Text článku a přílohy obsahují kompletně zpracovaný projekt, jehož cílem je uvědomit si důležitost veškerých forem energie pro náš život. Je zde uvedeno, jakým způsobem se píše projektová dokumentace, jak se plánuje, ale i realizuje a evaluuje projekt. Projekt je kompletní kuchařkou, pokud uvažujete například v rámci průřezového tématu Environmentální výchova vytvořit celodenní hru s tematikou energie pro celou školu. Najdete zde motivační heslo, rozdělení žáků do skupin, přehled stanovišť, zkompletovanou práci učitelů či starších žáků na stanovištích, pracovní listy, evaluační dotazník.
V následujícím článku a přílohách je k dispozici podrobný popis celého projektu, včetně přípravy, pomůcek, rozdělení do skupin, informačního textu, karty pro soutěžní družstva a pro stanoviště, pracovních listů, správných řešení, dotazníků zpětné vazby, diplomů pro vítěze.
Je to tedy projekt na klíč, který si uzpůsobíte dle věku vašich žáků. V textu jsou připomínky pro organizátory + správné řešení červeně.
DRUH KLÍČOVÉ KOMPETENCE (= KK) |
JAK JI PROJEKT UTVÁŘÍ A ROZVÍJÍ |
Kompetence k učení
|
Žák si v rámci projektu plánuje a organizuje pracovní činnost, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení a tento proces reflektuje. Během projektu využívá různých zdrojů informací, které zpracovává a hodnotí. |
Kompetence k řešení problémů
|
Žák navrhuje, realizuje a vyhodnocuje postupné kroky při řešení problému v projektu. Při řešení uplatňuje analytické, kritické i tvořivé myšlení, nahlíží na problém z různých stran. |
Kompetence komunikativní
|
Žák formuluje, prezentuje a obhajuje podložené výstupy projektu, a to za využití dostupných prostředků verbální i neverbální komunikace. V projektech je také důležité používat s porozuměním odborný jazyk a ve fázi prezentace projekt vhodným způsobem představit i neznámému publiku. |
Kompetence sociální a personální
|
Žák musí během projektu účinně spolupracovat v týmu (třeba i ve vícegeneračním), respektovat názor druhého, ovládat a řídit svoje jednání a chování, být schopen sebereflexe. |
Kompetence občanské
|
Díky projektové činnosti žák projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturních a sportovních aktivit, chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy. |
Kompetence pracovní a k podnikavosti
|
Žák v projektové činnosti usiluje o dosažení stanovených cílů, průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl, dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu. Žák, který se podílí na plánování projektu, využívá těchto dovedností i ve své přípravě na budoucnost, např. se orientuje v základních aktivitách potřebných k uskutečnění podnikatelského záměru a k jeho realizaci. |
Autoři projektu musí sepsat projektový záměr, který je nejzákladnější složkou projektové dokumentace (dále k projektové dokumentaci patří všechny pracovní listy vytvořené k projektu, motivační a evaluační dotazníky, tiskové zprávy, fotodokumentace, …).
Projektový záměr obsahuje:
Uvádím pro motivaci náš harmonogram:
Pořadí kroků |
Název fáze projektu |
Zúčastněné osoby |
Časový horizont |
1. |
Informační schůzka – vedoucí k vytvoření vize a sepsání projektu |
Koordinátor EVVO + Ekotým BGB |
Červen 2010 |
2. |
Informování vedení školy |
Ekotým BGB + Koordinátor EVVO |
26. srpen 2010 |
3. |
Sepsání a odevzdání projektu |
Koordinátor EVVO |
31. srpen 2010 |
4. |
Informování široké veřejnosti |
Ekotým BGB + Koordinátor EVVO |
Říjen 2010 |
5. |
Podrobné rozplánování projektových dnů Energouš, nakoupení pomůcek, objednání odměn pro vítěze |
Ekotým BGB + Koordinátor EVVO + vedení školy + dozor na stanovištích |
Říjen 2010
|
6. |
Podrobné informování žáků o projektu, rozdělení do skupin, vysvětlení |
Ekotým BGB + Koordinátor EVVO |
8.–19. 11. 2010
|
7. |
3 projektové dny Energouš (vždy upravené dle zaměření pro ZŠ, gymnázium). |
Ekotým BGB + Koordinátor EVVO + žákovský parlament |
22.–24. 11. 2010 |
8. |
Slavnostní vyhlášení vítězů, předání cen |
Ekotým BGB + Koordinátor EVVO + vedení školy |
25. 11. 2010 |
9. |
Evaluace projektu – zpětná vazba - dotazníky |
Všichni zúčastnění |
Listopad 2010 |
Zde bude k dispozici veškerý text, který jsem pro průběh projektu vytvořila. Červeně bude vždy informace, ke které příležitosti tento text použít.
