45 minut
1) Učitel jako úvodní motivaci k tématu pustí krátkou ukázku písničky od Celine Dion My heart will go on. Předpokladem je znalost této písně a její spojitost s filmem Titanic. Učitel vyzve žáky k převyprávění hlavního děje filmu Titanic.
2) Poté vyučující vyzve žáky, aby vytvořili pracovní dvojice, a rozdá jim pracovní list. Jejich prvním úkolem bude, aby na papír zapsali vše, co ví o tragickém příběhu zaoceánské lodi Titanic (úkol č. 1).
3) Učitel žákům promítne video a rozdá text z knihy „Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii“. Žáci nadále pracují ve dvojicích a doplňují informace v úkolech č. 2, 3 a 4.
4) Vyučující s žáky provede společnou kontrolu. Následně vyzve dvojice žáků, aby se spojily a vytvořily tak pro další aktivity skupinky po čtyřech.
5) Učitel promítne třídě sadu fotografií, kreseb, případně vytištěné fotografie a kresby skupinám rozdá. Žáci mají za úkol seřadit fotografie dle data událostí, které zobrazují a události popsat. (správné řešení: A-G-C-F-E-B-D)
By Robert John Welch (1859-1936), official photographer for Harland & Wolff [Public domain or Public domain], via Wikimedia Commons Další obrázky v přiložené metodice. |
6) Při této aktivitě si žáci ve skupinách po čtyřech, utvořených v minulém úkolu, vyzkouší obdobnou pozici kapitána Edwarda Smitha, který musel rozhodnout o tom, kdo se dostane na záchranné čluny. Seznam cestujících je pro tuto aktivitu zcela smyšlený, s Titanikem nemá spojitost. Seznam cestujících lze žákům promítnout nebo jej rozdat do skupin. Žáci mají za úkol vytvořit skupiny o třech osobách pro celkem tři záchranné čluny. Diskusí ve skupině se musí rozhodnout, kdo z cestujících dostane přednost před ostatními. Své důvody musí podložit argumentací a odpovědět si na otázku, zda lze něco takového vůbec rozhodnout.
7) Následuje společná diskuse třídy. Učitel tuto aktivitu zakončí pozitivně se slovy: „Protože jde o smyšlený příběh, skončí v našem případě příběh dobře. Záchranné lodě se mohou pro zbylé vrátit, nemusíme tak řešit neřešitelné.“
Pro učitele: Parník byla původně loď poháněná parním strojem, později parní turbínou. První parník sestrojil Robert Fulton v roce 1803.
Informace k filmu Titanic naleznete v knize Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.
Kapitolu Den, kdy se potopil Titanic z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/577207/den-kdy-se-potopil-titanic-15-duben včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: