Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Digi pexetrio – objevujeme GPS souřadnice a místa v našem okolí
Odborný článek

Digi pexetrio – objevujeme GPS souřadnice a místa v našem okolí

Anotace

Tato interaktivní výuková aktivita je určena pro žáky prvního stupně základní školy, konkrétně pro 4. a 5. ročník. Hlavním cílem aktivity je seznámit žáky s důležitými místy v jejich okolí nebo v rámci České republiky (ve vyšším ročníku, např. 6.–7. ročník – zeměpis). Díky skupinovému využití GPS souřadnic a práce s online mapou žáci rozvíjejí digitální kompetence, týmovou spolupráci a kritické myšlení. Pomocí digitálních zařízení a vytisknutých kartiček se souřadnicemi, názvy a obrázky míst, budou žáci pracovat v týmech, aby identifikovali a spojili související informace. Tato hra podporuje interaktivní učení a seznamuje žáky s využitím GPS a map v reálném světě, zatímco rozvíjí jejich schopnost pracovat efektivně v týmu.

Úvod

  • Autor: Ivana Böhmová, ověřeno ve výuce Heleny Peřinové
  • Stupeň vzdělávání: 1. stupeň ZŠ 
  • Věková skupina: 4.–5. ročník
  • Časová dotace: 
    • Výuka: 90 minut (30 minut teorie a příprava, 30 minut aktivity, 30 minut diskuze a reflexe)
    • Příprava: 60 minut
  • Potřebné vstupní znalosti a dovednosti: 
    • Oborové: práce s mapou, znalost pravidel při skupinové práci a schopnost jejich dodržování
    • Digitální: bezpečné využívání internetu při vyhledávání a zpracování informací, práce s QR kódem

Přínos využití digitálních technologií / komentář z pohledu rozvoje DK: V rámci této aktivity se žáci seznámí s GPS souřadnicovým systémem, což je základní prvek současného digitálního světa. Pomocí digitálních technologií využijí znalosti v praxi, zároveň rozvíjejí schopnost vyhledávat, zpracovávat a interpretovat informace z internetu. 

Metodická poznámka: Je důležité, aby žáci měli přístup k dostatečnému počtu zařízení a byli seznámeni s bezpečným používáním internetu. Náročnost a zaměření práce se bude lišit podle ročníku, ve kterém bude aktivita realizována.

Cíl

Vzdělávací cíle:

  • Žáci se učí využívat online mapu.
  • Žáci použijí digitální technologie pro vyhledávání informací.
  • Žáci se seznámí s důležitými či zajímavými místy v lokalitě, kde žijí.
  • Žáci rozvíjejí spolupráci a komunikaci v týmu.

Popis vzdělávací aktivity: 

Evokace: Diskuze o využití GPS v běžném životě

Příklady diskuzních otázek: Slyšeli jste někdy pojem GPS? Co to je NAVIGACE? Použil někdo z vás někdy online mapu nebo navigaci v telefonu? Jak to fungovalo? Víte, co jsou to souřadnice a jak by se mohly používat? Myslíte, že bychom mohli najít naši školu na mapě pomocí GPS? Jak bychom to udělali? Proč myslíte, že je dobré se orientovat v mapě? Dostáváme se tím k otázkám směřujícím k využití při řešení „krizových situací“, např. vyhledání zraněného člověka na horách, označení místa při komunikaci s operátorem při dopravní nehodě – ne vždy je možné se orientovat podle adresy – někdy jsou nutné právě souřadnice. Aplikace Záchranka lokalizuje podle souřadnic zraněné a nemocné i na místech, kde není signál.

Uvědomění:

1. Příprava hry:

  • Vyberte zajímavá místa v okolí školy/bydliště. Vyhledejte v mapě a přiřaďte souřadnice a obrázek (mapy.cz nabízí k jednotlivým místům volně dostupné fotky).
  • Vytiskněte kartičky se souřadnicemi, názvy a obrázky míst (případně lze využít i obrázek skrytý pod QR kódem).
  • Připravte odkaz na mapu, do které budou žáci zanášet informace (např. nástroj Google My Maps – umožňuje vytvořit vlastní mapu, na kterou lze přidávat vlastní místa). Před aktivitou raději otestujte sdílení a možnost přidávání vlastních bodů. 
  • Před aktivitou rozmístěte kartičky po třídě/škole.

