NPI
Vedeme školu
Metodický portál RVP.CZ
Zapojme všechny
Digitalizace vzdělávání
Revize RVP
EduRevue
MojeEdu
Materiály do výuky
Odborné články
Webináře
Další
Katalog EMA
Spomocník
Digifolio
Blogy
Profil Škola21
Profil Učitel21
Evaluační nástroje
Gramotnosti pro život
Přihlásit
Staňte se součástí
Přihlásit se do portálu
Zapomněli jste heslo?
Nebo přes
Nemáte svůj účet?
Nebojte se
registrovat
Materiály do výuky
Odborné články
Webináře
Další
Spomocník
Blogy
Digifolio
Pro výuku
Odborné články
Materiály do výuky
Webináře
Katalog EMA
Spomocník
Gramotnosti pro život
Komunita
Blogy
Digifolio
Evaluace
Profil Škola21
Profil Učitel21
Evaluační nástroje
Archiv
Wiki
Diskuze
E-learning
AudioVideo
Burza
Obrázky
Galerie
Pospolu
Pohyb a výživa
Hodina pohybu navíc
Evropské jazykové portfolio
Odborné články
gymnaziální vzdělávání
Člověk a společnost
Občanský a společenskovědní základ
Občan ve státě
Odborné články
Vyhledat
Hledání dle struktury RVP
Verze RVP:
RVP (do 2024)
RVP revidované (od 2025)
Stupeň vzdělávání
Všechny
předškolní vzdělávání
Základní vzdělávání
základní vzdělávání - lehké mentální postižení
základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
základní vzdělávání - těžké mentální postižení
gymnaziální vzdělávání
jazykové vzdělávání
základní umělecké vzdělávání
Odborné vzdělávání
Vzdělávací oblast
Všechny
Informatika (rvp gv 2021)
Jazyk a jazyková komunikace
Matematika a její aplikace
Člověk a příroda
Člověk a společnost
Člověk a svět práce
Umění a kultura
Člověk, sport a zdraví
Informatika a informační a komunikační technologie
Doplňující vzdělávací obory
Vzdělávací obor
Všechny
Občanský a společenskovědní základ
Dějepis
Tematický okruh
Všechny
Člověk jako jedinec
Člověk ve společnosti
Občan ve státě
Občan a právo
Mezinárodní vztahy, globální svět
Úvod do filozofie a religionistiky
Očekávaný výstup
Všechny
rozlišuje a porovnává historické i současné typy států (forem vlády)
vymezí, jakou funkci plní ve státě ústava a které oblasti života upravuje
objasní, proč je státní moc v ČR rozdělena na tři nezávislé složky, rozlišuje a porovnává funkce a úkoly orgánů státní moci ČR
vyloží podstatu demokracie, odliší ji od nedemokratických forem řízení sociálních skupin a státu, porovná postavení občana v demokratickém a totalitním státě
objasní podstatu a význam politického pluralismu pro život ve státě, uvede příklady politického extremismu a objasní, v čem spočívá nebezpečí ideologií
rozlišuje složky politického spektra, porovnává přístupy vybraných politických seskupení k řešení různých otázek a problémů každodenního života občanů
uvede příklady, jak může občan ovlivňovat společenské dění v obci a ve státě a jakým způsobem může přispívat k řešení záležitostí týkajících se veřejného zájmu
vyloží podstatu komunálních a parlamentních voleb, na příkladech ilustruje možné formy aktivní participace občanů v životě obce či širších společenstvích
obhajuje svá lidská práva, respektuje lidská práva druhých lidí a uvážlivě vystupuje proti jejich porušování
uvede okruhy problémů, s nimiž se může občan obracet na jednotlivé státní instituce, zvládá komunikaci ve styku s úřady
uvede příklady projevů korupce, analyzuje její příčiny a domýšlí její možné důsledky
Speciální vzdělávací potřeby
- žádné -
autismus
autisté/děti s autistickými rysy + další postižení
dysgrafie
dyskalkulie
dyslexie
dysortografie
kombinace postižení tělesných, smyslových a vad řeči
mentální postižení
mentální postižení - lehké
mentální postižení - střední
mentální postižení - těžké
MP a další postižení
poruchy pozornosti a vnímání
se sociálním znevýhodněním
se zdravotním znevýhodněním
sluchové postižení
souběžné postižení více vadami
tělesné postižení
vady řeči
vývojové poruchy učení nebo chování
z cizojazyčného prostředí
z odlišného sociokulturního prostředí
