Autor: Zuzana Majíčková
Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ
Věková skupina: 11– 13 let
Vzdělávací obor: anglický jazyk
Tematický okruh: představování, volný čas, záliby, rodina
Časová dotace:
Výuka: 30–45 minut
Příprava: 45 minut
Pomůcky: PC, notebook nebo tablet, chytrý telefon, projektor, připojení k internetu
Zdroje:
https://www.nezzazvoni.cz/jak-zacit-s-canvou/
https://www.cojsemvyzkousela.cz/?p=8730
AMANDA, Fox, 2023. The Canva Classroom: 42 Ultimate Answers to Templates that Rocket Student Engagement. Tennessee: Lightning source Inc. ISBN 9781959419006.
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Oborové:
Žáci
Digitální:
Vzdělávací cíle:
Žáci
Přínos využití digitálních technologií:
Žáci jsou vedeni k práci s vybranými internetovými aplikacemi, které mohou být využity v hodinách cizího jazyka. Samozřejmě podobnou aktivitu mohou dělat i na papíře, ale myslím, že použití Canvy má zde svůj význam, a to z několika důvodů:
Metodická poznámka: Žáci se musí do Canvy zaregistrovat, my jsme k registraci využili školní mail. Jde o jednoduchý proces, který by měli na druhém stupni bez problémů zvládnout. Příprava plakátu by neměla zabrat více než jednu vyučovací hodinu, nicméně pokud žáci pracují s Canvou poprvé, je možné jim dát více času, případně si mohou plakát dotvořit doma (pouze pokud jde o jednotlivce, nejsem fanoušek domácích úkolů). Není třeba před samotnou aktivitou velkého opakování slovní zásoby a tvoření jednoduchých vět v přítomném čase či krátkých souvětí, je to něco, co by žáci již měli bezpečně znát. Nechala bych vytváření plakátů zcela v režii žáků, učitelé mají tendenci někdy příliš radit, co by tam mělo být, mně se více osvědčilo jim nechat volné pole působnosti a pak to zhodnotit ve zpětné vazbě. Pokud chtějí učitelé projekt sumativně hodnotit, rozhodně doporučuji zaměřit se spíše na proces než na výsledný produkt. Je dobré si předem stanovit kritéria, aby žáci věděli, jaký výstup je od nich očekáván.
Příklad kritérií k tvorbě plakátu a jeho následné prezentaci:
Popis vzdělávací aktivity
Ukázka výsledného plakátu jedné žákyně:
2. Možnosti prezentace a práce plakátem:
1) Nejjednodušší variantou je prezentace před třídou, žák dostane prostor 1–2 minuty, promítne výsledný plakát na tabuli a na jeho základě se představí. Zbytek třídy poslouchá a na závěr žákovi poskytne zpětnou vazbu k plakátu, anglickému jazyku i samotné prezentaci.
2) Zábavnější možností je prezentace navzájem ve dvojicích, kdy ten druhý s dopomocí vytvořeného plakátu zkouší mluvit o svém spolužákovi. Žáci tvoří delší souvětí, jelikož své věty zdůvodňují, aktivně používají spojky because a spojení that´s why apod. (například: „I think, that you like candies because there is a picture of chocolate in the poster.“ – „Yes, you´re right.“ / „No, I disagree, cholocate has a different meaning.“). Před touto variantou bych s žáky vyzkoušela pár příkladů a připomněla možnosti, jak lze vyjádřit souhlas či nesouhlas. Zde je odkaz na stránky, kde si to mohou procvičit:
Nebo se mohou podívat na videa:
U této varianty učitel nemůže slyšet všechny najednou, což ale není vždy třeba, mluvení s chybami je přirozená součást výuky a není vhodné je vždy všechny opravovat. Navíc se více využije autokorekce či vzájemné opravování mezi spolužáky.
3) Varianta pro žáky, kteří jsou už v Canvě pokročilejší. Ve dvojici se navzájem představí pomocí plakátu, poté tři informace změní a ten druhý zkusí hádat, co se změnilo. Je dobré na to předem žáky nepřipravovat, jinak je to pro ně příliš jednoduché. Pokud chceme využít vícekrát, můžeme změnit vždy jen jednu věc. Určitě je nutné střídat dvojice.
4) Pokročilejší žáci (myslím ale, že klidně od sedmé třídy výš, případně už od šesté, pokud s Canvou pracovali již na prvním stupni) si mohou vytvořit fiktivní osobnost, nemusí představovat přímo sami sebe, ale své alter ego. I zde je pak možnost prezentace před celou třídou nebo hádání ve dvojici, případně v menších skupinkách. Alter ego se dá využít i ve variantě speed datingu neboli rychlého randění, žáci se na základě plakátu představují ostatním a střídají se po dvou minutách. U každého si poznačí body od jedné do desíti (jedna znamená nechci jít s tebou na rande, deset znamená šel bych hned) a na závěr se vyhodnotí, zda se u nějakého páru vyskytla shoda.
5) Žáci nemusí dělat plakát o sobě, ale o některém ze svých spolužáků, kterého si vyberou či jim ho přiřadí učitel. Zde je předpokladem, že se žáci již znají.
6) Žáci nahrají plakáty do Canvy k učiteli, ten je postupně promítá a ostatní hádají, komu plakát patří (samozřejmě nesmí obsahovat jméno). Svou odpověď musí umět zdůvodnit.
7) Pokročilejší žáci mohou na základě plakátu vyprávět příběh o dané osobě, ideálně ve dvojicích, ale dá se to využít i ve skupinách, kdy se střídají po každé informaci. U této aktivity učitel předpokládá, že žáci ovládají na dobré úrovni past simple.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Canva je jednoduchý a intuitivně ovladatelný nástroj, který rychle zvládnou všechny děti na druhém stupni základní školy. U nás ve škole stále převažují u většiny prací papír a pastelky, proto moji žáci uvítali, že mohou vytvářet materiál v digitální formě. Osvědčilo se mi sdílení na sociálních sítích, kdy mohli svůj výtvor po předchozím souhlasu rodičů poslat např. přes WhatsApp . Určitě je dobré střídat formy prezentace a zapojit do toho soutěžní prvek s hádáním, komu daný výtvor patří, i když jako úplně první aktivitu to nedoporučuji, tam bych zůstala u klasické prezentace nebo prezentace ve dvojících.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025