Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl dobyt Mount Everest
Odborný článek

Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy byl dobyt Mount Everest

19. 5. 2015 Základní vzdělávání
Autor
Tereza Vodičková

Anotace

Aktivita je zaměřena na významné události spojené s Mount Everestem. Pracovní list, jenž je součástí aktivity, je uzpůsoben tak, aby žáky seznámil s novými pojmy, které by si zároveň díky práci s textem měli osvojit. Aktivita se zaměřuje i na téma povýšení do šlechtického stavu jako paralela ke státnímu vyznamenání. Druhotně aktivita podporuje práci v týmu, kritické myšlení. Při následných diskuzích formulují své postoje a zlepšují kvalitu argumentování.

Cíl

Žáci:

  • se seznámí s významnými událostmi spojenými s Mount Everestem;
  • se zamyslí nad motivací, která vede k podstupování rizika smrti, aby se posunuly hranice lidského poznání;
  • na příkladech doloží, kdo a za co byl povýšen do šlechtického stavu, a vysvětlí souvislosti (a rozdíly) se státním vyznamenáním.

Délka:

45 minut

Postup:

  1. Učitel pomocí metody brainstormingu zjišťuje dosavadní povědomí žáků o Mount Everestu. Odpovědi na otázku „Co víte o Mount Everestu?“ píše v bodech na tabuli.
  2. Učitel promítne video.
  3. Učitel rozdá do skupinek po 3 žácích nakopírovaný text z knihy Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii a k němu vytvořený pracovní list.
  4. Žáci si společně s učitelem kontrolují jednotlivé odpovědi.
  5. Poslední otázka v pracovním listě se týká povýšení do šlechtického stavu. Žáci mají za úkol najít u nás paralelu k tomuto ocenění a následně vyhledat 5 nositelů Řádu britského impéria a 5 nositelů státního vyznamenání.
  6. Každá skupina si na příští hodinu připraví medailonek jednoho nositele Řádu britského impéria a jednoho nositele státního vyznamenání. Přerozdělení probíhá ještě v rámci hodiny, aby se jména neopakovala.

Reflexe:

Reflexe proběhne formou diskuze nad pracovním listem, jedna hora – tisíce příběhů, jeden je uváděn za všechny. Diskuze se zároveň ubírá směrem těchto otázek: Proč je člověk ochoten riskovat život, aby posunul hranice poznání? Co to přináší jemu? Co lidstvu? Co přírodě, uvědomíme-li si současnou situaci, kdy Mount Everest má za sebou už několik tisíc (cca 3000) dobyvatelů (viz článek 2 v poznámkách pro učitele).

Poznámka a zdroje:

Pro učitele:

Doporučení:

Milníky v dobývání Mount Everestu naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.


Kapitolu Den, kdy byl dobyt Mount Everest z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/684458/den-kdy-byl-dobyt-mount-everest-29-kveten včetně příloh.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
253.91 kB
PDF
Pracovní list pro ZŠ
pdf
348.63 kB
PDF
Metodika pro učitele k tisku

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Tereza Vodičková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní list, text z knihy Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii (str. 138), přístup k internetu pro práci doma, psací potřeby, tabule nebo flipchart