zrakové postižení
Vyhledat
Smazat filtr
Články
(30)
Řadit dle:
Data publikace
Data publikace
Názvu článku
Hodnocení
Zobrazení
Seřadit:
Sestupně
Zobrazení:
Zobrazeno
12
z
30
položek
Zpět
1
2
3
Další
Gymnaziální vzdělávání
3. 2. 2025
0x
614x
FakeCZech: Dezinformátorem pomocí Canvy
Lekce prohlubuje digitální a mediální gramotnost žáků a rozvíjí jejich kritické myšlení. Online nástroj pro grafický design Canva využijí k napodobení reálné dezinformace, která manipuluje uživateli…
Základní vzdělávání
24. 1. 2025
0x
542x
Příběhy bez cenzury
Zatímco svoboda tisku v některých společnostech světa neexistuje, streamovací služby ano. Této kličky využili němečtí Reportéři bez hranic, kteří ve spolupráci s brazilským hudebním producentem…
Gymnaziální vzdělávání
19. 9. 2023
0x
1786x
Jak být občanem, nikoli ovčanem III – Jak na projekt
Cílem lekce je pomoci žákům zapojit se do života občanské společnosti a překonat jejich nedůvěru ve vlastní dovednosti i možnosti. V jejím průběhu se naučí, jak efektivně komunikovat s klíčovými…
Gymnaziální vzdělávání
4. 9. 2023
0x
3023x
Jak být občanem, nikoli ovčanem I – Jak ovlivnit veřejné dění
Na konkrétní občanské inciativě zprostředkované reportáží regionální TV i e-ziny se žák seznámí s nástroji občanské participace a jejich využitím při řešení problémů ve svém nejbližším okolí. V…
Gymnaziální vzdělávání
7. 2. 2022
0x
2699x
Jak se získávají naše preference? Strategie politického marketingu v digitálním prostředí
Aktivita přináší vhled do strategií politických marketérů v digitálním prostředí, a to na základě dat z Facebook Ad Library (knihovny reklam). Žáci analyzují vybrané placené reklamy s politickým…
Gymnaziální vzdělávání
1. 2. 2022
0x
2004x
Digitalizace státu aneb jak požádat o výpis rejstříku trestů
Lekce se bude zaměřovat na současné možnosti, jak žákům předat povědomí o digitálních službách státu. V úvodu hodiny se žáci seznámí se základními důvody, které vedou náš stát k postupnému zavádění…
Gymnaziální vzdělávání
17. 1. 2022
0x
2527x
Digitalizace státu a nové RVP G
Článek „Digitalizace státu a nové RVP G“ se bude zaměřovat na nové trendy ve vývoji digitalizace našeho státu a možnosti jeho využití v hodinách základů společenských věd. Celý tento článek navazuje…
Gymnaziální vzdělávání
21. 12. 2021
0x
1190x
Můj job: recenzent aplikací (verze pro gymnázia)
Aktivita Můj job: recenzent aplikací (verze pro gymnázia) navazuje na výukovou aktivitu vytvořenou pro základní vzdělávání a rozšiřuje ji pro využití v prostředí gymnázia, respektive střední školy.…
Gymnaziální vzdělávání
18. 1. 2016
0x
10410x
Zdravý rozum v ilegalitě
Na příběhu nositele Nobelovy ceny Tima Hunta se žáci zamýšlí nad problematikou přílišné korektnosti v dnešní společnosti a vlivem médií a sociálních sítí. Osvojí si pojmy sexismus, gender a politická…
Gymnaziální vzdělávání
10. 2. 2015
0x
11872x
Slavné dny pro SŠ: Češka americkou ministryní zahraničí
Svým životním příběhem může být Madeleine Albrightová vzorem pro mladé lidi a její příběh může naučit hrdosti. V rámci vzdělávací aktivity Češka americkou ministryní zahraničí se žáci seznamují s…
Gymnaziální vzdělávání
30. 9. 2014
0x
11092x
Vítkov
Aktivita pracuje s událostí žhářského útoku extremistů ve Vítkově a na jejím příkladu motivuje žáky k přemýšlení o příčinách a následcích útoku optikou jednotlivých aktérů této události.
Gymnaziální vzdělávání
25. 9. 2014
0x
9802x
Proč nechci být extremistou
Aktivita, ve které žáci hledají a uvědomují si důvody, proč mladí lidé mohou začít sympatizovat s extremistickým hnutím a zamyslí se nad tím, jak jinak se mohou aktivně realizovat.
Zobrazeno
12
z
30
položek
Zpět
1
2
3
Další
Přejít na hlavní stránku
Vložit článek
Jak vložit článek
Ochrana osobních údajů
Národní pedagogický institut České republiky © 2025