Tematický okruh: nedemokratické režimy, cenzura, svoboda slova
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročníky víceletých gymnázií
Věková skupina: 8.–9. ročník (13–14 let)
Vzdělávací obor: výchova k občanství
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové
Žák/žákyně
Digitální
Žák/žákyně
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci a žákyně
Hlavním cílem je, aby si žáci a žákyně uvědomili důležitost svobody slova a aby byli motivováni k jejímu obhajování. Také si uvědomí, že svoboda slova má i pravidla, která vycházejí z pravidel slušného chování a etiky.
Žák/žákyně
Reportéři bez hranic oslovili novináře z Číny, Thajska, Vietnamu, Uzbekistánu a Egypta. Každý z těchto novinářů poskytl dva kritické texty, které byly následně zhudebněny hudebními producenty Lucasem Mayerem a Iris Fuzarovou za pomoci místních umělců v jednotlivých zemích. Celý „necenzurovaný“ playlist byl poté umístěn na streamovací služby jako Apple Music, Spotify nebo Deezer, které jsou dostupné po celém světě a nejsou pod kontrolou vlád. Jediným možným zásahem by byl jejich zákaz.
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Cenzura#/media/Soubor:Press_freedom_2022.svg
Zadání:
Představte svým žákům projekt Příběhy bez cenzury od Reportérů bez hranic. Vysvětlete jim, jak Reportéři bez hranic nechali převést cenzurované texty novinářů do písní a umístili je na streamovacích službách, aby obešli cenzuru. Poté žákům rozdejte reálné texty písní – zde v tištěné podobě staženy ze Spotify.
Analýza a kritické hodnocení textů ze Spotify
Odkazy na písně a přepisy tří textů pro žáky naleznete zde.
Zadání:
Poslechni si jednu z písní, podívej se na text a zkus najít výroky, kvůli kterým byl pravděpodobně původní text cenzurován a v zemi, pro kterou byl určen, nesmí být nikdy zveřejněn.
Autor: Pavlína Jurzykowská
Tvorba vlastní „necenzurované“ písně pro pana ředitele
Vysvětlete žákům, že se teď stanou tvůrci příběhu vloženého do písně oni sami. Budou vytvářet báseň pro pana ředitele o tom, co by chtěli změnit nebo vylepšit ve škole. Během tvorby musí být dodržena pravidla slušnosti, která platí jak pro země s cenzurou, tak i pro tu naši, bez cenzury.
Zadání:
Vysvětlete žákům, že i svoboda slova má své limity. Diskutujte o tom, co se nesmí veřejně hlásat (např. vulgarismy, oslava nacismu, nenávistné projevy). Poté představte žákům pár pravidel pro slušný projev:
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Autor printscreenu: Pavlína Jurzykowská
Reflexe (5 minut)
Žáci se podělí o své zkušenosti z aktivit. Postupně říkají, co se naučili o cenzuře a svobodě slova. Učitel shrne hlavní body hodiny. Můžete si připravit kvíz s jednoduchými dotazy: Co je cenzura? Které země mají největší cenzuru? Co nesmí být veřejně hlásáno? Hru lze provést formou soutěže mezi skupinami žáků, ve které budou odpovídat na otázky a získávat body.
Nebo ukažte na závěr žákům další mapu o internetové cenzuře a zeptejte se jich, jak souvisí s cenzurou tisku v již zmíněných zemích. Otázka zní: Proč jsou ty mapy vlastně téměř totožné?
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aplikace Suno si mé studenty ve druhém ročníku Střední školy Futurum doslova získala. Skládali písně pro třídní učitelku a několik z nich dokonce i pro pana prezidenta. Důkazem úspěšnosti celé digitální aktivity bylo i to, že studenti daný nástroj použili i na následující hodině – ve výuce němčiny. Zadání znělo „udělej reklamu na některou z rakouských památek“. Studenti použili Suno – a vytvořili krásné reklamní písně. Výstup k poslechu ZDE.
Zdroje
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025