

Was bedeutet der Satz: „Werbung will immer verkaufen!“ Rede mit einem Schulfreund darüber und notiert eure Ergebnisse auf einem Zettel.

Warum gibt es Werbungen?

Welche Werbungen kennst du?

Wer glaubst du macht Werbungen?

Wo siehst du Werbungen?

Sind dir bei Onlinespielen schon häufig Werbungen aufgefallen?

Warum gibt es Werbungen auf Online-Spieleseiten?

Wie verhalte ich mich richtig?

ZKUŠENOSTI S POUŽITÍM MATERIÁLU

Materiál jsem použila v sedmé třídě. Žákům se tvorba letáku i natáčení reklamy pro vlastní supermarket líbily. Byli kreativní, a protože už letáky v Canvě i vlastní videa vytvářeli, neměli při zpracování problémy. Bavilo je vymýšlet vlastní název supermarketu i zboží, které bude v akci. Natáčení videa je vždycky sázka na jistotu! Žáci si rozdělili role a scénáře a pak společně natáčeli. Bylo hodně legrace, zejména když  museli opakovat scény, které se nepovedly na první pokus.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Veronika Korbelová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • efektivně využívá moderní informační technologie
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Spolupráce a soutěž

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída