Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Doprava a bezpečnost – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Doprava a bezpečnost – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

24. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Daniel Janata

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Doprava a bezpečnost.

Jaká pravidla formují řidiče a chrání obyvatele obce?

Cíl: Orientovat se v dopravním značení v místě bydliště a pochopit, jaký vliv má na dopravní bezpečnost ve městě. Digitalizovat reálné dopravní značení, vyhledáváním pořízených fotografií ověřit význam dopravních značek a prezentovat fotografie v pořadí, jak se s nimi potkává řidič. Vysvětlit, jak se řidič díky dopravnímu značení bude chovat.

  • Vezměte si mobilní zařízení a projděte cestu, kterou běžný řidič přijíždí do centra vašeho města, obce.
  • Fotografujte všechny svislé značky, dodatkové tabulky, vodorovné značky a další v pořadí, jak se s nimi řidič postupně setkává (pokud je více cest do centra obce, můžete se rozdělit na skupiny, kdy každá zpracuje jednu přístupovou cestu).
  • Po návratu do školy prostřednictvím vyhledávání obrázků ověřte, co která značka znamená, a prodiskutujte, z jakého důvodu je na daném místě, co má zajistit.
  • Sestavte prezentaci z obrázků značek, jak se s nimi řidič po příjezdu do města potkává. Vysvětlete v prezentaci, o jakou značku jde, a zkuste doplnit, proč je daná značka na daném místě, z jakého důvodu.
  • Můžete také zapsat slovy postup, co značky řidiči říkají, když postupně do města, obce přijíždí.

Chodci a cyklisté – „naše značky“

Cíl: Porozumět vybraným dopravním značkám pro chodce a cyklisty, posílit prevenci chování v dopravních situacích. Vyhledat a zpracovat potřebná data a informace, vystřihovat je a vkládat do dokumentu.

  • Rozdělte se na čtyři pracovní skupiny ve třídě (při větším počtu je možné skupiny zdvojit).
  • Dohodněte se v rámci třídy, které dopravní značky bude mít která skupina:
    • modro-bílé značky pro chodce
    • červeno-bílé značky pro chodce
    • modro-bílé značky pro cyklisty
    • červeno-bílé značky pro cyklisty
  • Spusťte si prohlížeč webových stránek a vyhledávejte dle své skupiny příklady daného typu dopravních značek.
  • Z nalezených zdrojů vystřihujte značky (např. u Windows klávesy Win + Shift + S) a vkládejte je do připravených dokumentů. Zároveň zjistěte a vpisujte do dokumentu, co která značka znamená.
  • Po ukončení výběru dopravních značek se připravte na prezentaci ostatním skupinám.
  • Prezentujte společně značky pro chodce a společně pro cyklisty.
  • Na závěr reflektujte, v čem jsou značky pro chodce a cyklisty podobné a v čem se naopak liší.

 Jako chodec bezpečně na nebezpečných místech v obci 

Cíl: Posílit orientaci v místě, kde žiji. Analyzovat místní prostor z pohledu bezpečnosti chodce. Využít fotoaparát mobilního zařízení pro fotografování a vytváření digitálního obsahu a jeho prezentaci prostřednictvím online aplikace.

  • Na online mapě si ukažte místa ve vaší obci, která jsou pro chodce méně bezpečná – diskutujte proč, z jakého důvodu.
  • Na základě „bezpečnostní debaty“ navštivte některá z diskutovaných míst a potvrďte si nebo vyvraťte diskutovaná bezpečnostní rizika.
  • Ve třídě si rozdělte, kdo a kdy která místa vyfotí (např. na společné vycházce, jako domácí přípravu apod.).
  • Ve sdílené mapě např. v aplikaci Padlet místa vyznačte, vložte do nich pořízené snímky – může vkládat vyučující či v otevřeném sdílení samy děti.
  • Místa na mapě doplňte komentářem, jak se jako chodec na daném místě chovat, aby to bylo bezpečné.

Bezpečnostní prvky chodce a cyklisty

Cíl: Posílit vlastní bezpečné chování chodců a cyklistů a uvědomit si význam bezpečnostních prvků chránících obě skupiny účastníků dopravních situací. Vyhledat a zpracovat potřebná data a informace, vkládat do dokumentu, prezentovat je a kriticky hodnotit.

  • Rozdělte se na čtyři pracovní skupiny ve třídě (při větším počtu je možné skupiny zdvojit).
  • Dohodněte se v rámci třídy, které části (viz níže) bude mít která skupina:
    • bezpečný pohyb chodce po cestách a stezkách;
    • bezpečnostní prvky pro chodce na oblečení, doplňky;
    • bezpečný pohyb cyklisty po silnici a stezkách;
    • bezpečnostní prvky pro cyklisty na dopravním prostředku, oblečení, doplňky.
  • Vyhledávejte následující informace, pokládejte např, tyto otázky:
    • Bezpečný pohyb chodce a cyklisty: Jaký pohyb chodce a cyklisty je bezpečný? Kde se má chodec a cyklista bezpečně pohybovat? Co má chodec a cyklista dodržovat, aby se bezpečně pohyboval?
    • Bezpečnostní prvky pro chodce a cyklisty: Jaké jsou bezpečnostní prvky pro chodce a cyklisty? Jaké druhy, typy bezpečnostních prvků pro chodce a cyklisty existují? Kam se jednotlivé prvky – oblečení, vybavení – umísťují?
  • Vyhledané informace si kopírujte do dokumentu jako své osobní poznámky.
  • Z klíčových informací svých poznámek vyhledávejte titulky textů, obrázky a další, vyřezávejte je a vkládejte je a vytvářejte z nich koláž, která vystihuje a charakterizuje dané téma.
    • Pro vyřezávání užívejte např. u Windows klávesy Win + Shift + S a podobné postupy.
    • Pro tvorbu koláže můžete využít například Nákresy Google:

bezpečný pohyb chodce;

bezpečnostní prvky pro chodce;

bezpečný pohyb cyklisty;

bezpečnostní prvky pro cyklisty

    

  • Koláže si vzájemně prezentujte a konkrétně oceňte práci spolužáků.

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Daniel Janata

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.