Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Místo, kde žiju – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Místo, kde žiju – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

25. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Ivana Böhmová
Spoluautor
Helena Peřinová

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Místo, kde žiju.

Paměti našeho města

Cíl: Učit se získávat, zpracovávat a sdílet informace v multimediální formě. Rozvíjet svou lokální identitu a historické povědomí o svém místě bydliště.

  • Diskutujte s dětmi o historii vašeho města. Jak se město proměňovalo v čase? Co je dnes jiné než dřív a proč?
  • Vyhledávejte historické fotografie vašeho města a jeho okolí na doporučených stránkách. Fotky ukládejte do sdílené složky, poté si je společně prohlédněte.
  • Vytvořte sadu otázek pro pamětníky – například: Co bylo na životě ve městě jiné, když jsi byl/a malý/malá? Co z města zmizelo? Co ve městě přibylo? Otázky vložte do elektronického dokumentu a uložte do sdílené složky.
  • Ukažte si, jak funguje aplikace diktafon v mobilním telefonu. Ve třídě se dohodněte na pravidlech, kdy a kdo ve stanoveném čase osloví kterého člena své rodiny – „pamětníka“ – a nahraje jeho odpovědi na dané otázky.
  • Zvukové nahrávky – odpovědi pamětníků – uložte do sdílené složky. Starší žáci mohou odpovědi přepsat na klávesnici (v aplikaci Google Dokumenty existuje v položce Nástroje služba Hlasové zadávání, kam je možné zvukový záznam přehrát a nechat přepsat na text – podmínkou je kvalitní zvukový záznam).
  • Z výstupů (fotek a rozhovorů) můžete vytvořit vlastní prezentaci či publikaci o historii a pamětech vašeho města.

Videoreportéři: moje město

Cíl: Učit se vybírat relevantní informace o své obci z různých zdrojů a zpracovat je formou videoreportáže.

  • Představte si, že budete reportéry cestovatelského pořadu. (Na ukázku takového pořadu se můžete s žáky podívat.)
  • Diskutujte o vaší obci. Jaké má výhody a nevýhody oproti jiným místům? Jaké má život zde výhody a nevýhody?
  • Rozdělte se do tematických skupin: příroda, historie, lidé, aktivity a služby, zajímavosti, okolí obce atd.
  • Zjistěte ve skupinách informace ke svému tématu v doporučených zdrojích. Můžete využít vyhledávání na internetu (např. na stránkách města), knihy a encyklopedie, můžete konzultovat s rodiči či můžete společně navštívit informační centrum.
  • Na základě získaných informací si připravte jednoduchý scénář – kroky a postupy – jak natočit krátkou videoreportáž.
  • Video natočte na základě předem daných kritérií (délka, obsah, forma…) – můžete dále upravit, přidat titulky či komentáře, např. za pomoci aplikace CapCut na tabletu nebo chytrém telefonu.
  • Videa vzájemně prezentujte, o obsahu videí diskutujte. (Zvažte také reálnou prezentaci na webu či sociálních sítích školy, nezapomeňte však získat souhlas zúčastněných žáků a využijte příležitost k diskuzi o zásadách bezpečnosti při sdílení videí na internetu.)

Práce s daty: veřejná anketa

Cíl: Využít digitální nástroj pro sběr dat a jejich vyhodnocení. Pomocí ankety se zapojit do dění ve škole či své obci.

  • Na jednoduchém příkladu si ukažte, co je to anketa. Věnujte se i tématu otevřená a uzavřená otázka a škála odpovědí.
  • Prodiskutujte záměr vytvořit veřejnou anketu týkající se vašeho města / vaší školy. Diskutujte o možných otázkách (nejhezčí místo, atraktivita města/školy, co vám ve městě/škole chybí atd.).
  • Rozdělte se do skupin a ve skupině se zaměřte na určité téma a k němu připravte soubor vhodných otázek.
  • Pusťte se do tvorby vlastní online ankety pomocí aplikací Google Formuláře, MS Forms, do, survio.com atp. Postup tvorby ankety si společně ukažte předem.
  • Odkaz na svoji anketu sdílejte mezi sebou, s učitelem, ale je možné zapojit například rodiče a další veřejnost. (Zvažte zveřejnění anket na stránkách či sociálních sítích školy pro dosažení většího počtu dat. Diskutujte o tom s dětmi a promýšlejte, proč je to pro sběr dat dobré.)
  • Po ukončení sběru dat prezentujte výsledky anket a diskutujte, co vše mohou znamenat. (Výsledky ankety můžete využít jako podněty pro obecní samosprávu, jako tipy na výlety nebo inspiraci pro další aktivity.)

Pexetrio GPS (celý název Digi pexetrio – objevujeme GPS souřadnice a místa v našem okolí)

Cíl: Učit se porozumět základním principům GPS a souřadnicového systému, zároveň se seznámit s důležitými místy v okolí svého bydliště nebo v rámci ČR.

  • Vysvětlete si, co jsou to souřadnice a jak podle nich můžeme určit konkrétní místa na mapě. Diskutujte o tom, k jakým účelům jsou souřadnice prospěšné a kdy je můžeme v běžném životě využít.
  • Zahrajte si hru, ve které se žáci naučí vyhledávat místa podle GPS souřadnic a zároveň si osvojí názvy památek a důležitých míst:
    • Vyberte důležitá místa v okolí vašeho města nebo v ČR.
    • Vytiskněte pro každou skupinu 3 typy kartiček: se souřadnicemi, s názvy míst a s jejich fotografiemi, fotografie se mohou skrývat např. pod QR kódem.
    • Rozdělte žáky do týmů po 3–4 hráčích. Po třídě nebo škole rozmístěte kartičky se souřadnicemi, obrázky a názvy míst (pro každý tým jedna sada).
    • Každý tým má k dispozici tablet či počítač s přístupem k internetu. Úkolem týmu je sesbírat a spojit k sobě správné trojice souřadnic, obrázků a názvů. Souřadnice týmy zanesou do vlastní online mapy, kterou vytvoří a nasdílí učiteli pomocí tohoto odkazu: https://www.google.com/mymaps.
    • Žáci prezentují výsledky své práce a následuje diskuze: Co bylo nejnáročnější? Jak se dařila spolupráce ve skupině? Co se nám ne/podařilo a proč? V jakých situacích se bez souřadnic neobejdeme? (Např. při vyhledání zraněného člověka na horách, označení místa při komunikaci s operátorem při dopravní nehodě – ne vždy je možné se orientovat podle adresy – někdy jsou nutné právě souřadnice. Aplikace Záchranka lokalizuje podle souřadnic zraněné a nemocné i na místech, kde není signál.)

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Ivana Böhmová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.