Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.
Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.
Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.
Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Život v minulosti a dnes.
Kdo byl kdo
Cíl: Orientovat se na časové ose a umístit vybranou historickou postavu do správného období. Uvědomit si možnosti a limity při použití konkrétních klíčových slov k vyhledávání, naučit se ukládat odkazy na vyhledané zdroje.
- Vyberte si osobnost z historie naší země.
- Zadejte její/jeho jméno do vyhledávače s cílem najít informace o jeho/jejím životě.
- Sestavte seznam klíčových slov, která osobnost charakterizují.
- Zadejte klíčová slova do vyhledávače a ověřte, zda vyhledá zadanou osobnost. Liší se typ vyhledaných informací a zdroje, když zvolíte jiné klíčové slovo (např. Karel IV. král, Karel IV. stavitel, Karel IV. bojovník)?
- Ukládejte si odkazy na vyhledané zdroje.
- Vytvořte o osobnosti prezentaci (písemnou, elektronickou, audio). Nezapomeňte na uvedení zdrojů.
- Představte ostatním svou osobnost prostřednictvím klíčových slov, která ji charakterizují. Poznají, o koho se jedná?
- Vytvořte společnou časovou osu a umístěte na ni osobnosti podle období, ve kterém žily. Mohly se některé potkat?
- Zhodnoťte, co se vám při práci osvědčilo, případně, co byste udělali jinak.
Život v naší škole před padesáti lety
Cíl: S využitím orální historie zjistit, jak vypadal život ve škole v nedávné minulosti, a srovnat se svým odhadem. Formulovat vhodné otázky, odpovědi zachytit prostřednictvím zvukového záznamu a následně je prezentovat.
- Zjistěte, jak vypadal život ve vaší škole před 50 lety.
- Připravte si otázky, co byste chtěli zjistit, co vás zajímá.
- Zkuste odhadnout, co zjistíte.
- Najděte někoho, kdo do vaší školy před 50 lety chodil.
- Jeho/její odpovědi na otázky si nahrajte (zvukový záznam).
- Odpovědi zpracujte (upravte nahrávku, napište podle záznamu text, využijte nástroj pro přepis zvukového záznamu).
- Představte svoje zjištění ostatním.
- Porovnejte odpovědi pamětníků navzájem a se svým odhadem. Jsou shodné, nebo se liší?
- Pokud se liší, zkuste odůvodnit, čím to může být způsobeno.
- Svoje zjištění můžete porovnat také se záznamem ze školní kroniky.
Jak se žilo v…
Cíl: Porovnat život z konkrétního období v minulosti naší země se současností. Zjistit, zda se při vyhledávání informací výsledky liší podle použitého klíčového slova. Naučit se ukládat odkazy na vyhledané zdroje.
- Vyberte si časové období z minulosti naší země.
- Vytvořte si online myšlenkovou mapu a odhadněte, jak lidé v dané době žili, např. co jedli a pili, jak se oblékali, jak trávili volný čas, jaká byla obvyklá povolání, jak vypadala škola.
- Hledejte informace k jednotlivým částem myšlenkové mapy v online zdrojích. Zkoumejte, jak se liší výsledky vyhledávání podle zadání klíčového slova do vyhledávače.
- Ukládejte si odkazy na vyhledané zdroje do jednoho souboru.
- Vyhodnoťte, v čem a proč se zdroje liší, a rozhodněte, se kterými budete dále pracovat.
- Najděte na webu místní knihovny nebo ve škole encyklopedie, ze kterých je možné také informace čerpat. Vybrané si zapůjčte. Ověřte informace, srovnejte je s informacemi z internetu.
- Zpracujte a vložte vyhledané a ověřené informace do sdíleného souboru. Vytvořte např. prezentaci, nástěnku, wordový soubor s obrázky.
- Dodržujte uvádění zdrojů.
- Prezentujte svoji práci a doplňte ji informací, jak v dané oblasti vypadá život dnešních lidí.
- Vytvořte společnou časovou osu pro všechny skupiny a umístěte na ni zvolená období.
- Chcete-li, za pomoci učitele položte AI dvě různé otázky týkající se období, které jste zpracovávali. Pozorujte, v čem se odpovědi shodují a v čem se liší, a prozkoumejte jejich věrohodnost ve srovnání s tím, co jste se dozvěděli. Nové informace zkuste ověřit.
Aplikace HistoryLab
Cíl: Prostřednictvím doporučené aplikace zkoumat konkrétní období z minulosti naší země. Učit se diskutovat na základě položených otázek a zdůvodňovat odpovědi.

- Vyplňte e-mailovou adresu podle zadání učitele.
- Prohlížejte, čtěte, diskutujte a postupně zaznamenávejte své odpovědi přímo do aplikace.
- Na samostatný list papíru nebo do sdíleného dokumentu si zaznamenejte otázky, které vás napadají.
- Po vyplnění všech odpovědí se můžete vrátit na začátek a projít aktivitu ještě jednou.
- Až budete s výsledkem spokojeni, odpovědi uložte a podle pokynů učitele odešlete.
- Společně si prohlédněte vyplněná cvičení a porovnejte odpovědi.
- Diskutujte o odlišných odpovědích a zkuste je zdůvodnit. Společně hledejte odpovědi na sepsané otázky.
Jak si děti dříve hrály
Cíl: Sestavit přehled dětských her z období před 30–60 lety a vytvořit přehledný graf nebo tabulku. Natočit srozumitelný videonávod na vybranou dětskou hru.

- Zjistěte, jakou hru hráli vaši rodiče nebo prarodiče, když byli ve vašem věku, a jaká byla její pravidla.
- Ve skupině sestavte pravidla vybrané hry.
- Natočte videonávod, jak si hru zahrát.
- Videonávod pusťte ostatním. Pochopí podle něj pravidla, aby si hru také mohli zahrát?
- Podle svého zjištění, jaké hry hráli rodiče a prarodiče, společně sestavte přehled her a zaznamenejte jejich četnost: Kolik rodičů si vzpomnělo na stejnou hru? Údaje uspořádejte do grafu nebo do tabulky.
Technické vynálezy
Cíl: Učit se vyhledávat informace odpovídající vybranému tématu, ukládat si odkazy na použité zdroje. Prostřednictvím konkrétního předmětu porovnat způsob života v minulosti a dnes.
- Zvolte si běžný přístroj z vaší domácnosti, např. lednici, pračku, telefon.
- Vyhledejte o vybraném přístroji informace, např.: Kdo ho vynalezl? Kdy? Proč? Jak původně vypadal? Jak se změnil v průběhu času?
- Ukládejte si odkazy na zdroje informací i obrázky/fotografie. Porovnejte nalezené informace v jiném zdroji.
- Zpracujte informace tak, abyste přístroj mohli představit ostatním.
- Pomocí otázek ano/ne nechte ostatní hádat, o jaký přístroj se jedná. (Např.: Používá se na oblečení? Dává se oblečení dovnitř přístroje? Je potřeba voda? Je to pračka?)
- Prezentujte výsledek svojí práce ostatním. Nezapomeňte uvést zdroj informací a autora obrázků/fotografií.
Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.
Na co bychom se měli sami sebe ptát?
Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.
Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.
Reflektivní otázky pro učitele:
- Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
- V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
- Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
- Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
- Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
- Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
- Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
- Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
- Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
- Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
- Jaké další otázky si chci položit?
V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.