22. listopadu 2010
Projektový den „ENERGOUŠ“
(zde umístěte motivační obrázek či foto)
Motto:
Z čeho roste kytička?
No přeci ze sluníčka!
Před chvílí tu foton byl,
už ho sežral chlorofyl!
Tento text je motivační, vhodný na nástěnku.
Žáky rozdělte do 10 skupin, počet žáků se odvíjí od počtu žáků vaší školy. Osvědčili se nám heterogenní skupiny, věkově namíchané (úžasně se tak naplňuje průřezové téma OSV). Také můžete nechat žáky, aby se rozdělili sami, či je nechat tahat z klobouku názvy skupin. Každý žák dostal na prvním stanovišti i samolepku s názvem stanoviště a svým jménem, kterou nosil přilepenou na viditelném místě – pro kontrolu a navíc se to žákům líbilo.
Rozdělení žáků do skupin na ENERGOUŠE máte v příloze „Rozdělení žáků do skupin“.
Zde jsou v tabulce informace o názvu stanoviště, místu, kde se nachází a kdo na něm je. Tuto tabulku pověste na nástěnku i do tříd. DŮLEŽITÉ! – Na základě této tabulky každému stanovišti udělejte cedulku na dveře.
Název stanoviště, místo, obsazení – ENERGOUŠ
1. stupeň ZŠ 1. –5. třída: pondělí 22. 11.
Název stanoviště |
Místo stanoviště |
Obsazení stanovišť |
1. Temné dějiny
|
Přízemí, třída 1. A |
Mgr. Nováková |
2. Oheň a svícení
|
|
|
3. Zdroje světla a tepla
|
|
|
4. Kudy utíká energie?
|
|
|
5. Lodička s pohonem
|
|
|
6. Elektřina z citrónu
|
|
|
7. Zdroje energie
|
|
|
8. Teplotní inverze
|
|
|
9. Chemikova zahrádka
|
|
|
10. Větrník |
|
|
Zde jsou informace pro zúčastněné žáky – dát na nástěnku i do tříd.
Milí žáci a studenti,
Dne 22. 11. proběhne projektový den „ENERGOUŠ“. Získáte v něm nové a utřídíte si dosavadní poznatky o energii v oblasti ekologie, biologie, chemie, zeměpisu, matematiky, fyziky, ale i literatury. Náhodným výběrem jste byli rozděleni do věkově rovnocenných skupin. Před projektem sledujte nástěnku na gymnáziu v přízemí, bude tam rozpis skupin i stanovišť. Najdete si svou skupinu, zjistíte, na kterém stanovišti začínáte, a tam se také v příslušný den sejdete v 7. 55 h s ostatními členy skupiny. Na úvodním stanovišti obdržíte samolepky se symbolem vaší skupiny a vaši soutěžní kartu, kam se budou zapisovat vaše výsledky. Na stanovištích vás většinou budou školit i hodnotit vaši učitelé a letošní maturanti. Hodnotí se znalosti, ale také chování a zejména schopnost spolupracovat ve skupině. V úterý 23. 11. bude vyhodnocení a první 3 skupiny získají odměny.
Přejeme vám mnoho úspěchů, vezměte si s sebou: psací potřeby, kalkulačku, pastelky, fixy, nůžky, kružítko a dobrou náladu.
Zde jsou informace pro dozor na stanovištích – dát na nástěnku do sborovny, je dobré s tímto textem kolegy seznámit na pedagogické radě a také pro každé stanoviště vytvoříte desky s materiály, kde tento list znovu bude.
Pokyny pro dozor na stanovištích
Zde se žáci podívají, na kterém stanovišti jejich skupina začíná – vyvěsit na nástěnku, možná i do tříd.
Podívejte se, na kterém stanovišti začínáte!