2. Průběh hry:

  • Rozdělte žáky do týmů po 3–5 jedincích. Každý tým má k dispozici zařízení s přístupem k internetu.
  • Vysvětlete cíle hry (hledat kartičky a sestavené trojice zadávat do mapy). Ukažte žákům, jak používat mapový nástroj, zadávat souřadnice, hledat místa a orientovat se v mapě. Upozorněte na bezpečnostní aspekty. 
  • Úkol: najít kartičky a vytvořit správné kombinace souřadnic, názvů a obrázků.
  • Zanesení souřadnic do online mapy a sdílení s učitelem.

Návrhem na rozvinutí aktivity může být vyhledávání informací o daných místech a jejich prezentace nebo mohou žáci sami tvořit další trojice ze svého okolí (obrázek, fotka – pozor na autorská práva! – nebo QR kód, název a souřadnice).

Místo může být zadáno i jako hádanka.

Reflexe

Reflexe a diskuze:

Diskuze o zkušenostech ze hry:

  • Co bylo nejvíce náročné?
  • Jaké nové informace se žáci naučili o místech?
  • Význam spolupráce a digitálních dovedností.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 5. ročník vlastivěda

Na začátku proběhla zajímavá diskuze o tom, jaké možnosti orientovat se měli lidé v minulosti – např. námořníci podle hvězd – a jaké výhody dnes mají moderní lidé. Nemusíme rozumět tomu, jak navigace přesně funguje, a můžeme ji přesto využívat bez složitých výpočtů a znalostí. Také samotné slovo NAVIGACE získalo dnes úplně jiný význam (dříve stanovení polohy a cesta k cíli, dnes elektronický přístroj). Realizace v rámci celé třídy (29 žáků) byla náročná, doporučuji tuto aktivitu vyzkoušet v dělené hodině a žáky rozdělit na skupinky po třech. Jeden žák pracoval na vlastní přání sám pod vedením asistentky pedagoga. Ne všechny skupiny došly až k cíli – někteří žáci zvládli využít online mapu i poskládat trojice: název místa – souřadnice – obrázek (dokonce i přidali adresu – např. v případě vlastní ZŠ), někteří jen poskládali všechny trojice a některé skupinky složily část trojic a zanesly do mapy, byly také slabší skupinky, které zvládly jen menší část práce – pouze složily některé z trojic. Jedna skupina zjistila, že souřadnice udává i Wikipedie.

Místa blízko u sebe (např. dvě památky v jednom městě) byla pro žáky těžce rozlišitelná – stávalo se, že se orientovali jen podle celých stupňů a už se nedívali na další čísla.

Navigace je:

  • stanovení polohy kdekoli na zeměkouli a možnost nalézt cestu k cíli,
  • elektronické zařízení schopné přijímat signál z GPS satelitů a vypočítat polohu.

Práce žáků:


Autor díla: Helena Peřinová


Autor díla: Helena Peřinová

Aplikace Záchranka – ke stažení zdarma


Autor díla: Helena Peřinová

Příklad z mapy:


Autor díla: Helena Peřinová

Odkaz na vytvořenou mapu:

Příklad pexetria:

souřadnice

  • 62101, 18.22728

Místo: hrad Hukvaldy


Autor díla: Helena Peřinová

Zdroj:

  • https://pixabay.com/cs/images/search/hrad%20hukvaldy/

Přidáno do mapy:


Autor díla: Helena Peřinová

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

digitální zařízení s přístupem k internetu (tablety nebo počítače, mobily). vytisknuté kartičky se souřadnicemi, názvy míst a obrázky. přístup k online mapě (např. Google Maps).