Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Kultura, společnost – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Kultura, společnost – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

25. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Denisa Freithová

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Kultura, společnost.

Umění dříve a dnes

Cíl: Seznámit se se světovými i českými díly malířů prostřednictvím online galerie Google Arts. Na základě diskuze a závěrečné reflexe definovat pojem umění.

  • Začněte brainstormingem na téma „Když se řekne umění, vybaví se mi…“ a své odpovědi zaznamenávejte do Mentimeteru (https://www.mentimeter.com/).
  • Vyhledejte v internetovém prohlížeči definici pro pojem umění.
  • Nalezené definice sdílejte ve třídě včetně použitých zdrojů.
  • Projděte si online galerii Google Arts a najděte dvě díla světových malířů a dvě díla českých malířů.
  • Nalezené obrazy prezentujte svým spolužákům s využitím dataprojektoru.
  • Vidíte na obrazech podobnosti? Odlišnosti? Do jakých uměleckých směrů obrazy patří?

Hlava státu

Cíl: Vyhledávat informace o prezidentovi České republiky a typu státu, ve kterém žijeme. Vyhledané informace třídit a následně sdílet se spolužáky, trénovat dovednost prezentace a výstupu před publikem a spolupráci ve skupině.

  • Co vás napadne, když se řekne slovo „demokracie“? Diskutujte a nahlas říkejte vše, co vás k danému slovu napadne. Následně si pusťte krátké video zde: https://edu.ceskatelevize.cz/video/9184-slovicka-demokracie
  • Rozdělte se do několika skupin po 3–4 a zpracujte jednotlivá témata: informace o současném panu prezidentovi; informace o typu státu, kterým je ČR; kdo může státu vládnout (s jednotlivými příklady zemí) apod.
  • Vyhledávejte informace k vybranému tématu z různých zdrojů. 
  • Vyhledané informace zaznamenávejte a třiďte do sdíleného prostředí. Využít k tomu můžete např. webovou aplikaci Miro (https://miro.com/) nebo Padlet (https://padlet.com/). 
  • Vzájemně prezentujte a diskutujte. Co nyní už víte o našem státním zřízení a politickém fungování? Jak se liší fungování v ČR od ostatních států? Co mají společného?
  • Reflektujte, co jste se dozvěděli, jak se vám spolupracovalo v jednotlivých skupinách, jaký online nástroj k třídění informací jste si zvolili a proč, kde a jak jste informace hledali, co byste udělali stejně a co případně jinak aj.
  • V následující hodině můžete např. tvořit plakáty shrnující jednotlivá témata, plakáty vytisknout, prezentovat a vyvěsit ve třídě či škole.

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

 

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Denisa Freithová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.