Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Bezpečnost na internetu – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Bezpečnost na internetu – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

24. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Helena Peřinová

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Bezpečnost na internetu.

Práce s heslem

Cíl: Učit se vytvořit bezpečné heslo.

  • Diskutujte se žáky:

Co potřebujeme, abychom byli v bezpečí, když se někam přihlašujeme? Co potřebujeme, abychom byli v bezpečí ve virtuálním světě? Co nás chrání? Jak má vypadat bezpečné heslo? Co by mělo obsahovat? Jaké by mělo být? Jak se dá zvýšit bezpečnost při přihlašování?

  • Projděte společně se žáky základní pojmy a potom je nechte vyřešit pomocí mobilu krátkou aktivitu ve Wordwallu zde: 
    • sign in = log in = proces přihlášení k účtu 
    • username = uživatelské jméno 
    • password  = heslo 
    • secure = zajištěný 
    • safe = bezpečný 
    • safety = bezpečí 
    • nickname = přezdívka – není nutné používat své celé a pravé jméno, můžeme se zalogovat pod přezdívkou 
    • dvoufázové ověřování = snižuje riziko nabourání do účtu, při přihlašování se vyžaduje prokázání dvou faktorů – login + heslo a např. PIN nebo otisk prstu / snímek obličeje 
  • Žáci si sami vyzkouší bezpečnost svých vlastních hesel pomocí aplikace PasswordMonster, případně dalších: https://cs.vpnmentor.com/tools/passwordmeter/, https://hodza.net/password-meter/.
  • Zahrajte si hru ve skupině: Vyberte si společně nějaký způsob, jak vytvořit neosobní bezpečné heslo – např. několik slov z oblíbené písničky – a vytvořte z nich bezpečné heslo (změnou malých písmen na velká, přidáním znaků, čísel). Postupujte podle nějakého pravidla tak, aby heslo bylo stále zapamatovatelné – např. každé druhé písmenko nahraďte číslem nebo znakem. Pak heslo nasdílejte a nechte ostatní hádat, jak bylo heslo vytvořeno (z jaké věty, písničky, podle jakého klíče).  

Co by mělo zaznít?

Heslo:

  • by mělo být nepředvídatelné a zároveň zapamatovatelné, není vhodné používat jména mazlíčků, adresy apod.;
  • měla by to být kombinace velkých a malých písmen, čísel a znaků;
  • bezpečnost zvýšíme, pokud čísla a znaky vložíme doprostřed slova;
  • nejbezpečnější je náhodná kombinace písmen, čísel a znaků, ale pak máme problém se zapamatováním;
  • doporučený počet znaků u bezpečného hesla je v současné době 12, ještě lepší je mít heslo dlouhé 16–20 znaků.
  • Proveďte se žáky reflexi: Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu? Reflexi můžete provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru.  

Bezpečná komunikace s neznámými lidmi na internetu

Cíl: Vyzkoušet si bezpečné chování v online prostoru na modelových situacích.

  • Připravte si pomocí online kvízu modelové situace na vyhodnocení bezpečného chování na internetu. Žáci a učitel pracují společně, učitel sdílí hru přes dataprojektor a pomáhá žákům s porozuměním anglickému textu.
  • Diskutujte společně se žáky, nechte je sdílet jejich zkušenosti a názory: Co znamená bezpečný pohyb na internetu? Co to je digitální stopa? Jak a s kým komunikovat online? Co potřebujeme, abychom byli v bezpečí ve virtuálním světě?
  • Projděte se žáky základní pojmy: 
    • stranger = cizí člověk 
    • check = ověřit
    • reliable information = spolehlivá informace
    • trust = důvěřovat
    • proof = důkaz
  • Rozdělte žáky do skupin (po 3–5) a zadejte jim úkol, aby sepsali základní pravidla, co dělat/nedělat při komunikaci s neznámým člověkem na internetu.

Co by mělo zaznít?

Buďte opatrní při pohybu a setkávání v online světě:

  • Lidé na internetu nejsou vždy těmi, za které se vydávají.
  • Zárukou bezpečnosti nejsou ani desítky fotografií na profilu nebo stovky virtuálních přátel.
  • Každou informaci z online světa berte s rezervou, přistupujte k ní kriticky. Proč by vám někdo nabízel něco tak výhodného?
  • Hlídejte si vše, co na internetu píšete, sdílíte – cokoli vložíte, půjde už jen velmi těžko vzít zpět. Kopii si už dávno mohl stáhnout někdo další a šířit ji dál. Nikdy neposílejte intimní fotky.
  • Surfujte na internetu opatrně – vyhýbejte se nebezpečným stránkám stejně, jako se vyhýbáte nebezpečným ulicím za tmy.
  • Neotevírejte přílohy z neznámých čísel a adres, neklikejte na odkazy.
  • Nenechte se vyprovokovat k nevhodným reakcím od neznámých lidí.
  • Udělejte si čas na nastavení soukromí na vašich účtech.

