V rámci rozvojového financování vzdělávání z ESF byla v rámci operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) designována klíčová intervence na podporu kvality výuky s označením „Akce KLIMA“. Důležitým prvkem akce zasahujícím segmentovaně významnou část území naší vlasti jsou tzv. Místní akční plány rozvoje vzdělávání (MAP). MAP jsou vedoucí leader-skupina pro plánování rozvoje kvality a ucelenosti vzdělávací nabídky ve vymezeném území. Území často kopíruje působnost obcí s rozšířenou působností. Vedle naplánování komplexní rozvojové intervence jsou MAP momentálně zaúkolovány plánem začít implementovat opatření vymyšlená na společných setkáváních stakeholderů vzdělávání v místě, zavádět je do praxe škol, školských a dalších kulturně vzdělávacích zařízeních na konkrétním území.
Implementační projekty – hantýrkou známé jako MAP II – mají již z podstaty výrazný dopad přímo do škol (aj. vzdělávacích organizací). Navíc jednou z povinných oblastí rozvojové podpory je čtenářská a matematická gramotnost. Proto se odborný panel ČG v systémovém projektu PPUČ rozhodl, že se zeptá přímo těchto významných aktérů kvality vzdělávání a škol na minikonferenci, jaké zdroje využívají, jaký je charakter jejich řízení, jaké centrální podpůrné mechanismy využívají a co konkrétního naplánovaly a dělají na podporu zavádění čtenářské gramotnosti jako cíle učení žáků škol.
Druhou významnou otázkou odborného panelu před konáním akce bylo, na kolik jsou si MAPy vědomy, že čtenářská gramotnost není „cokoliv“, že je nějak konceptualizována a že je to právě projekt PPUČ, který je leader-projektem zavádění základních gramotnostostí do výuky jako cílů učení pro děti a žáky. A že jako inspirace, jak postupovat mohou sloužit například do projektu zapojené školy. A v neposlední řadě panel zajímalo, zda si MAP uvědomují limity pro svou činnost, existující nebo nové bariéry pro podporu rozvíjení gramotnosti (nadpředmětového fenoménu) v rámci školního vyučování, a co pociťují, že by se potřebovali naučit.
Odborný panel oslovil více než 40 MAP, a z toho účast nakonec přislíbilo 31 z nich. Oslovena a vyzvána ke spolupráci byla také Národní síť místních akčních skupin (NS MAS), protože jsou to často právě MAS, které představují hybnou sílu (v roli lídra) a organizátora MAP. NS MAS vyslala na akci svou zástupkyni Evu Zirhutovou, která na akci prezentovala pozici NS MAS. Dále byli všichni již registrovaní účastníci vyzváni předem, aby vyplnili dotazník, jenž byl koncipován v již uvedeném duchu: co MAP dělají, jaké k tomu mají zdroje a co vnímají jako své potřeby pro další a efektivnější rozvíjení gramotnosti dětí a žáků ve školách. Následná minikonference byla rozdělena do tří částí:
Tabulka 1. Sady otázek, které dostali účastníci jako oporu pro diskusi ve skupinách
Opora pro přemýšlení při práci ve skupinách: Dovezené materiály, které lze využít při sdílení zkušeností (např. plány nebo programy setkání pracovních skupin; výstupy z práce PS; materiály, se kterými se pracovalo…); účastníci byli předem osloveni, aby takové podklady přivezli s sebou na setkání. |
I. Cíle a smysl práce
|
II. Jak na to jdeme
|
III. Co potřebujeme
|
Odpovědi na otázky se momentálně zpracovávají a budou doplněny v následujících týdnech členy jádra odborného panelu ČG. Odborný panel si uvědomuje význam MAP a jejich pracovních skupin pro čtenářskou gramotnost na kvalitu výuky a výsledky učení dětí a žáků. Proto bude odborný panel i nadále usilovat o spolupráci a koordinaci s MAP ohledně podpory kvality výuky, profesního rozvoje učitelů, zejména schopnosti plánovat, realizovat a reflektovat změny ve výuce ve prospěch dětí a žáků a spolupráce mezi učiteli v českých mateřských a základních školách.
Cílem panelu nebylo jen sebrat informace o kompetencích a potřebách MAP. V závěru jsme účastníky minikonference požádali, aby formulovali doporučení, která by měla být na různých úrovních vzdělávacího systému měla být realizována, aby se práce MAP lépe a s ohledem na omezený čas učitelů, dětí i žáků efektivněji dařila. Doporučení uvádíme v tabulce 3.
Tabulka 2. Doporučení k podpoře rozvoje čtenářské gramotnosti v působnosti MAP zachycená zapisovateli při práci ve skupinách.
