Odborný článek

Geografie dopravy

7. 4. 2025
Základní vzdělávání
Autor
Hana Vybíralová

Anotace

Tato hodina se zaměřuje na prozkoumání různých způsobů dopravy a pochopení jejich geografických důsledků. Žáci se naučí používat různé aplikace k prozkoumání a analýze dopravních tras a nákladů a rozvíjí dovednosti v porovnávání dopravních možností.

Pomůcky:

  • hardware: počítače nebo tablety s přístupem na internet
  • software: internetový prohlížeč

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní znalosti o různých způsobech dopravy
  • Digitální: základní dovednosti v používání internetových prohlížečů a aplikací

Vzdělávací cíle:

  • Pochopit různé způsoby zejména osobní dopravy v praxi a porozumět jejich geografickým důsledkům.
  • Naučit se používat různé praktické aplikace k prozkoumání a analýze dopravních tras a nákladů.
  • Rozvíjet dovednosti v porovnávání a kontrastování dopravních možností.

Přínos využití digitálních technologií:

Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že se učí používat různé aplikace pro plánování a analýzu dopravních tras, což mu umožňuje lépe porozumět geografickým a socioekonomickým aspektům dopravy.

Zdroje:

Metodické poznámky:

  • Ujistěte se, že všichni studenti mají přístup k potřebnému hardwaru a softwaru.
  • Připravte tištěné materiály s instrukcemi pro používání každé aplikace, pokud je to možné.
  • Během aktivity sledujte pokrok studentů a poskytujte pomoc tam, kde je potřeba.
  • Na závěr vyberte od studentů vyplněné pracovní listy.
  • Hodnocení pracovních listů: Na konci hodiny žáci odevzdají vyplněné pracovní listy. Učitel je zkontroluje a ohodnotí podle správnosti a úplnosti vyplněných údajů.

Popis vzdělávací aktivity:

Příprava

  1. Seznamte se s obsahem a funkcemi jednotlivých aplikací, které budou studenti používat.
  2. Připravte tištěné materiály s instrukcemi pro používání každé aplikace, pokud je to možné, a rozmístěte je po třídě – vytvořte stanoviště (každé stanoviště se věnuje jedné aplikaci, obsahuje instrukce k jedné aktivitě a je na něm k dispozici 5 zařízení).
  3. Ujistěte se, že máte přístup k internetu a že všechny aplikace fungují správně.
  4. Připravte si pracovní listy, které budou studenti vyplňovat během hodiny postupně na všech stanovištích.
  5. Vyzkoušejte si sami všechny aplikace, které budou studenti používat, abyste byli schopni poskytnout pomoc a odpovědět na případné dotazy.

 

Úvod (10 minut)

  1. Diskuze na úvod: Zeptejte se studentů na jejich zkušenosti s různými způsoby dopravy (např. letadla, vlaky, autobusy) a diskutujte o jejich výhodách a nevýhodách.
  2. Přehled cílů: Vysvětlete cíle hodiny a představte aplikace, které budou studenti používat: Waze, IDOS, Rome2Rio, Skyscanner a FlyRadar.

Stanoviště 1: Použití Waze (15 minut)

  1. Ukázka: Ukažte, jak používat Waze k nalezení nejrychlejší trasy autem a jak aplikace pomáhá řidičům vyhnout se dopravním zácpám.
  2. Návod pro žáky:
  • Otevřete aplikaci Waze.
  • Zadejte výchozí a cílovou destinaci.
  • Sledujte navrženou trasu a případné upozornění na dopravní situaci.
  • Úkol: Naplánujte aktuálně nejrychlejší trasu autem z vašeho domova do školy a zaznamenejte čas a vzdálenost.
  • Stanoviště 2: Prozkoumání IDOS (15 minut)

    1. Ukázka: Ukažte, jak používat IDOS k nalezení různých dopravních spojení v rámci České republiky.
    2. Návod:
    • Otevřete webovou stránku nebo aplikaci IDOS.
    • Zadejte výchozí a cílovou destinaci.
    • Vyberte preferovaný způsob dopravy (vlak, autobus, MHD).
  • Úkol: Najděte nejlepší trasu veřejnou dopravou z vašeho domova do školy a zaznamenejte čas a počet přestupů.
  • Stanoviště 3: Použití Rome2Rio (15 minut)

