Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.
Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.
Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.
Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Svátky a tradice.
Lidové pranostiky
Cíl: Prostřednictvím tvorby digitálního obsahu (krátkého komiksu) posílit povědomí o českých tradicích. Současně vyhledávat a kriticky třídit informace pro následné zpracování. Výslednou práci prezentovat svým spolužákům.
- Nejprve si společně s žáky vysvětlete, co jsou lidové pranostiky, proč vznikaly a jaký měly význam pro naše předky. Společně s žáky si můžete prohlédnout několik příkladů pranostik a prodiskutovat, co znamenají.
- Utvořte ideálně 12 skupin. Pro rozdělení měsíců v roce můžete využít např. https://classroomscreen.com/.
- Jako učitel můžete připravit několik pranostik pro snadnější výběr pro skupiny. Případně si skupiny žáků najdou alespoň jednu pranostiku pro vybraný měsíc a vytvoří krátký komiks (např. zde: https://www.storyboardthat.com/), který vysvětlí její obsah – co pranostika znamená, s čím pracuje, co nám sděluje a další.
- Komiksy můžete vyvěsit ve třídě a ostatní skupiny mohou např. hádat, jakou pranostiku daný komiks ztvárňuje.
- Reflektujte, co jste se naučili, a vzájemně a konkrétně oceňte svou práci.
Co, kdy a proč slavíme?
Cíl: Rozvíjet dovednost práce s klíčovými slovy při tvorbě obrázkových karet v online aplikaci Wordwall. Pochopit význam českých státních svátků, popsat důvody, proč je v České republice slavíme, a znát jejich původ. Vytvořené karty sdílet se spolužáky a reflektovat svou práci s online aplikací.
- Aktivitu zahajte brainstormingem na téma „Co je to státní svátek?“ a své nápady sdílejte skrze aplikaci Miro nebo jiný podobný online nástroj.
- Následně individuálně zapisujte státní svátky, které znáte. Poté vyhledávejte další české státní svátky a přidávejte je do sdíleného prostředí, aby se vaši spolužáci již neopakovali.
- (Evokační aktivitu je možné začít i bez sdílení do online prostředí. Jednoduše můžete sdílet ve třídě a učitel zapisuje nápady na tabuli.)
- Utvořte skupinky po 3–5 žácích a v těchto skupinách vyhledejte informace o vybraném státním svátku (na internetu či v dalších dostupných zdrojích: knihách, učebnicích apod.).
- S pomocí online aplikace https://wordwall.net/cs vytvořte alespoň 5 dvojic karet s klíčovými slovy a obrázky, vztahujících se ke státnímu svátku.
- Vytvořené karty si navzájem prezentujte se svými spolužáky.
- Reflektujte, jak se vám dařilo při práci s aplikací a jak náročné bylo zvolit klíčová slova.
Vánoce s Kahootem
Cíl: Porovnat tradice slavení Vánoc vybraných zahraničních zemí. Na základě vyhledaných informací vytvořit interaktivní kvíz v aplikaci Kahoot. Naučit se generovat přístupové kódy pro vytvořený kvíz a dokázat je sdílet svým spolužákům.
- Rozdělte se do čtyř skupin a vyberte si čtyři zahraniční země.
- Vyhledejte na internetu vánoční tradice, které se v dané zemi praktikují.
- V aplikaci Kahoot (https://kahoot.com/) vytvořte kvíz o nalezených vánočních tradicích zvolené země.
- Vytvořte přístupové kódy v aplikaci a sdílejte je ostatním skupinám.
- Po dokončení všech kvízů vyhodnoťte, co vás nejvíce na vánočních zvycích daných zemí překvapilo či zaujalo, a pojmenujte rozdíly ve slavení Vánoc jednotlivých zemí.
- Prostřednictvím aplikace Mentimeter (https://www.mentimeter.com/) sdílejte, které české vánoční tradice jsou nejoblíbenější ve třídě, a diskutujte o tom. Využít můžete také unplugged varianty post-it nálepek, tabuli či zapisování na papír.
Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.
Na co bychom se měli sami sebe ptát?
Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.
Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.
Reflektivní otázky pro učitele:
- Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
- V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
- Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
- Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
- Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
- Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
- Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
- Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
- Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
- Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
- Jaké další otázky si chci položit?
V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.