Autor: Mgr. Pavel Žalský
Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ
Věková skupina: 7.–8. ročník
Vzdělávací obor: dějepis
Tematický okruh: objevy a dobývání, počátky nové doby
Časová dotace: Výuka: 45 minut, příprava: kopírování badatelských listů
Pomůcky: badatelský list pro každého žáka (viz přílohy), zařízení připojené k internetu pro žáka nebo do skupiny (doporučuji větší displej)
Vzdělávací cíle: Žák na základě vlastního průzkumu historické památky ve virtuální realitě popíše znaky renesančního umění a uvede konkrétní příklady inspirace křesťanstvím, antickou mytologií a antickým uměním.
Přínos využití digitálních technologií: Žák vyhledává a kriticky hodnotí data získaná ve virtuální realitě, tyto údaje pak uvádí do souvislostí a vyvozuje závěry spojené s vyučovanou látkou.
Metodická poznámka:
Čím větší displej budou mít žáci k dispozici, tím lépe se jim bude pracovat. Virtuální realitu a další odkazy jim zprostředkujete pomocí linků nebo QR kódů.
Žáci dnes nejsou příliš navyklí vnímat umění, natož v takovém rozsahu a ve virtuální realitě. Doporučuji tedy mezi skupinami či jednotlivci při práci chodit a snažit se je navádět otázkami směřujícími k vyznění obrazů, jejich symbolice atd. Jakmile je odhalí v jednom případě, bude pro ně další práce mnohem snazší.
Možné řešení úkolu č. 1
1/Prohlédněte si 3D model interiéru Sixtinské kaple, pak se zaměřte na strop a jeho výzdobu. S pomocí tohoto schématu najděte a popište následující výjevy:
Můžete se orientovat i pomocí tohoto schématu Sistine_Chapel_ceiling_diagram_overlay_composite.png (3426×1880) (wikimedia.org)
Možné řešení úkolu č. 2
2/ Čelní stěnu kaple Michelangelo vyzdobil obří freskou zvanou Poslední soud, tvořil ji sedm let. Zachycuje události předpovídané v prorockých knihách Bible, zejména ve Zjevení sv. Jana. Přesto zde najdeme i výjevy ze staré antické mytologie. Prozkoumejte fresku Poslední soud a vypracujte úkoly níže.
Ústřední postavy celé fresky jsou matka se synem, tedy Marie a Ježíš, kolem nich jsou postavy pravděpodobně z knihy Bible, takže asi půjde o světce/mučedníky a okřídlené anděly.
Na fresce však najdeme i postavy z antické mytologie, např. v pravém dolním rohu fresky je převozník do podsvětí Charón nebo bohy ztrestaný král Minós, můžeme je poznat např. podle toho, že mají: podivné uši (něco jako elf, Minós má oslí uši), Charón vypadá trochu jako přerostlý skřet, Minós je obmotán hadem kousajícím ho do genitálií (žákům můžeme prozradit, že Minosova tvář pravděpodobně patří jednomu z kritiků Michelangela).
Všechny postavy na fresce bych charakterizoval třemi slovy takto: vypracované – nahé – velké – v napětí – vznášející se.
V badatelském listu je úkol č. 4 se sousoším. Je to skvělý zdroj pro pochopení inspirace antikou, nicméně může zabrat další potřebný čas z hodiny. Je tedy na zvážení vyučujících, jestli tento úkol zařadit, nebo vynechat, badatelská otázka se dá dobře zodpovědět i bez něj.
Popis vzdělávací aktivity
Evokace (5 minut): Vyučující vybídne žáky, aby se zamysleli, jak by vyzdobili kapli pro papeže, pokud by k tomu byli vyzváni. Žáci své nápady sdělí před třídou, vyučující je pak seznámí s tématem hodiny – průzkum Sixtinské kaple ve Vatikánu a určení znaků renesančního umění na příkladu tamější výzdoby.
Uvědomění si významu nových informací (30 minut): Do skupin nebo jednotlivě žáci dostanou badatelské listy, s jejich pomocí si uvědomí kontext a postupně spolu s vyučujícím plní jednotlivé úkoly. Je vhodné splněný úkol projít společně i s pomocí dataprojektoru a teprve poté se zaměřit na další. V případě úkolů č. 1 a 4 můžete žákům odkaz promítnout, aby nemuseli přepínat na svém zařízení. Badatelský list by měl spolu s výjevy ve virtuální realitě žáky postupně navést k tomu, že výjevy byly inspirovány křesťanstvím i antickou mytologií a že jejich provedení je hojně inspirováno právě antickým uměním.
Reflexe (10 minut): Žáci vypracovávají své odpovědi formou výběru v úkolu č. 5, vyučující může nabídku taktéž promítnout na projektor a s žáky okomentovat, jestli jednotlivé charakteristiky sedí na renesanční umění v kapli, či nikoliv. Poslední úkol nabízí také trochu jiný pohled na renesanční umění – jako na něco, co nebylo ve své době přijímáno zcela všemi a bezvýhradně – kritika se nesla od mnoha představitelů katolické církve, kteří odsuzovali nahá těla a pohanské výjevy na tak posvátném místě. Ostatně, kdyby nás dnes papež požádal o vyzdobení své kaple, namalovali bychom nahá těla a mytologické bytosti, nebo se naše nápady ze začátku hodiny ubíraly spíše jiným směrem?
Pohled na kapli ve virtuální realitě (výzdoba stropu) https://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html, autor díla: Pavel Žalský |
Pohled na kapli ve virtuální realitě (Poslední soud) https://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html, autor díla: Pavel Žalský |
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce
Aktivita je pro žáky náročná, pokud jde o hledání symboliky a popis postav. Původní vize, že si projdou bez většího návodu virtuální realitu a budou odhalovat symbolická vyjádření, zcela ztroskotala, i proto možná badatelský list v některých ohledech vypadá až příliš návodně, avšak pro sedmý (i osmý) ročník základní školy je to potřeba. Vřele doporučuji nechávat vždy několik minut na plnění úkolů, při kterých žákům pomůžete s virtuální realitou a poté společně shrnete zjištěné. Sami se v dojmech z renesančního umění mohou ztratit – ostatně jako leckterý současný návštěvník Sixtinské kaple.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.