Očekávané výstupy:
Žáci:
Časová dotace:
Pomůcky:
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Digitální:
Žáci/žákyně
Vzdělávací cíle:
Žáci/žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/žákyně
Popis vzdělávací aktivity:
1. Aktivity před zhlédnutím reklamního spotu
Učitel napíše na tabuli WERBUNG a zeptá se žáků, co je reklama, k čemu slouží, jaké druhy reklamy existují a jaká je jejich nejoblíbenější reklama.
2. Práce s videem
2a. Úvod (20 minut)
Učitel pustí video a nechá žáky zhlédnout prvních 30 vteřin. Pak video přeruší a nechá žáky hádat, co je cílem této reklamy. Poté, co žáci řeknou své nápady, učitel informuje krátce o videu.
Tříminutové video Supergeil německé skupiny Der Tourist, ve kterém hostoval osmapadesátiletý německý herec a zpěvák Friedrich Liechtenstein, se v Německu stalo hitem. Ještě více ovšem boduje spot německého řetězce Edeka, který dokázal populární píseň využít ve svůj úspěch. Domluvil se přímo s Liechtensteinem a ten pro něj s pozměněným textem původního Supergeil natočil reklamu.
Jedná se tedy o reklamu na německý nákupní řetězec Edeka.
Učitel napíše na tabuli otázku: Was gibt es alles in einem Supermarkt?
Žáci ve dvojicích během tří minut vytváří do sešitu myšlenkovou mapu, co všechno se dá koupit v supermarketu. Po skončení časového limitu porovnají své výsledky s jinou dvojicí. Která dvojice měla nejvíce odpovědí?
2b. Poslech a analýza videa (20 minut)
Učitel rozdá žákům připravený pracovní list PL Supergeil. Žáci mají za úkol zakroužkovat produkty, které ve videu viděli. Učitel pustí celé video, poté následuje kontrola.
Učitel pustí žákům video ještě jednou, tentokrát žáci doplní chybějící výrazy do textu. Následuje společná kontrola.
Učitel vysvětlí význam slova supergeil – megacool.
Krátká diskuze o videu: Co se vám na videu líbilo? Co si myslíte o použití humoru v reklamě? Rozuměli jste všemu?
3. Tvorba reklamního letáku
Před samotnou aktivitou je dobré zopakovat se žáky pár pravidel, jak by měl z hlediska hlavního obsahu reklamní leták vypadat.
Autor díla: Pavlína Jurzykowská
Zadání:
Učitel rozdělí žáky do skupin a každá skupina má za úkol vymyslet název svého supermarketu a alespoň šest produktů, které budou momentálně v akci za skvělé ceny.
Leták budou žáci vytvářet v bezplatném online nástroji Canva.
Jak mají žáci tvořit leták v Canvě, najdete pod tímto odkazem.
4. Tvorba reklamního videa
Žáci jsou ve stejných skupinách a natočí krátké reklamní video (2–3 minuty) na své inzerované produkty.
Zadání pro žáky:
Plakát
Denkt einen Namen für euren Supermarkt aus.
Wählt mindestens 6 Produkte aus, die im Angebot sind.
Benennt die Produkte.
Schreibt die Preise.
Seid kreativ!
Video
Dreht ein Video und stellt eueren Supermarkt vor! Stellt auch eure Produkte im Angebot vor!
Kritéria pro natočení videa jsou uvedena v této aktivitě.
Další tipy k natáčení videí ve výuce naleznete ZDE.
5. Prezentace letáku a videa, reflexe a závěr
Žáci prezentují ve skupinách leták i video, ostatní dávají zpětnou vazbu a kladou otázky. Po odprezentování se zvolí nejlepší plakát i video.
Žáci hodnotí vtip, nápaditost, poselství, dobré provedení, informační hodnotu, srozumitelnost a relevantní hudební podklad, tedy kritéria by měla být taková, aby plakát i video co nejlépe propagovaly daný supermarket a docílily toho, že tam půjdou lidé nakupovat.
Hodnocení je samozřejmě subjektivní a je možné hodnotit více kategorií – nejoriginálnější, nejvtipnější, nejkvalitněji natočené, nejvíce informačně nosné, nejpoutavější…
K hodnocení pro žáky můžete využít i tento předpřipravený formulář Kritéria hodnocení reklamy.
Druhá varianta hodnocení: Udělování Oscarů
Učitel rozdělí žáky do tří skupin:
Učitel vyzve žáky, aby se pohodlně usadili a zhlédli „nominované“ snímky, tedy hotová videa. Každá skupina pak zvolí za sebe (lze hlasovat pomocí aplikace Mentimeter) nejlepší video.
Třetí varianta hodnocení: Investujeme!
Hodnocení plakátů/videí lze také proměnit na složitější didaktickou hru. Žáci dostanou imaginární
sumu peněz a ve skupině musí rozhodnout, do které reklamy budou investovat své finance, a to již během
prezentace reklam, ne po nich. Učí se tak zároveň rozvážně nakládat s finančními prostředky. Na
konci vyučovací hodiny je vyhlášen vítěz, který získal největší počet investorů.
Reflexe a závěr
Na závěr žáci diskutují o tom, jaké výzvy přinesla tvorba reklamy. Měli by posoudit, proč některý/é plakát/video vyvolal/o větší chuť jít do supermarketu nakoupit a některý/é méně a zda a proč svoji funkci reklama splnila, případně nesplnila.
ÚKOLY A OTÁZKY PRO ŽÁKY S POKROČILOU JAZYKOVOU ÚROVNÍ
Následující otázky lze využít k tématu Werbung se žáky s pokročilou jazykovou úrovní, žáci mohou o těchto otázkách diskutovat nebo napsat esej.
Was bedeutet der Satz: „Werbung will immer verkaufen!“ Rede mit einem Schulfreund darüber und notiert eure Ergebnisse auf einem Zettel.
Warum gibt es Werbungen?
Welche Werbungen kennst du?
Wer glaubst du macht Werbungen?
Wo siehst du Werbungen?
Sind dir bei Onlinespielen schon häufig Werbungen aufgefallen?
Warum gibt es Werbungen auf Online-Spieleseiten?
Wie verhalte ich mich richtig?
ZKUŠENOSTI S POUŽITÍM MATERIÁLU
Materiál jsem použila v sedmé třídě. Žákům se tvorba letáku i natáčení reklamy pro vlastní supermarket líbily. Byli kreativní, a protože už letáky v Canvě i vlastní videa vytvářeli, neměli při zpracování problémy. Bavilo je vymýšlet vlastní název supermarketu i zboží, které bude v akci. Natáčení videa je vždycky sázka na jistotu! Žáci si rozdělili role a scénáře a pak společně natáčeli. Bylo hodně legrace, zejména když museli opakovat scény, které se nepovedly na první pokus.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025