Odborný článek

Příběhy bez cenzury

Anotace

Zatímco svoboda tisku v některých společnostech světa neexistuje, streamovací služby ano. Této kličky využili němečtí Reportéři bez hranic, kteří ve spolupráci s brazilským hudebním producentem přetvořili texty pěti novinářů, které by byly v jejich rodných zemích cenzurované či zakázané, v písně, dostupné na Spotify, Apple Music či Deezer po celém světě bez rozdílu. Díky této aktivitě se samotnými tvůrci příběhů bez cenzury stanou i vaši žáci. Bude to malý krůček pro ně, ale velký pro budoucnost demokracie – žáci pochopí, jak je svět bez svobody slova nebezpečný.

Úvod

Tematický okruh: nedemokratické režimy, cenzura, svoboda slova

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročníky víceletých gymnázií

Věková skupina: 8.–9.  ročník (13–14 let)

Vzdělávací obor: výchova k občanství

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové

Žák/žákyně

  • umí definovat cenzuru a uvádí příklady zemí, kde je svoboda slova omezena;
  • je schopen/schopna porozumět anglickým textům, které popisují formy cenzury v jednotlivých zemích, ve kterých cenzura dodnes existuje (nebo si tyto texty přeložit pomocí překladače);
  • analyzuje a kriticky hodnotí texty, které jsou cenzurovány, a diskutuje o jejich obsahu;
  • dosahuje jazykové úrovně A2 (podle CEFR). Žáci na této úrovni rozumí slovům a větám týkajícím se oblastí, které jsou jim blízké (osobní údaje, rodina a přátelé, nakupování, volný čas, domov, cestování atd.). Komunikují o jednoduchých, často se opakujících, každodenních situacích, které vyžadují přímou výměnu informací na známá témata. Popíší své zájmy, nejbližší okolí a bezprostřední potřeby. Žáci tyto kompetence uplatňují jak ve fyzickém, tak i v online prostředí.

Digitální

Žák/žákyně

  • používá základní verzi ChatGPT a umí zadat jednoduchý prompt (příkaz);
  • umí se zaregistrovat do jakékoliv bezpečné aplikace, ověřené a doporučené učitelem, prostřednictvím školního e-mailu a používá tyto nástroje k vytváření a sdílení obsahu;
  • umí kopírovat text a vložit jej do jiné aplikace (tady za účelem skládání písně).

 

Přínos využití digitálních technologií:

Žáci a žákyně

  • si prohloubí svou znalost zadávání promptů a efektivního využívání bezplatné verze AI aplikace ChatGPT;
  • si procvičí registraci a tvorbu zvukových nahrávek a písní v různých hudebních stylech v bezpečné AI aplikaci SUNO.

Cíl

Hlavním cílem je, aby si žáci a žákyně uvědomili důležitost svobody slova a aby byli motivováni k jejímu obhajování. Také si uvědomí, že svoboda slova má i pravidla, která vycházejí z pravidel slušného chování a etiky.

Žák/žákyně

  • vyjmenuje konkrétní příklady cenzury v různých zemích světa, kde svoboda slova není respektována (prostřednictvím iniciativy Příběhy bez cenzury z dílny Reportérů bez hranic);
  • bude analyzovat texty novinářů z různých zemí, které by byly v těchto zemích cenzurované nebo zakázané;
  • kriticky posoudí obsah těchto textů a diskutuje o důvodech cenzury;
  • vytvoří vlastní příběh bez cenzury, když pomocí AI přetvoří texty do písní, čímž si procvičí kreativní psaní a smysl pro vhodný styl hudebního vyjádření.

Reportéři bez hranic oslovili novináře z Číny, Thajska, Vietnamu, Uzbekistánu a Egypta. Každý z těchto novinářů poskytl dva kritické texty, které byly následně zhudebněny hudebními producenty Lucasem Mayerem a Iris Fuzarovou za pomoci místních umělců v jednotlivých zemích. Celý „necenzurovaný“ playlist byl poté umístěn na streamovací služby jako Apple Music, Spotify nebo Deezer, které jsou dostupné po celém světě a nejsou pod kontrolou vlád. Jediným možným zásahem by byl jejich zákaz.

