Vzdělávací cíle:
Žáci uvedou důvody, klady a zápory zpracování historie v zábavním digitálním prostředí (elektronicky dostupný komiks, případně také film) v porovnání s historickou realitou předkládanou odborníky.
Přínos využití digitálních technologií
Žáci pracují během aktivity s online dostupným komiksem (pro účely snadnější práce převedeným do online sdílené prezentace), který porovnávají s historickými prameny a závěry odborníků. Mohou tak uvést, v čem se zábavní digitální prostředí liší od historické reality a proč tomu tak je.
Stupeň vzdělávání: 2. st.
Věková skupina: žáci 6.–9. ročníku základní školy
Vzdělávací obor: dějepis
Tematický okruh: člověk v dějinách
Časová dotace: Výuka: 45 minut, příprava: cca 30 minut
Pomůcky: badatelský list pro každého žáka, projektor pro učitele, zařízení připojené k internetu pro žáky, pokud je chceme nechat pracovat samostatněji
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Popis vzdělávací aktivity:
Metodická poznámka:
Je samozřejmě možné na místo komiksu pracovat přímo s filmovou ukázkou (např. na YouTube dostupné ztvárnění bitvy, kde je ve třech minutách vše podstatné, co mohou porovnat s historickými prameny), film je však doporučen až od pozdějšího věku a obsahuje explicitní znázornění násilí, čemuž se výběrem stránek z komiksu dá předejít.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Hodina je pro žáky zajímavě koncipovaná, protože pracují se zdrojem, který pro ně není úplně běžný, navíc se mohou dozvědět poměrně dost o tématu válek a strategií, což má mnohdy úspěch samo o sobě. Pokud to učitel považuje za vhodné, může pracovat i přímo s filmovou ukázkou (viz metodické poznámky), nicméně komiks sám o sobě je postačující a neobsahuje, vyjma jedné stránky, větší množství textu. Pokud je třída zvyklá pracovat více samostatně, doporučuji poskytnout prezentaci pracovním skupinám přes cloud, jinak bych volil spíše cestu společného projití zdrojů.
Další související materiály:
Pro další práci s komiksem např. záznam a prezentace webináře Komiks v hodinách dějepisu https://webinare.rvp.cz/webinar/604
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.