    1. Ukázka: Ukažte, jak používat Rome2Rio k nalezení dopravních spojení mezi dvěma místy, a to letecky, vlakem, autobusem a autem.
    2. Návod:
    • Otevřete webovou stránku nebo aplikaci Rome2Rio.
    • Zadejte výchozí a cílovou destinaci.
    • Prozkoumejte navržené dopravní možnosti a jejich kombinace.
  • Úkol: Naplánujte výlet z vašeho domovského města do vybrané destinace v sousední zemi s využitím různých způsobů dopravy a zaznamenejte čas a náklady.
  • Stanoviště 4: Prozkoumání Skyscanner (15 minut)

    1. Ukázka: Ukažte, jak používat Skyscanner k nalezení nejlevnějších letů mezi dvěma městy.
    2. Návod:
    • Otevřete webovou stránku nebo aplikaci Skyscanner.
    • Zadejte výchozí a cílovou destinaci.
    • Prozkoumejte dostupné lety a jejich ceny.
  • Úkol: Najděte nejlevnější let z vašeho domovského města do významné mezinárodní destinace (např. New York, Londýn, Tokio) a zaznamenejte podrobnosti.
  • Stanoviště 5: Sledování letů s FlyRadar (15 minut)

    1. Ukázka: Ukažte, jak používat FlyRadar ke sledování aktuálních letů v reálném čase.
    2. Návod:
    • Otevřete webovou stránku nebo aplikaci FlyRadar.
    • Vyhledejte konkrétní let podle čísla letu nebo trasy.
    • Sledujte aktuální polohu letadla a jeho trasu.
  • Úkol: Vyberte si mezinárodní let, který právě probíhá nad ČR, sledujte jej v reálném čase a zaznamenejte podrobnosti.
  • Závěr (15 minut)

    1. Shrnutí: Shrňte klíčové body z celé hodiny.
    2. Otázky a odpovědi: Nechte prostor pro otázky studentů a sdílení jejich zkušeností.
    3. Závěr: Zdůrazněte důležitost porozumění geografii dopravy a jak to může efektivně pomoci při plánování výletů.

    Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

    Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že někteří žáci potřebují více času na zorientování se v aplikacích. Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

     

    Pracovní list: Geografie dopravy

    Úvod

    Tento pracovní list slouží k zaznamenání výstupů jednotlivých úkolů z hodiny na téma Geografie dopravy. Vyplňte všechny části a na konci hodiny odevzdejte.

    Stanoviště 1: Použití Waze

    Úkol: Naplánujte aktuálně nejrychlejší trasu autem z vašeho domova do školy nebo jiného známého místa a zaznamenejte čas a vzdálenost.

    • Výchozí destinace: __________________________
    • Cílová destinace: __________________________
    • Čas: __________________________
    • Vzdálenost: __________________________

    Stanoviště 2: Prozkoumání IDOS

    Úkol: Najděte nejlepší trasu z vašeho domova do školy pomocí veřejné dopravy a zaznamenejte čas a počet přestupů.

    • Výchozí destinace: __________________________
    • Nejbližší zastávka: __________________________
    • Cílová destinace: __________________________
    • Nejbližší zastávka: __________________________
    • Čas: __________________________
    • Počet přestupů: __________________________
    • Sled linek: ________________________________

    Stanoviště 3: Použití Rome2Rio

    Úkol: Naplánujte výlet z vašeho domovského města do vybrané turistické destinace v rámci vaší země. Využijte různé způsoby dopravy a zaznamenejte čas a náklady.

    • Výchozí destinace: __________________________
    • Cílová destinace: __________________________
    • Čas: __________________________
    • Náklady: __________________________
    • Vybrané dopravní prostředky: _________________________________

    Stanoviště 4: Prozkoumání Skyscanneru

    Úkol: Najděte nejlevnější let z vašeho domovského města do významné mezinárodní destinace (např. New York, Londýn, Tokio) a zaznamenejte cenu a čas letu.

    • Výchozí destinace: __________________________
    • Vybrané letiště v blízkosti výchozí destinace: __________________________
    • Cílová destinace: __________________________
    • Cena letu: __________________________
    • Doba letu: __________________________
    • Letecká společnost: __________________________
    • Počet přestupů: __________________________

    Stanoviště 5: Sledování letů s FlyRadar

    Úkol: Vyberte si mezinárodní let, který právě probíhá nad ČR, sledujte jej v reálném čase a zaznamenejte podrobnosti.

    • Číslo: __________________________
    • Odkud: __________________________
    • Kam: __________________________
    • Typ letounu: __________________________
    Soubory materiálu
    Typ
     
    Název
     
    docx
    15.63 kB
    Dokument
    pracovní list

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

    Hodnocení uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.