Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Svátky a tradice – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Svátky a tradice – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

25. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Denisa Freithová

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Svátky a tradice.

Lidové pranostiky

Cíl: Prostřednictvím tvorby digitálního obsahu (krátkého komiksu) posílit povědomí o českých tradicích. Současně vyhledávat a kriticky třídit informace pro následné zpracování. Výslednou práci prezentovat svým spolužákům. 

  • Nejprve si společně s žáky vysvětlete, co jsou lidové pranostiky, proč vznikaly a jaký měly význam pro naše předky. Společně s žáky si můžete prohlédnout několik příkladů pranostik a prodiskutovat, co znamenají. 
  • Utvořte ideálně 12 skupin. Pro rozdělení měsíců v roce můžete využít např. https://classroomscreen.com/.
  • Jako učitel můžete připravit několik pranostik pro snadnější výběr pro skupiny. Případně si skupiny žáků najdou alespoň jednu pranostiku pro vybraný měsíc a vytvoří krátký komiks (např. zde: https://www.storyboardthat.com/), který vysvětlí její obsah – co pranostika znamená, s čím pracuje, co nám sděluje a další.
  • Komiksy můžete vyvěsit ve třídě a ostatní skupiny mohou např. hádat, jakou pranostiku daný komiks ztvárňuje. 
  • Reflektujte, co jste se naučili, a vzájemně a konkrétně oceňte svou práci. 

Co, kdy a proč slavíme?

Cíl: Rozvíjet dovednost práce s klíčovými slovy při tvorbě obrázkových karet v online aplikaci Wordwall. Pochopit význam českých státních svátků, popsat důvody, proč je v České republice slavíme, a znát jejich původ. Vytvořené karty sdílet se spolužáky a reflektovat svou práci s online aplikací.

  • Aktivitu zahajte brainstormingem na téma „Co je to státní svátek?“ a své nápady sdílejte skrze aplikaci Miro nebo jiný podobný online nástroj.
  • Následně individuálně zapisujte státní svátky, které znáte. Poté vyhledávejte další české státní svátky a přidávejte je do sdíleného prostředí, aby se vaši spolužáci již neopakovali.
  • (Evokační aktivitu je možné začít i bez sdílení do online prostředí. Jednoduše můžete sdílet ve třídě a učitel zapisuje nápady na tabuli.)
  • Utvořte skupinky po 3–5 žácích a v těchto skupinách vyhledejte informace o vybraném státním svátku (na internetu či v dalších dostupných zdrojích: knihách, učebnicích apod.).
  • S pomocí online aplikace https://wordwall.net/cs vytvořte alespoň 5 dvojic karet s klíčovými slovy a obrázky, vztahujících se ke státnímu svátku.
  • Vytvořené karty si navzájem prezentujte se svými spolužáky.
  • Reflektujte, jak se vám dařilo při práci s aplikací a jak náročné bylo zvolit klíčová slova.

Vánoce s Kahootem

Cíl: Porovnat tradice slavení Vánoc vybraných zahraničních zemí. Na základě vyhledaných informací vytvořit interaktivní kvíz v aplikaci Kahoot. Naučit se generovat přístupové kódy pro vytvořený kvíz a dokázat je sdílet svým spolužákům.

  • Rozdělte se do čtyř skupin a vyberte si čtyři zahraniční země.
  • Vyhledejte na internetu vánoční tradice, které se v dané zemi praktikují.
  • V aplikaci Kahoot (https://kahoot.com/) vytvořte kvíz o nalezených vánočních tradicích zvolené země.
  • Vytvořte přístupové kódy v aplikaci a sdílejte je ostatním skupinám.
  • Po dokončení všech kvízů vyhodnoťte, co vás nejvíce na vánočních zvycích daných zemí překvapilo či zaujalo, a pojmenujte rozdíly ve slavení Vánoc jednotlivých zemí.
  • Prostřednictvím aplikace Mentimeter (https://www.mentimeter.com/) sdílejte, které české vánoční tradice jsou nejoblíbenější ve třídě, a diskutujte o tom. Využít můžete také unplugged varianty post-it nálepek, tabuli či zapisování na papír.

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Denisa Freithová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.