Stupeň vzdělávání: od 8. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků nižšího gymnázia
Věková skupina: od 13 let
Časová dotace:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Přínos využití digitálních technologií:
Metodická poznámka: Je možno si vybrat jen některé z bodů, propojit více předmětů, realizovat jako projekt či čtenářskou dílnu – nejlépe v 9. ročníku, např. v období po přijímacích zkouškách.
Popis vzdělávací aktivity:
Evokace
Uvědomění
Úkol pro žáky:
Zeptejte se ChatuGPT, co je to umělá inteligence.
Shrnutí, co vše se dá zmínit o AI:
CO JE UMĚLÁ INTELIGENCE?
Žádnou všeobecně přijímanou definici umělé inteligence nemáme.
Možné definice:
VÝZNAM UMĚLÉ INTELIGENCE
Umělá inteligence zažívá v posledních letech velký rozmach. Systémy umělé inteligence dnes již běžně překonávají člověka v celé řadě úloh, jako jsou například šachové nebo pokerové turnaje, klasifikace obrázků i rozpoznávání obličejů. Velký význam má umělá inteligence pro automatizaci rutinní psychické práce.
Co nám přináší inteligence?
Umělá inteligence – etická otázka
Proč se vůbec učit, když za nás spoustu věcí může vyřešit AI?
Které profese budou podle vás v budoucnosti zcela/částečně nahrazeny AI?
Úvod:
Růže pro Algernon
Růže pro Algernon od Daniela Keyese (původní námět vznikl jako nadčasová povídka už v roce 1959), určená pro starší -náctileté otevírá velký prostor k zamyšlení nad lidskou inteligencí, genetickým inženýrstvím, vztahy mezi lidmi.
Hlavní postavou je mentálně retardovaný mladík Charlie Gordon, který je vybrán pro experimentální pokus, jehož cílem je zvýšení inteligence. Pokus se zdá být zpočátku úspěšný, Charlieho inteligence po operaci mozku postupně roste, intelektuálně přesahuje i své lékaře, ale postupně se dostává do sociální izolace. Navazuje citový vztah se svou učitelkou. Také se mění jeho vztah s lidmi v okolí. Jako slaboduchý pracoval v pekárně, kde byl pro své kolegy zdrojem zábavy, ale měl pocit, že má přátele. Teď je inteligenčně nad nimi a cítí, že najednou žádné přátele nemá. Navíc díky své schopnosti učit se a vstřebávat ty nejnáročnější vědomosti z různých vědních oborů je schopen najít chybu v předpokladech v experimentu, cítí se být pokusným zvířetem na stejné úrovni jako laboratorní myška jménem Algernon. Na základě svých bádání dojde k předpokladu, že stejně jako v jejím případě nebude změna inteligence trvalá a že konec je blízko. Charlie sleduje, jak se blíží jeho pád, stejně jako se propadá jeho jediný společník, myš Algernon – místo inteligence přichází nastupuje hloupost, místo zájmu lhostejnost, senilita a smrt. Zároveň zjišťuje, že zas tak šťastné jeho období tuposti a přátelství s kolegy v pekárně nebylo. Proč je vůbec inteligence brána jako hodnota?
Až teprve ve chvíli, kdy román dočtete, pochopíte význam názvu. Růže zmiňovaná v titulu je darem od Charlieho pro myš, která se stala jeho vzorem, společníkem a přítelem; právě této myšce dává Charlie růže na hrob.
Zadání pro žáky:
Zamyslete se a prodiskutujte ve skupině:
Přináší nám inteligence jen samá pozitiva?
Diskuze: Co nám přináší inteligence? Je vysoká inteligence pro život dobrá? Žije se lidem s vysokým IQ dobře? Jak společnost začleňuje lidi s nižší inteligencí? Co nového nám přinesla AI?
Nejprve nechte žáky pracovat bez využití digitálních technologií, potom mohou zkusit využít automatické opravy ve WORDu, korektor pravopisu a nakonec zadat prompt Chat GPT.
Automaticky podtrženo ve WORDu:
Autor díla: Helena Peřinová
S korektorem pravopisu:
Autor díla: Helena Peřinová
Metodická poznámka: Tento úkol je možno využít v hodině českého jazyka, ale i přímo ve výchově k občanství. Nejde jen o opravování chyb, ale i také o uvažování nad tím, jak přemýšlí a píše svůj deník mentálně retardovaný mladý muž. Žáci se musí snažit pochopit jeho myšlenky, pak teprve mohou upravit stylistiku a gramatické chyby.
Opraveno ChatemGPT:
Autor díla: Helena Peřinová
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce: 9. ročník – výchova k občanství, skupinová práce
Z prací žáků:
Autor díla: Helena Peřinová
Autor díla: Helena Peřinová
Reflexe:
Při využití digitálních technologií, dostaneme řešení velmi rychle, ale ne všechno je pochopeno a opraveno správně. Z diskuze vyplynulo, že žáci dosud vnímali inteligenci jako něco ryze pozitivního, zatím se nikdy nezamýšleli nad tím, že vyšší inteligence nám může přinést i něco negativního (např. nepochopení ostatních, sociální izolaci). U AI si žáci rizika dobře uvědomují a velmi živě diskutovali o přínosech i rizicích.
Další související materiály:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025