Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Gymnaziální vzdělávání > Slavné dny pro SŠ: Den vraždy Martina Luthera...

Ikona prakticky

Slavné dny pro SŠ: Den vraždy Martina Luthera Kinga

Ikona inspirace
Autor: Josef Märc
Anotace: Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem emancipace černošského obyvatelstva USA. Aktivita zařazuje tuto událost do kontextu 50. a 60. let 20. století a zároveň vede k přemýšlení nad možnostmi alternativního vývoje. Oceňuje aktivity Martina Luthera Kinga a vede žáky k zaujetí postoje k této situaci. Kromě interpretace filmové sekvence pracuje především s krátkými písemnými prameny, především autentickými texty. V případě zájmu může posloužit jako vstup do debaty o snech minulých i současných generací.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Gymnázium » Kompetence sociální a personální » přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii
Očekávaný výstup:
  1. gymnaziální vzdělávání » Člověk a společnost » Dějepis » Moderní doba II - soudobé dějiny » vymezí základní problémy soudobého světa a možnosti jeho dalšího vývoje
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: pracovní list, kniha Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii (str. 88)
Klíčová slova: diskriminace, slavné dny, Martin Luther King, vražda, černošské obyvatelstvo

Cíle:

Žáci:

  • jsou schopni popsat události druhé poloviny USA ve 20. století,
  • ocení činnost Martina Luthera Kinga
  • jsou schopni porovnat Kingovy názory s dalšími dobovými alternativami
  • jsou schopni reflektovat důležitost zvolení Baracka Obamy prezidentem USA.

Délka:

45 minut

Postup:

  1. Učitel v předcházející hodině zadá úkol pro vybrané konkrétní žáky. Variantou je, že vyučující připraví minipřednášku na následující témata sám, případně obě možnosti kombinuje. 
    Na základě osobní zkušenosti tuto variantu preferuji – učitel si připravil dva úryvky, dva si připravili žáci – plánovaný rozsah cca 2 minuty. U jednoho tématu jsem nechal třídu pracovat kombinací brainstormingu, rozpomínání, kladení otázek).
    Následující tabulka popisuje rozdělení dle charakteru jednotlivých činností, lze ovšem modifikovat v rámci konkrétní situace. 

    Téma Způsob práce Poznámka
    14. dodatek US ústavy společně  
    Arkansas, Little Rock Nine referát scéna z Forrest Gump
    Civil Right Act učitel  
    Malcolm X – smrt referát J. Jařab: Masky a tváře černé Ameriky film Malcolm X
    Násilnosti - Detroit a jinde učitel  
  2. Učitel rozdá pracovní listy a žáci pracují podle pokynů. Žáci vypracovávají jednotlivé body – vždy jen velmi krátký čas na vypracování:
    I.a: 3 minuty, po kterých následuje zhruba stejně dlouhá rekapitulace formou hlasitého komentáře. Pokud se objeví zajímavá, problematická otázka, učitel ji napíše na tabuli, flipchart. Lze předpokládat, že některé otázky budou vyřešeny v průběhu aktivity. Žáci si zapisují do tabulky.
    I.b: Nejprve jen komentáře k bodu označenému A.
  3. Následují příspěvky v chronologickém pořadí k jednotlivým bodům označeným v tabulce jako B, žáci si velmi stručné poznámky doplňují do tabulky. Po zaznění příspěvku učitel vždy vyzve žáky, aby ve dvojici své zápisy konfrontovali.
  4. Společné sledování filmu ze série Slavné dny, nebo práce s textem z knihy Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.
  5. Žáci pracují podle zadání III.a,b: po každém bodu je vhodné dát zaznít alespoň jeden žákovský komentář.
  6. Skupinové čtení úryvků podle zadání III.c: učitel dá pokyn, aby četli ve trojici společně všechny úryvky. Při nedostatku času čte každý žák z trojice jen jeden úryvek a ostatní s obsahem seznámí.
  7. Žáci vypracovávají zadání IV. z pracovního listu, učitel moderuje krátkou diskusi. Je vhodné, aby si žáci zvolili jeden z úkolů, v případě časového presu lze zadat za domácí úkol. Práce jsou psány na zvláštní listy papíru proto, aby mohly být vystaveny a okomentovány. Během vypracovávání zadání IV. lze pustit píseň U2 Pride (In the Name of Love), úryvky z velmi jednoduchého anglického textu lze použít jako inspiraci pro splnění tohoto zadání.
    Slovníček méně obvyklých anglických výrazů: pride – hrdost, justify – ospravedlnit, overthrow – svrhnout, barbed wire – ostnatý drát, fence – plot, betray – zradit.

Reflexe:

Reflexe probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná úkolem 7 (IV. z pracovního listu), ve kterém je klíčové, aby žáci dokázali prostřednictvím argumentů obhájit své názory.

Poznámka a zdroje:

(viz příloha metodika pro učitele) 

Doporučení:

Důležité životní mezníky M. L. Kinga naleznete v knize Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii.


Kapitolu Den vraždy Martina Luthera Kinga z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/574019/den-vrazdy-martina-luthera-kinga-4-duben včetně příloh.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf386 kBMetodika pro učitele k tisku
Odstranitpdf305 kBPracovní list pro SŠ
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 15. 04. 2015
Zobrazeno: 3079krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
2 uživatelé Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MÄRC, Josef. Slavné dny pro SŠ: Den vraždy Martina Luthera Kinga. Metodický portál: Články [online]. 15. 04. 2015, [cit. 2019-11-18]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/19929/SLAVNE-DNY-PRO-SS-DEN-VRAZDY-MARTINA-LUTHERA-KINGA.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.