Proveďte se žáky reflexi: Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu? Reflexi můžete provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v   

Co na sociální sítě nepatří?

Cíl: Učit se bezpečnou komunikaci na sítích.

  • Diskutujte se žáky:

Je lepší mít účet nastavený jako soukromý, nebo veřejný? Co můžeme sdílet na sociálních sítích a co bychom nikdy sdílet neměli? Co to je digitální stopa a jaké bychom si mohli způsobit problémy do budoucna?

  • Projděte se žáky základní pojmy: 
    • social networks/media = sociální sítě
    • privacy = soukromí  
    • public = veřejný
    • sharing = sdílení
  • Skupinová práce: Dejte dohromady 5 základních pravidel, co je/není dobré dělat při komunikaci na sociálních sítích.

Co by mělo zaznít?

https://o2chytraskola.cz/assets/files/original/b1d7127f2bcca34804ec12ed1a72caf5.pdf

  • Hra – simulace chování na sociálních sítích. Žáci a učitel pracují společně, učitel sdílí hru přes dataprojektor a pomáhá s porozuměním anglickému textu.
  • Tvorba falešného fakebookového profilu pomocí hry – žáci si zkusí ve skupině vytvořit falešný FB profil (jejich úkolem je prodiskutovat a rozhodnout se, zda veřejný, nebo soukromý účet, jakou zvolit profilovou fotku, jaké úvodní informace sdílet…).
  • Proveďte se žáky reflexi: Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu? Reflexi můžete provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru.  

Phising

Cíl: Učit se vyhodnotit, jakou zprávu můžeme bezpečně otevřít.

  • Diskutujte se žáky:

Jak poznat, čemu můžeme na internetu důvěřovat a čemu rozhodně ne? Na co bychom si měli dávat pozor? Co je to phishing?

Co by mělo zaznít?

Neklikejte na odkazy, neotevírejte e-maily ani přílohy z neznámých adres. Adresa se může od známých oficiálních adres lišit jen v písmenkách. K rozlišení takových e-mailů nám pomáhá, že často obsahují chyby v české gramatice.

  • Projděte se žáky základní pojmy: 
    • file = soubor
    • attachement = příloha
    • check = ověřit
    • reliable information = spolehlivá informace
    • phishing = typ internetového podvodu k získávání citlivých údajů v elektronické komunikaci (snaha získat hesla, čísla kreditních karet…)
    • vishing = forma phishingu přes hlas (voice), tedy telefonický hovor, volá např. zaměstnanec banky nebo policista

Základní desatero bezpečnosti:

  1. Starejte se o bezpečí svého počítače. Jak? Pomocí antivirových programů.
  2. Zabezpečte si mobilní telefon. Jak? Stejně jako u PC je možno si stáhnout různé ochranné aplikace.
  3. Ověřujte si původ aplikací. Jak? Čtěte recenze, využívejte oficiální obchody s aplikacemi, např. Google Play, App Store.
  4. Chraňte své přihlašovací údaje. Jak? Nikomu je nesdělujte. Neukládejte je na veřejných PC.
  5. PIN jako oko v hlavě. PIN a karta nepatří na jedno místo.
  6. Mějte bezpečné heslo. Vytvořte si silné, neosobní, zapamatovatelné heslo. Hesla s nikým nesdílejte.
  7. Pozor na neznámé přílohy. Neotvírejte e-maily ani přílohy z neznámých adres, neklikejte na odkazy.
  8. Nakupujte jen u ověřených prodejců.
  9. Čtěte upozornění banky a informujte banku, pokud máte podezření, že se s vaším účtem děje něco divného.
  10. Hlídejte si posty – cokoli někam zadáte, už jde těžko vzít zpět. Nesdílejte intimní fotografie ani detailní fotografie obličeje zepředu.
  • Skupinová práce: Dejte žákům do skupiny Základní desatero bezpečnosti nebo ho promítněte přes dataprojektor a nechte je, ať si ho projdou a vyhodnotí, která pravidla se jich týkají.

Zadání pro žáky: Zkuste vyhodnotit, která z těchto pravidel se týkají vás a která zatím spíše vašich rodičů. Víte, od jakého věku se vás budou také týkat?

 https://www.avast.com/cz/besafeonline/chat/kdyz-ti-prijde-podezrela-zprava.

  • Proveďte se žáky reflexi: Co jsem se dozvěděl/a v dnešní hodině o bezpečnosti na internetu? Reflexi můžete provést formou řízeného rozhovoru, diskuze, brainstormingu na tabuli, ale i v nějakém sdíleném prostředí – např. slovním mrakem v Mentimeteru.  

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Helena Peřinová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.