Evokace: Cenzura – proč a kde? (10 minut)

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Cenzura#/media/Soubor:Press_freedom_2022.svg

Zadání:

  • V úvodní části hodiny se změřte se svými žáky na mapu světa, která hodnotí úroveň svobody tisku. Nejtemnější odstín červené prozrazuje, ve kterých zemích je situace velmi vážná.
  • Položte svým žákům jednoduchou otázku: Co lidem v zemích s cenzurou vlastně chybí? Umí na tuto otázku žáci odpovědět?
  • Poté zadejte úkol, ať na internetu vyhledávají konkrétní názvy zemí, ve kterých existuje cenzura, a popis oblastí, kterých se nejvíce týká (politika, náboženství, vládnoucí strana, diktátor). Tip: Nejrychlejší cestou, jak to mohou žáci zjistit, je použití chatbota ChatGPT a zpětné ověření na důvěryhodných internetových stránkách.
  • Krátce diskutujte o tom, co je cenzura a proč je svoboda slova důležitá, a vyzvěte žáky, aby postupně na tabuli každý přišel napsat jméno alespoň jedné země, kde je cenzura evidentní (např. Severní Korea, Čína, Saúdská Arábie). Názvy zemí se mohou opakovat. Pokud chcete, můžete místo tabule použít aplikaci Mentimeter.

Uvědomění – Píseň pro pana ředitele (30 minut)

Představte svým žákům projekt Příběhy bez cenzury od Reportérů bez hranic. Vysvětlete jim, jak Reportéři bez hranic nechali převést cenzurované texty novinářů do písní a umístili je na streamovacích službách, aby obešli cenzuru. Poté žákům rozdejte reálné texty písní – zde v tištěné podobě staženy ze Spotify.

Analýza a kritické hodnocení textů ze Spotify

Odkazy na písně a přepisy tří textů pro žáky naleznete zde.

Zadání:

Poslechni si jednu z písní, podívej se na text a zkus najít výroky, kvůli kterým byl pravděpodobně původní text cenzurován a v zemi, pro kterou byl určen, nesmí být nikdy zveřejněn.

Autor: Pavlína Jurzykowská

Tvorba vlastní „necenzurované“ písně pro pana ředitele

Vysvětlete žákům, že se teď stanou tvůrci příběhu vloženého do písně oni sami. Budou vytvářet báseň pro pana ředitele o tom, co by chtěli změnit nebo vylepšit ve škole. Během tvorby musí být dodržena pravidla slušnosti, která platí jak pro země s cenzurou, tak i pro tu naši, bez cenzury.

Zadání:

Vysvětlete žákům, že i svoboda slova má své limity. Diskutujte o tom, co se nesmí veřejně hlásat (např. vulgarismy, oslava nacismu, nenávistné projevy). Poté představte žákům pár pravidel pro slušný projev:

    1. Nepoužívat vulgarismy.
    2. Nevyslovovat nenávistné projevy nebo diskriminační výroky.
    3. Neoslavovat násilí nebo extremistické ideologie.

 

  • Poté vyzvěte žáky, aby pomocí ChatGPT vytvořili báseň (tvořivé typy mohou i bez pomoci AI). Žáci ve dvojicích nebo skupinách použijí ChatGPT k vytvoření básně pro pana ředitele. Zadání by mohlo být například: „Napiš veselou dětskou báseň pro pana ředitele o tom, co bychom chtěli změnit nebo vylepšit na naší škole.“

Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská

  • Generování písně pomocí aplikace Suno – Žáci použijí aplikaci Suno (www.suno.com) k vytvoření písně z básně, kterou jim vygeneroval ChatGPT. Styl písně si mohou vybrat podle svého vkusu. Stačí se zaregistrovat, kliknout na Create, vložit text básně a vybrat oblíbený styl. AI do několika vteřin vygeneruje několik verzí písně s vaší básní pro pana ředitele.
  • Ukázka výstupů zde_1 nebo zde_2.

Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská

Reflexe (5 minut)

Žáci se podělí o své zkušenosti z aktivit. Postupně říkají, co se naučili o cenzuře a svobodě slova. Učitel shrne hlavní body hodiny. Můžete si připravit kvíz s jednoduchými dotazy: Co je cenzura? Které země mají největší cenzuru? Co nesmí být veřejně hlásáno? Hru lze provést formou soutěže mezi skupinami žáků, ve které budou odpovídat na otázky a získávat body.

Nebo ukažte na závěr žákům další mapu o internetové cenzuře a zeptejte se jich, jak souvisí s cenzurou tisku v již zmíněných zemích. Otázka zní: Proč jsou ty mapy vlastně téměř totožné?

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Aplikace Suno si mé studenty ve druhém ročníku Střední školy Futurum doslova získala. Skládali písně pro třídní učitelku a několik z nich dokonce i pro pana prezidenta. Důkazem úspěšnosti celé digitální aktivity bylo i to, že studenti daný nástroj použili i na následující hodině – ve výuce němčiny. Zadání znělo „udělej reklamu na některou z rakouských památek“. Studenti použili Suno – a vytvořili krásné reklamní písně. Výstup k poslechu ZDE.

 

Zdroje

 

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence digitální
  • vytváří, vylepšuje a propojuje digitální obsah v různých formátech; vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků;
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Mediální výchova
  • Účinky mediální produkce a vliv médií

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

PC, internet, mobil