Název skupiny: 1.–5. třída ZŠ |
Stanoviště, kde začínáte v 8.00 |
Bleskouni |
1. Temné dějiny 3. patro ŠK studovna (k dispozici NET)
|
Světlušky |
2. Oheň a svícení 3. patro ŠK archív
|
Ohníci |
3. Zdroje světla a tepla 3. patro ŠK skleník
|
Ropáci |
4. Kudy utíká energie? 3. patro č. 310 maturitní třída
|
Sluníčka |
5. Lodička s pohonem Přízemí gymnázia, laboratoř biologie č. 12
|
Urani |
6. Elektřina z citrónu Přízemí gymnázia, učebna chemie a fyziky č. 9
|
Větrníci |
7. Zdroje energie 1. patro ZŠ, třída 1. A
|
Vodníci |
8. Teplotní inverze Přízemí gymnázia, laboratoř chemie č. 10
|
Uhlíci |
9. Chemikova zahrádka Přízemí gymnázia, učebna č. 8
|
Žárovky |
10. Větrník Přízemí gymnázia, jazyková učebna č. 5
|
V příloze „Karty pro skupiny“ jsou uvedeny ukázky soutěžních karet. V prvním sloupci má každá skupina sepsaná stanoviště, jak na ně postupně chodí i s časovým rozvržením (je ho nutné dodržovat, aby nenastal zmatek), dále do karty zapisuje dozor na stanovištích body. Soutěžní kartu si nosí každá skupina na stanoviště s sebou, je dobré určit kouče skupiny, který to má na starosti.
V další příloze „Karty pro stanoviště“ jsou karty, které má každý dozor na svém stanovišti, aby věděl posloupnost skupin, které tam přijdou. Opět nechybí časové rozvržení a také se sem zapisují body. Na základě těchto karet se potom vyhodnocuje výsledek, body na kartách jednotlivých skupin slouží pro kontrolu a také pro motivaci skupin.
Nyní následuje výsledková listina. Tabulku můžete udělat (a také to doporučuji) v excelu, který vám spočítá celkové body a také seřadí skupiny dle pořadí.
Výsledná listina projektu „ENERGOUŠ“
1.–5. třída ZŠ
Název skupiny |
H St. č.1 |
O St. č.2 |
D St. č.3 |
N St. č.4 |
O St. č.5 |
C St. č.6 |
E St. č.7 |
N St. č.8 |
Í St. č.9 |
St. č.10 |
Celkem bodů |
Pořadí |
Bleskouni |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Světlušky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ohníci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ropáci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sluníčka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Urani |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Větrníci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vodníci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uhlíci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Žárovky |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V příloze naleznete dotazník, který má každá skupina ve svých deskách, v průběhu projektu ho každý vyplní a na závěrečném stanovišti odevzdá spolu se soutěžní kartou.
Dále v příloze najdete příklad našeho diplomu; nezapomeňte, že pokud máte na akci sponzora, je nutné umístit jeho logo na diplomy
V přílohách jsou rovněž umístěny pracovní listy k jednotlivým stanovištím.
Stanovišť je celkem 10, v každé příloze najdete ukázku pracovního listu, který dostane každá skupina k vyplnění + list dozoru na stanovišti, podle kterého boduje.
Použité fotografie jsou mé vlastní, osoby na fotografiích daly písemný souhlas se zveřejněním.
AUTORSKÝ KOLEKTIV: RVP pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.
AUTORSKÝ KOLEKTIV: RVP pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007.
EKOŠKOLA © Sdružení TEREZA 2007 – v některých pracovních listech byly s bezvýhradným písemným souhlasem autora použity materiály z tohoto projektu (písemný souhlas mám k dispozici).
http://www.cez.cz/edee/content/file/static/encyklopedie/pokusy/pokus03.html (© Copyright Simopt, s. r. o., 1999).
http://www.cez.cz/edee/content/file/static/encyklopedie/pokusy/pokus05.html (© Copyright Simopt, s. r. o., 1999).
Projekt byl použit jako zpestření výuky, kdy si žáci hravou formou zopakovali, upevnili či se naučili nové poznatky o přírodě a formách energie kolem nás. Příprava projektu byla velmi náročná, ale zúročila se v pozitivních ohlasech žáků, kolegů, vedení školy a sponzora na tento projekt.
Evaluační dotazník pro žáky i jeho výsledky jsou k dispozici v příloze.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.