Očekávané výstupy:
Časová dotace:
Výuka: 45 minut
Příprava: 20 minut
Pomůcky:
Učitel: PC nebo notebooky, připojení k internetu, tabule, projektor, interaktivní tabule
Žáci: PC nebo notebooky, připojení k internetu
Zdroje:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Digitální:
Žák/Žákyně
Vzdělávací cíle:
Žák/Žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žák/Žákyně
Metodická poznámka:
Nabízené aktivity umožňují žákům i učitelům využívat různé druhy práce, od samostatné po skupinovou. Jednotlivé aplikace nabízejí velkou škálu šablon, se kterými může učitel nebo žák pracovat. V první aktivitě je využita aplikace LearningApps. Jedná se o online aplikaci pro tvorbu vlastních interaktivních aktivit, jako jsou např. spojování slov, řazení, kvízy, přiřazování, anagramy, hádání slov, pexeso, osmisměrky atd. Cvičení může učitel buď vytvářet sám, nebo si může vyhledat už hotová cvičení podle klíčových slov v Menu. Kliknutím na vybraný náhled se cvičení otevře a stačí si už jen vybrat jednu z nabízených aktivit. Pracovní list je možné přizpůsobit slovní zásobě a použít i pro pokročilejší jazykové úrovně.
Popis vzdělávací aktivity:
Fáze 1 – EVOKACE (10 minut)
Úloha 1: „Opakování matka moudrosti“
Pomocí aplikace LearningApps učitel opakuje:
A/ Hodiny a etapy dne:
Vyučující na sdílené ploše rozklikne danou aktivitu a postupně žáky vybízí, aby vybrali správnou odpověď v předpřipraveném online pracovním listu https://learningapps.org/view7872574.
B/ Aktivity během dne:
Poté stejným způsobem procvičí slovní zásobu „činnosti a aktivity během dne“ – na webu https://learningapps.org/watch?v=pnnxqnkaa19 se nachází balíček aktivit pro opakování základních receptivních dovedností (poslech a verbální porozumění).
Fáze 2 – UVĚDOMĚNÍ (30 minut)
Úloha 2: „Natoč video Mein Tag“
Učitel pustí žákům krátké video: https://www.youtube.com/watch?v=FIhT9MruY4A.
Společně pak video přeloží. Poté učitel žákům klade kontrolní otázky:
Poté vyzve žáky, aby natočili podobné video s využitím připravených rekvizit a vlastních mobilních telefonů.
Rekvizity: plyšáci, figurky, panáčci, zubní kartáček, mýdlo, ručník, hřeben, deka, učebnice, pero, sluchátka, lžíce apod. (cokoliv, co lze připodobnit k některé z etap dne).
Žáci se rozdělí do dvojic/trojic a vyberou si postavičku/figurku/plyšáka a další rekvizity (deku, zubní kartáček, talíř se lžící, učebnici, hřeben, mýdlo, …). Učitel poté žáky poprosí, aby plyšáka pojmenovali a vyfotili ho v různých etapách dne i s vhodnou rekvizitou.
Důležitá sdělení před samotným pořizováním fotografií:
Bližší informace o tom, jak bezpečně sdílet fotografie, naleznete zde: https://www.digitalnipevnost.cz/zpravodaj/detail/jak-bezpecne-sdilet-fotografie-on-line.
Učitel vyzve žáky, aby se pokusili odpovědět na otázku, proč by nebylo vhodné fotit sám sebe doma a poté fotografii sdílet spolužákům v rámci společné kontroly výstupu z hodiny. Žáci by měli přijít na to, že když fotí nebo natáčí na svůj mobil sebe, své tělo, své soukromí, tak musí být opatrní, pokud daný obsah sdílí online. Učitel děti upozorní na fakt, že je opravdu nesmírně důležité, aby si děti chránily své soukromí a citlivé informace (jméno, adresu, telefonní číslo, informace o tom, kdy jsou na dovolené atd.).
Před samotným focením je vhodné projít se žáky stručně sepsaná pravidla pro tvorbu kvalitní fotografie – učitel je může promítnout na interaktivní tabuli a každé pravidlo stručně okomentovat.
Jak pořídit kvalitní fotografii?
https://www.fotoguru.cz/uvod-do-fotografovani/
Zadání pro žáky:
Am Morgen – postavička má u sebe např. kartáček, deku, …
Am Vormittag – figurka/plyšák například drží pero, sedí na lavici, u tabule, má učebnici
Am Mittag – například drží lžíci nebo má před sebou talíř
Am Nachmittag – například kouká na sešit, má sluchátka
Am Abend – například čte knihu na dece, je u něj talíř
Tutoriál Eddpuzzle zde: Edpuzzle Tutorial for Teachers
Fáze 3 – REFLEXE
Úloha 3: „Udělování Oscarů“
Učitel rozdělí žáky do tří skupin:
Učitel vyzve žáky, aby se pohodlně usadili a zhlédli „nominované“ snímky, tedy hotová videa „Mein Tag“. Každá skupina pak zvolí za sebe (lze hlasovat pomocí aplikace Mentimeter) nejlepší video. Jeho autor získá sladkou odměnu.
Zkušenosti s použitím materiálu:
Aktivitu „Můj den“ jsem použila v sedmé třídě jako zakončení tématu „Mein Tag“. Žáci vše hravě zvládli. Většina žáků využila nakonec k tvorbě videa aplikaci CapCut a práce s videem jim trvala v průměru 30 minut.
Menší problém nastal až ve chvíli, kdy bylo potřeba video sdílet a vložit do Teamsů. Překvapilo je, že se místo „klasického“ tlačítka SHARE objevilo SHARE ASSIGNEMENT.
Pokud by žáci pracovali s aplikací Edpuzzle, je třeba jim vysvětlit, že pokud by video sdíleli s někým, kdo není registrován v aplikaci Edpuzzle, musí ho nejdříve uložit do cloudového úložiště (na naší škole používáme v rámci balíčku Office 365 úložiště OneDrive). Teprve poté ho lze pomocí odkazu sdílet.
Žáci vytvořili opravdu moc hezká videa. K prezentaci videí jsem vypracovala pracovní list s otázkami k jednotlivým videím (např. Wie heißt er? Wann steht er auf? Was macht er in der Schule? …), aby žáci opět aktivně používali probranou slovní zásobu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.