Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy VIII
Odborný článek

Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy VIII

13. 3. 2012 Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Marek Václavík

Anotace

Poslední příspěvek ze série článků s názvem Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy rychle a stručně v bodech shrnuje celý proces autoevaluace a upozorňuje na časté chyby, které mohou vést k neúspěchu a k nedosažení cílů.

Autoevaluace v 10 krocích

Na závěr uvádím shrnutí základního autoevaluačního procesu v deseti bodech. Jedná se o kroky, které považuji za zásadní a stěžejní. 

      1. Sestavte autoevaluační tým.

      2. Motivujte lidi.

      3. Definujte cíle.

      4. Naplánujte jednotlivé kroky (postup a organizaci).

      5. Předejte kompetence příslušným aktérům.

      6. Vytvořte zázemí a podmínky, zajistěte informace, prostředky a nástroje.

      7. Sbírejte validní a relevantní data.

      8. Vyhodnocujte data.

      9. Provádějte účelová a citlivá opatření.

      10. Kontrolujte smysluplnost a citlivost probíhajících procesů.

 

Na co si dát při autoevaluaci pozor

Doporučení, která nám pomohou vyhnout se chybám, jež autoevaluační proces znehodnocují. 

  • Pokuste se vyhnout umělému autoevaluačnímu procesu. (Smyslem není vytvořit papírový dokument!)

  • Pokuste se vyhnout direktivnímu způsobu vedení a organizování autoevaluačního procesu.

  • Pokuste se vyhnout přetěžování pracovníků.

  • Pracujte s autoevaluací, která vychází obecně z potřeb lidí a organizace.

  • Pracujte projektově.

  • Pracujte týmově.

  • Pracujte s vnitřní motivací lidí.

  • Pracujte plánovitě, ale také dejte pracovníkům prostor pro kreativní „teď a tady“.

  • Pracujte s metodami, které vám změří to, co chcete. Pečlivě je vybírejte.

  • S výsledky analýzy pracujte citlivě a rozvážně.

  • Dělejte taková opatření, která citlivě posunou problém. Vyvarujte se restriktivních změn.

  • Poskytujte všem aktérům dostatek informací, dejte jim prostor pro dotazy.

  • Hodně vzájemně diskutujte, inspirujte se jinými názory.

  • Myslete na to, že se jedná o průběžnou činnost.

  • Nechtějte všechno hned.

  • A stále mějte oči otevřené.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Marek Václavík

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
13. 3. 2012
Článek představuje pro čtenáře jakýsi návod, jak provádět jednoduchý audit autoevaluačních činností školy. Není nikterak objevný, nicméně představuje praktický a využitelný nástroj pro efektivní provádění autoevaluace.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Téma článku:

Autoevaluace školy