Znění doporučení |
Příjemce/ |
Poznámky |
Formovat pracovní skupiny MAP podle potřeb regionu |
NIDV |
|
Vznik komunitních skupin – homogenní, bližší si zájmy a potřebami (Za MŠ/ZŠ/SŠ) zejména tam, kde to není z různých důvodů možné |
NIDV |
Některé MAP uvedly, že to dělají, jiné, že to není možné z různých důvodů |
Při přípravě dalších výzev – myslet na konkrétní potřeby v jednotlivých regionech a na potřebu intenzivněji se setkávat na různých platformách |
MŠMT |
|
Posílit prestiž učitelského povolání |
MŠMT |
|
Změnit přijímací řízení na vysoké školy – aby se zjišťovala primárně motivace stát se učitelem |
MŠMT (pozn. PPUČ: a VŠ) |
Pozn. PPUČ – MŠMT může ovlivnit jen nepřímo, je v autonomní působnosti VŠ |
Tvorba jednotného metodického výkladu; (jedna skupina: „metodický rámec“, kam jít, čeho se držet prioritně, aby se to nerozpadlo; a čeho se vyvarovat, aby se neopakovaly chyby ostatních, nereplikovaly stereotypy, jako že „přeci děti čtou“… ale co se děje v jejich hlavě, co s čtenářským zážitkem dál dělají, se neřeší… |
MŠMT/NIDV; možná NÚV |
Není zřejmé čeho – práce MAP? Gramotnosti? Jedna ze skupin upřesnila, že jde o metodiku práce, resp. Spolupráce a setkávání |
Vypracovat srozumitelnou, terminologii, správné a jasné vymezení, strukturu |
NÚV |
Pozn. PPUČ: Terminologie je v ČG dána tím, jak ji vymezují autority, které se jí zabývají a zjišťují ji. Vyplývá z potřeb lidí v aktuálním světě, tudíž je proměnlivá, jak se mění lingvodidaktika a poznání potřeb člověka v aktuální době |
„Atraktivní text“ z doporučení – co to znamená? Je to zavádějící. Atraktivní pro žáky znamená nějak motivující žáky? |
ČŠI |
Pozn. PPUČ: nejedná se o doporučení, ale o otázku, která si zároveň sama a celkem korektně odpovídá. |
Není jasné vymezení formativního/sumativního hodnocení |
ČŠI |
Pozn. PPUČ: jasné vymezení v pojmech pedagogiky nelze očekávat, každé hodnocení výsledků učení má formativní i sumativní prvky/účinky na dítě či žáka. |
Posilovat důvěru: Motivování učitelek a netlačit na pilu – vytvářet doporučení a nechat na nich volbu všem MAP uvědomit si, že je třeba motivaci zvyšovat, a aby měly šanci si vybrat. |
Všichni |
Týká se všech aktérů |
Snížit administrativní požadavky |
|
Zřejmě za MŠMT |
Snížit množství rolí, které se očekává, že bude učitel/ka hrát |
|
Zřejmě za MŠMT |
Příprava budoucích učitelů – práce se starými učebními materiály |
|
Zřejmě se týká VŠ |
Jako hlavní princip výuky posilovat získávání dovedností na úkor výkonu |
|
Asi školy samy |
Pořádat celorepubliková setkání jako je toto a dál vést s inspirativními lídry, aby je mohli vést i nadále; a byli lídry ve svém MAP. |
Asi NÚV – obsahová garance |
Na celorepublikové úrovni stálou platformu k setkávání se a učení aktivních učitelů; pozn. PPUČ: existuje, je to MP RVP.CZ; platforma pro setkávání personální na systémové úrovni není, ale bude např. vyvíjena a ověřována v „metodických kabinetech“ projektu SYPO (NIDV) |
Jedno místo jako zdroj informací, rozcestník, kde bude metodická podpora přímo dostupná; protože není zajištěno sdílení ani mezi MAPy v regionu |
NÚV (RVP.CZ) |
|
Využít jako lídry lidi z řad knihovníků, kteří mají metodu práce s knihou a přehled o tvorbě |
Síť veřejných a školních knihoven |
|
Hledat lídry |
|
Tak to je zřejmě unikátní úkol pro MAP samotné; ale výzva také pro další intervence OP VVV |
Síťovat se, tvořit partnerství |
|
|
Nebát se učitelů, brát je jako partnery, za péči o učitele MAP mohou chtít spolupráci a participaci na společném řešení |
MAP
|
|
Aby v PS MAP nebyli jen ti, co ze škol nasávají a konají, ale aby byl prostor nastavovat sdílenou strategii, definování měřitelných cílů |
MAP |
|
Motivujte společně s MAPy své učitele, pozor, učitelé jsou vyhořelí a potřebují opravdovou péči a podporu |
MAP, ředitelé škol |
Zdůraznili účastníci sami |
Nepodporovat konkurenci mezi školami |
MAP, ředitelé škol |
|
Zapojte rodiče, diskutujte s nimi např. o literatuře, kterou děti čtou |
|
|
V příloze, až bude provedena jejich důkladná analýza, uvedeme také závěry z dotazování před akcí a v její hlavní části. Čtenář tohoto článku se tedy již může těšit, že dostane informace o tom:
V závěru článku se sluší uvést užitečnost minikonference a přínos, který formálně a neformálně vyjádřili její účastníci. Akce měla převážně příznivý ohlas u účastníků: pouze 7 % nedokázalo určit, zda bylo setkání pro ně přínosné, zatímco 93 % je označilo za jednoznačně přínosné nebo užitečné. Jedním z opakovaných doporučení směrem k odbornému panelu PPUČ pro čtenářskou gramotnost je to, že zástupci PS MAP by se rádi s odborným panelem setkali znovu, ať již v Praze nebo v Olomouci jako nejsnáze dostupných místech v ČR.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Minikonference odborných panelů projektu PPUČ pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: