Pomůcky:
- hardware: počítače nebo tablety s přístupem na internet
- software: internetový prohlížeč
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
- Oborové: základní znalosti o různých způsobech dopravy
- Digitální: základní dovednosti v používání internetových prohlížečů a aplikací
Vzdělávací cíle:
- Pochopit různé způsoby zejména osobní dopravy v praxi a porozumět jejich geografickým důsledkům.
- Naučit se používat různé praktické aplikace k prozkoumání a analýze dopravních tras a nákladů.
- Rozvíjet dovednosti v porovnávání a kontrastování dopravních možností.
Přínos využití digitálních technologií:
Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že se učí používat různé aplikace pro plánování a analýzu dopravních tras, což mu umožňuje lépe porozumět geografickým a socioekonomickým aspektům dopravy.
Zdroje:
Metodické poznámky:
- Ujistěte se, že všichni studenti mají přístup k potřebnému hardwaru a softwaru.
- Připravte tištěné materiály s instrukcemi pro používání každé aplikace, pokud je to možné.
- Během aktivity sledujte pokrok studentů a poskytujte pomoc tam, kde je potřeba.
- Na závěr vyberte od studentů vyplněné pracovní listy.
- Hodnocení pracovních listů: Na konci hodiny žáci odevzdají vyplněné pracovní listy. Učitel je zkontroluje a ohodnotí podle správnosti a úplnosti vyplněných údajů.
Popis vzdělávací aktivity:
Příprava
- Seznamte se s obsahem a funkcemi jednotlivých aplikací, které budou studenti používat.
- Připravte tištěné materiály s instrukcemi pro používání každé aplikace, pokud je to možné, a rozmístěte je po třídě – vytvořte stanoviště (každé stanoviště se věnuje jedné aplikaci, obsahuje instrukce k jedné aktivitě a je na něm k dispozici 5 zařízení).
- Ujistěte se, že máte přístup k internetu a že všechny aplikace fungují správně.
- Připravte si pracovní listy, které budou studenti vyplňovat během hodiny postupně na všech stanovištích.
- Vyzkoušejte si sami všechny aplikace, které budou studenti používat, abyste byli schopni poskytnout pomoc a odpovědět na případné dotazy.
Úvod (10 minut)
- Diskuze na úvod: Zeptejte se studentů na jejich zkušenosti s různými způsoby dopravy (např. letadla, vlaky, autobusy) a diskutujte o jejich výhodách a nevýhodách.
- Přehled cílů: Vysvětlete cíle hodiny a představte aplikace, které budou studenti používat: Waze, IDOS, Rome2Rio, Skyscanner a FlyRadar.
Stanoviště 1: Použití Waze (15 minut)
- Ukázka: Ukažte, jak používat Waze k nalezení nejrychlejší trasy autem a jak aplikace pomáhá řidičům vyhnout se dopravním zácpám.
- Návod pro žáky:
- Otevřete aplikaci Waze.
- Zadejte výchozí a cílovou destinaci.
- Sledujte navrženou trasu a případné upozornění na dopravní situaci.
Úkol: Naplánujte aktuálně nejrychlejší trasu autem z vašeho domova do školy a zaznamenejte čas a vzdálenost.
Stanoviště 2: Prozkoumání IDOS (15 minut)
- Ukázka: Ukažte, jak používat IDOS k nalezení různých dopravních spojení v rámci České republiky.
- Návod:
- Otevřete webovou stránku nebo aplikaci IDOS.
- Zadejte výchozí a cílovou destinaci.
- Vyberte preferovaný způsob dopravy (vlak, autobus, MHD).
Úkol: Najděte nejlepší trasu veřejnou dopravou z vašeho domova do školy a zaznamenejte čas a počet přestupů.
Stanoviště 3: Použití Rome2Rio (15 minut)
- Ukázka: Ukažte, jak používat Rome2Rio k nalezení dopravních spojení mezi dvěma místy, a to letecky, vlakem, autobusem a autem.
- Návod:
- Otevřete webovou stránku nebo aplikaci Rome2Rio.
- Zadejte výchozí a cílovou destinaci.
