Odborné články Základní vzdělávání Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy VIII
Odborný článek

Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy VIII

13. 3. 2012
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Marek Václavík

Anotace

Poslední příspěvek ze série článků s názvem Evaluace a autoevaluace jako pomocník manažera školy rychle a stručně v bodech shrnuje celý proces autoevaluace a upozorňuje na časté chyby, které mohou vést k neúspěchu a k nedosažení cílů.

Autoevaluace v 10 krocích

Na závěr uvádím shrnutí základního autoevaluačního procesu v deseti bodech. Jedná se o kroky, které považuji za zásadní a stěžejní. 

      1. Sestavte autoevaluační tým.

      2. Motivujte lidi.

      3. Definujte cíle.

      4. Naplánujte jednotlivé kroky (postup a organizaci).

      5. Předejte kompetence příslušným aktérům.

      6. Vytvořte zázemí a podmínky, zajistěte informace, prostředky a nástroje.

      7. Sbírejte validní a relevantní data.

      8. Vyhodnocujte data.

      9. Provádějte účelová a citlivá opatření.

      10. Kontrolujte smysluplnost a citlivost probíhajících procesů.

 

Na co si dát při autoevaluaci pozor

Doporučení, která nám pomohou vyhnout se chybám, jež autoevaluační proces znehodnocují. 

  • Pokuste se vyhnout umělému autoevaluačnímu procesu. (Smyslem není vytvořit papírový dokument!)

  • Pokuste se vyhnout direktivnímu způsobu vedení a organizování autoevaluačního procesu.

  • Pokuste se vyhnout přetěžování pracovníků.

  • Pracujte s autoevaluací, která vychází obecně z potřeb lidí a organizace.

  • Pracujte projektově.

  • Pracujte týmově.

  • Pracujte s vnitřní motivací lidí.

  • Pracujte plánovitě, ale také dejte pracovníkům prostor pro kreativní „teď a tady“.

  • Pracujte s metodami, které vám změří to, co chcete. Pečlivě je vybírejte.

  • S výsledky analýzy pracujte citlivě a rozvážně.

  • Dělejte taková opatření, která citlivě posunou problém. Vyvarujte se restriktivních změn.

  • Poskytujte všem aktérům dostatek informací, dejte jim prostor pro dotazy.

  • Hodně vzájemně diskutujte, inspirujte se jinými názory.

  • Myslete na to, že se jedná o průběžnou činnost.

  • Nechtějte všechno hned.

  • A stále mějte oči otevřené.

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Marek Václavík
Komentář recenzenta
Článek představuje pro čtenáře jakýsi návod, jak provádět jednoduchý audit autoevaluačních činností školy. Není nikterak objevný, nicméně představuje praktický a využitelný nástroj pro efektivní provádění autoevaluace.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Téma článku:

Autoevaluace školy