Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.
Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.
Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.
Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Zkoumáme přírodu.
Sejeme bylinky
Cíl: Pozorovat vývoj rostlin od setí, popsat proces vývoje rostlin. Vyhledávat informace o setí rostlin. Tvořit fotodokumentaci procesu vývoje rostlin.
- Rozdělte se do skupin, každá skupina si vybere jednu bylinu.
- Prostřednictvím webové stránky https://www.garlo.cz/clanky/jak-zasadit-bylinky/ či jiné doporučené vámi ověřené webové stránky zjistěte, jak rostlinu sázet a správně o ni pečovat.
- Společně navštivte např. zahradnictví a nakupte potřebný materiál pro sázení bylin, můžete je i objednat se svým učitelem online.
- Pusťte se do sázení dle zjištěného postupu a během sázení fotograficky dokumentujte celý proces krok za krokem.
- Fotografie vložte do sdíleného dokumentu (textový dokument či prezentace) a k fotografiím popište daný krok postupu (můžete vytvářet i audiozáznam).
- Připravte prezentaci mapující sázení krok za krokem.
- Vzájemně si prezentace představte a porovnejte, co je při sázení společné a v čem se sázení dané byliny liší.
- Diskutujte, zda se podařilo v dokumentaci zachytit celý proces vývoje rostlin.
Dále můžete k rostlinám vytvořit informační cedulky se základními informacemi, například v programu Canva.com, vytiskněte je a umístěte do květináče v podobě zápichu.
Virtuální prohlídky přírodních krás nejen v ČR
Cíl: Diskutovat o tématu virtuální prohlídka, prakticky si vyzkoušet virtuální prohlídku zajímavého místa v ČR. Prozkoumávat pohyb v prostředí, možnosti zoomování a objevovat detaily místa. Zaznamenávat zajímavosti a porovnávat své zjištění s ostatními spolužáky.
- Prodiskutujte, co by mohl znamenat termín virtuální prohlídka a v čem a proč může být užitečná.
- Prostřednictvím webového prohlížeče vstupte na stránky virtuálních prohlídek ČR – příroda: https://www.virtualczech.cz/kategorie.php?p=4.
- Prozkoumejte libovolnou virtuální prohlídku (pohyb v prostředí, možnosti zoomování a lokalizace objektu na mapě).
- Prozkoumejte několik virtuálních prohlídek a zkuste objevit nějaký detail, skrytou zajímavost. Pokud ji najdete, poznamenejte si, o jakou zajímavost jde a v jaké prohlídce se nachází.
- Pozorování sdílejte s ostatními spolužáky.
- Virtuálně pozorovat můžete i svět např. na webové stránce https://www.airpano.com/.
- Můžete se dále zaměřit například na pyramidy v Egyptě, Velkou čínskou zeď, Machu Picchu a další.
- Procházejte domluvenou destinaci online a popisujte, jaká místa a jaké informace a zajímavosti se zde objevují. Ve skupinách hledejte detaily, vytvářejte popis a referujte o tom, co jste se dozvěděli. Můžete dohledávat neúplné informace nebo lokalitu dle popisu učitele.
Studie vývoje rostliny pomocí animace
Cíl: Diskutovat o fázích vývoje rostlin, využívat aplikaci Stop Motion Studio. Využívat obrázkové materiály k tvorbě animace vývoje rostlin. Tvořit krátkou animaci a ukládat ji. Svůj vytvořený digitální obsah sdílet se spolužáky.
- Diskutujte o fázích vývoje a růstu rostlin. Vyhledejte a ukažte si obrázkové materiály online i offline nebo výukové video.
- Seznamte se s aplikací Stop Motion Studio
a ukažte si její fungování, díky obrazovým instrukcím obsaženým přímo v aplikaci to dokážete.
- Vytvořte krátké animace na téma vývoj rostlin.
- K animování použijte libovolný dostupný materiál (bavlnky, modelína, stavebnice, papíry…).
- Buďte kreativní. Jako podklad využijte papír, plakát, obrázek nebo reálné prostředí.
- Dodržte učitelem určený časový limit pro práci na animaci.
- Vytvořená videa s animacemi uložte do společné sdílené složky.
- Vzájemně si videa prezentujte a sdílejte zkušenosti s využitím aplikace a vývoje rostlin.
- Sdílejte své poznatky a tipy, co vám při práci s animací pomohlo a co vám naopak dělalo potíže.
- Na celou aktivitu máte dostatek času (minimálně 2 vyučovací hodiny).
Digitální výlet do vesmíru
Cíl: Poznat planety Sluneční soustavy a jejich postavení vzhledem ke slunci. Tvořit digitální obsah – prezentaci či podcast. Ve skupině dospět k definici Sluneční soustavy.
Nejdříve si povězte, co znamenají pojmy hvězdárna a planetárium. Hvězdárna je místo, kde můžeme pozorovat hvězdy, planety a další objekty na obloze. Planetárium je speciální místo, kde se pomocí projekce na stropě simulují hvězdné obrazy a pohyb planet. V obou místech se můžete dozvědět spoustu zajímavostí o vesmíru.
- Virtuální prohlídka planetárií a hvězdáren: Projděte si virtuální prohlídku některého planetária a hvězdárny na webu cz. Můžete si prohlédnout, jak taková místa vypadají, a prozkoumat modely Sluneční soustavy.
- Seriál Paxi pro zkoumání vesmíru: Prozkoumejte seriál Paxi na YouTube zde. Tento seriál vám pomůže lépe porozumět vesmíru a jeho tajemstvím. V seriálu se zaměřte na Sluneční soustavu.
- Vytvoření 3D modelu Sluneční soustavy, digitální prezentace nebo podcastu: Rozdělte se do skupin. Každá skupina si vybere úkol. Můžete vytvořit z plastelíny model naší Sluneční soustavy, digitální prezentaci o jedné z planet nebo natočit podcast, ve kterém budete mluvit o zajímavostech vesmíru. Své výtvory můžete prezentovat ostatním.
- Zhodnocení aktivity: Po dokončení aktivit se sejděte a zhodnoťte, co jste se naučili a jak se vám líbila tato cesta zkoumání vesmíru. Můžete také prezentovat své výtvory a sdílet nové poznatky s ostatními žáky.
- Tímto způsobem můžete společně se spolužáky objevovat tajemství vesmíru a získat nové znalosti o naší Sluneční soustavě. Přeji vám hodně zábavy při této dobrodružné výpravě do kosmu!
Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.
Na co bychom se měli sami sebe ptát?
Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.
Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.
Reflektivní otázky pro učitele:
- Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
- V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
- Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
- Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
- Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
- Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
- Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
- Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
- Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
- Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
- Jaké další otázky si chci položit?
V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.