- Prozkoumejte navržené dopravní možnosti a jejich kombinace.
Úkol: Naplánujte výlet z vašeho domovského města do vybrané destinace v sousední zemi s využitím různých způsobů dopravy a zaznamenejte čas a náklady.
Stanoviště 4: Prozkoumání Skyscanner (15 minut)
- Ukázka: Ukažte, jak používat Skyscanner k nalezení nejlevnějších letů mezi dvěma městy.
- Návod:
- Otevřete webovou stránku nebo aplikaci Skyscanner.
- Zadejte výchozí a cílovou destinaci.
- Prozkoumejte dostupné lety a jejich ceny.
Úkol: Najděte nejlevnější let z vašeho domovského města do významné mezinárodní destinace (např. New York, Londýn, Tokio) a zaznamenejte podrobnosti.
Stanoviště 5: Sledování letů s FlyRadar (15 minut)
- Ukázka: Ukažte, jak používat FlyRadar ke sledování aktuálních letů v reálném čase.
- Návod:
- Otevřete webovou stránku nebo aplikaci FlyRadar.
- Vyhledejte konkrétní let podle čísla letu nebo trasy.
- Sledujte aktuální polohu letadla a jeho trasu.
Úkol: Vyberte si mezinárodní let, který právě probíhá nad ČR, sledujte jej v reálném čase a zaznamenejte podrobnosti.
Závěr (15 minut)
- Shrnutí: Shrňte klíčové body z celé hodiny.
- Otázky a odpovědi: Nechte prostor pro otázky studentů a sdílení jejich zkušeností.
- Závěr: Zdůrazněte důležitost porozumění geografii dopravy a jak to může efektivně pomoci při plánování výletů.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že někteří žáci potřebují více času na zorientování se v aplikacích. Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.
Pracovní list: Geografie dopravy
Úvod
Tento pracovní list slouží k zaznamenání výstupů jednotlivých úkolů z hodiny na téma Geografie dopravy. Vyplňte všechny části a na konci hodiny odevzdejte.
Stanoviště 1: Použití Waze
Úkol: Naplánujte aktuálně nejrychlejší trasu autem z vašeho domova do školy nebo jiného známého místa a zaznamenejte čas a vzdálenost.
- Výchozí destinace: __________________________
- Cílová destinace: __________________________
- Čas: __________________________
- Vzdálenost: __________________________
Stanoviště 2: Prozkoumání IDOS
Úkol: Najděte nejlepší trasu z vašeho domova do školy pomocí veřejné dopravy a zaznamenejte čas a počet přestupů.
- Výchozí destinace: __________________________
- Nejbližší zastávka: __________________________
- Cílová destinace: __________________________
- Nejbližší zastávka: __________________________
- Čas: __________________________
- Počet přestupů: __________________________
- Sled linek: ________________________________
Stanoviště 3: Použití Rome2Rio
Úkol: Naplánujte výlet z vašeho domovského města do vybrané turistické destinace v rámci vaší země. Využijte různé způsoby dopravy a zaznamenejte čas a náklady.
- Výchozí destinace: __________________________
- Cílová destinace: __________________________
- Čas: __________________________
- Náklady: __________________________
- Vybrané dopravní prostředky: _________________________________
Stanoviště 4: Prozkoumání Skyscanneru
Úkol: Najděte nejlevnější let z vašeho domovského města do významné mezinárodní destinace (např. New York, Londýn, Tokio) a zaznamenejte cenu a čas letu.
- Výchozí destinace: __________________________
- Vybrané letiště v blízkosti výchozí destinace: __________________________
- Cílová destinace: __________________________
- Cena letu: __________________________
- Doba letu: __________________________
- Letecká společnost: __________________________
- Počet přestupů: __________________________
Stanoviště 5: Sledování letů s FlyRadar
Úkol: Vyberte si mezinárodní let, který právě probíhá nad ČR, sledujte jej v reálném čase a zaznamenejte podrobnosti.
- Číslo: __________________________
- Odkud: __________________________
- Kam: __________________________
- Typ letounu: __________________________