Jedna z možných cest – projektové uchopení autoevaluace
Nyní bych chtěl školám nabídnout smysluplné a obohacující řešení problému, který se nazývá autoevaluace. Na tomto místě se zmíním o obecných základech a principech. Toto řešení má výhodu v tom, že „zabíjí několik much jednou ranou“ a splňuje většinu psychologických, sociálních i pedagogických podmínek rozvoje. Řešení se jmenuje interní projektová autoevaluace neboli vnitřní projektové uchopení vlastního hodnocení školy. Škola při tomto vychází ze svých dlouhodobých i aktuálních potřeb, vychází ze svých aktuálních i potencionálních možností, pracuje s lidskými zdroji, které rozvíjí, žije dále svým jedinečným a specifickým školním životem a činnost, kterou provádí, je smysluplná pro všechny aktéry.
Představme si tedy autoevaluaci, kde každý účastník řeší jinou oblast, vycházející z jeho potřeby a jeho zájmu, a přitom všichni pracují se stejným cílem a míří ke společnému výstupu. Tyto oblasti propojují, hledají proměnné, zpracovávají získaná data, podílejí se na tvorbě cílového stavu, navrhují opatření a sami se účastní opatření na zlepšení situace, měří si úspěšnost opatření, a míří tak ke společnému cíli. Zde se aktivizují prvky, jako jsou motivace, smysluplnost, užitečnost, dobrý pocit, poznávání a práce na sebe sama, učení se řešení problému, rozvíjení kompetencí, vzájemná komunikace, důvěra apod. Koordinátor autoevaluačních procesů na škole zde zůstává v roli supervizora, ředitel školy zde zastává manažerskou a podpůrnou funkci, nařizuje a vykonává opatření.
Kde při autoevaluaci začít a jak postupovat, si můžeme ukázat na uvedeném schématu:
Plánování (A)
Plánování je jedno z nejdůležitějších součástí celého procesu. Jde o přípravu plánu činnosti. Před každým plánováním bychom měli mít vizi, která udává základní obrysy celé akce.
Při plánování můžeme využít pomocných tabulek, které jsou uvedeny v Příloze 2.
Také při realizaci mějme pořád na paměti dva hlavní cíle autoevaluace:
(MacBeath, 2006, s. 101).
Již výše jsem nastínil jednu z cest realizace autoevaluace, a to její projektové uchopení. Projektové uchopení využijeme i nyní v hlavní a nejdelší fázi autoevaluačního procesu. Základním prvkem bude lidský potenciál naší školy. Cílem je zapojit do celé činnosti co nejvíce našich kolegů. Každý z nich má na pracovišti své potřeby, něco se mu nelíbí, s něčím není spokojen, má prostě představu, jak by to mohlo a mělo být lépe. Využijme toho. Proto další postup doporučuji:
Evaluační skupina by měla celou tuto činnost koordinovat. Pokud nebudeme mít evaluační skupinu, může tuto roli zastat kritický přítel nebo koordinátor autoevaluace, o kterém budu hovořit později.
„Strážci kvality“ by měli analyzovat celou situaci jejich oblasti, zjišťovat determinanty, iniciovat diskusi o upřesnění cílů, společně hledat řešení a všeobecně spolupracovat. Každý by měl při této práci směřovat k hlavním cílům školy, k naplňování ŠVP a měl by podporovat společné zájmy celku.
Uvedeným systémem vytvoříme z autoevaluační činnosti projekt, který bude procházet napříč školou a stane se živým systémem. Bude přirozenou součástí školy. Škola se tak stane manažerským systémem, kde bude hrát důležitou roli důvěra a odpovědnost.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025