Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Lidské tělo, zdraví – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Lidské tělo, zdraví – Jak na digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

25. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Lenka Vojíková

Anotace

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Vyučujete na 1. stupni základní školy a rádi byste do výuky zařadili digitální technologie? Nebo již digitální technologie zařazujete, ale hodila by se vám další inspirace? V následujícím seriálu článků vám přinášíme desítky konkrétních námětů „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ ve výuce.

Více o seriálu článků a o tom, jak s jednotlivými náměty pracovat si přečtete zde.

Pokud některý z námětů ve svých hodinách vyzkoušíte, napište k němu komentář níže pro nás i pro ostatní učitele.

Náměty jsou rozdělené po tématech, v tomto díle se věnujeme tématu Lidské tělo, zdraví.

První pomoc

Cíl: Porozumět základům první pomoci a upevnit si postup při jejím poskytování. Vytvořit digitální obsah, který postup reflektuje. Formulovat scénář a rozdělit role při natáčení digitálního obsahu. 

Zadání pro žáky:

  • Po zhlédnutí videa zapište např. do Jamboardu, na co se videa první pomoci zaměřují, na jaké situace, témata, orgány. 
  • Následně se rozdělte do skupin a zvolte si, jakému tématu z první pomoci se budete věnovat (např. dušení, krvácení, spálenina, zástava srdce atd.).
  • Ve skupinách si vytvořte scénář pro natáčení videa na vybrané téma první pomoci (postup natáčení videa).
  • Pro vyhledávání konkrétních kroků při poskytování první pomoci využívejte ověřené nebo doporučené zdroje jako např. stránky ČČK nebo aplikaci Záchranka. 
  • Rozdělte si role ve skupině (režisér, kameraman, moderátor, herec – poskytovatel první pomoci, herec – raněný atd.). 
  • Na zvolené digitální zařízení natočte dle scénáře video s ukázkou první pomoci na předem vybrané téma. 
  • Svá výsledná videa prezentujte se spolužáky ve třídě (možnost sdílet i v cloudu). 
  • Reflektujte, v čem vytváření videí pomohlo naučit se poskytnout a lépe pochopit základy první pomoci. Co se nejvíce dařilo? Co by šlo příště udělat jinak?

Zkoumání lidského těla: 3D Skeleton Anatomy

Cíl: Detailně prozkoumat lidskou kostru v její digitální 3D podobě. Vyhledávat informace z ověřených zdrojů, současně zdroje reflektovat. V online prostředí vytvářet myšlenkovou mapu a sdílet tak nalezené informace.

  • Víte, jak vypadá lidská kostra v detailu?
  • V Google Play si stáhněte neplacenou verzi aplikace Skeleton 3D Anatomy.
  • V aplikaci si detailně projděte jednotlivé části lidské kostry.
  • Kostru si také můžete prohlédnout zde: https://www.artec3d.com/3d-models/human-skeleton-hd.
  • Rozdělte si jednotlivé části lidské kostry do skupin po dvou až třech žácích.
  • Společně k vybraným částem vyhledejte s pomocí digitální technologie (notebook, mobilní telefon či tablet) alespoň dvě informace.
  • V prostředí OrgPad navíc můžete vytvořit společnou myšlenkovou mapu s krátkými popisky částí lidské kostry.
  • Jak se vám s jednotlivými aplikacemi při prohlížení lidské kostry pracovalo? Který zdroj pro vás byl přehlednější? Co zajímavého jste se dozvěděli o lidské kostře?

Pohyb, vyvážená strava

Cíl: Vytvořit jednoduchý digitální obsah (tabulku) spojený se zachycením skutečnosti (vlastní pohyb a strava) ze svého okolí. Rozvíjet schopnost kriticky hodnotit sesbíraná data, dokázat je třídit do vytvořené tabulky.

  • Zaměřte se na svoji pohybovou aktivitu, zkuste ji změřit a uvědomit si, jaký pohyb vykonáváte u různých činností.
  • Zvolte si časový úsek pro pozorování – např. dva školní a dva víkendové dny.
  • Pro záznam dat si vytvořte online tabulku (v prostředí Google či Excelu).
  • Sestavte si tabulku dle vlastních preferencí. V průběhu sběru dat můžete tabulku upravovat. Veďte si záznam, zda a kdy k úpravě tabulky došlo. Na konci aktivity prezentujte spolužákům, jak jste postupovali.
  • Během zvoleného časového úseku sledujte své aktivity a na digitálním zařízení (chytré hodinky nebo mobilní telefon) měřte množství kroků, např. v aplikaci Krokoměr.
  • Nachozené kroky zaznamenávejte do připravené tabulky.
  • Ve třídě společně porovnejte své výsledky a sdílejte, jakým činnostem jste se v průběhu sběru dat věnovali a která činnost vykazovala největší pohybovou aktivitu – počet kroků.
  • Závěrem navrhněte optimální denní aktivity (jejich „velikost“ a co je pro rozvoj takového aktivního životního stylu potřeba).

Videotutoriál – připravujeme pokrm

Cíl: Vyhledat videotutoriál na přípravu pokrmu a slavnostní tabule. Diskutovat o poutavosti videotutoriálu, navrhnout vlastní videonávod a pokusit se ho vytvořit dle zadaných parametrů.

  • Vyhledejte videotutoriál na přípravu bábovky a přípravu slavnostní tabule: Najděte si na internetu krátký videonávod (videotutoriál) na to, jak připravit bábovku nebo jednoduchý dort a jak připravit slavnostní tabuli pro pohoštění.
  • Diskutujte se spolužáky: Popřemýšlejte o tom, co vás na videonávodu zaujalo. Proč si myslíte, že byste měli zkusit pracovat podle něj? Diskutujte, zda videonávod byl poutavý, srozumitelný a výstižný.
  • Navrhněte přípravu vlastního videotutoriálu: Se spolužáky přemýšlejte o tom, jak byste mohli připravit svůj vlastní videonávod. Jaké kroky by v něm měly být zaznamenány? Co budete potřebovat k přípravě vašeho videonávodu?
  • Ujistěte se, že máte vhodné digitální zařízení: Ujistěte se, že máte k dispozici digitální zařízení, jako je telefon nebo tablet, pomocí kterého budete moci nahrát váš videonávod.
  • Ve skupinách připravte jednoduchý pokrm a při přípravě pokrmu natočte videonávod: Vyberte si jednoduchý pokrm (například sendvič, ovoce s jogurtem) a připravte ho. Pak natočte videonávod, ve kterém ukážete, jak jste přípravu provedli.
  • S pomocí učitele můžete nahrát své videotutoriály jako neveřejné na YouTube a sdílet je tak se spolužáky. Případně si můžete připravené videonávody pouze přehrát ve třídě. Diskutujte o vytvořených videotutoriálech.

Zdraví při užívání digitálních technologií

Cíl: Pomocí digitálního mikroskopu pozorovat množství znečištění, které vzniká během využívání digitálních technologií. Využívat AI prostřednictvím chatbota ChatGPT v rámci tématu hygienických pravidel při práci s digitálními technologiemi.

  • Začněte diskuzí na téma zdraví při užívání digitálních technologií.
  • Zeptejte se chatbota ChatGPT např. na to, jaká hygienická pravidla při práci s digitálními technologiemi doporučuje (soustřeďte se pouze na zašpinění zařízení).
  • Vygenerovaná doporučení porovnejte se svými názory. Liší se? Shodují se? V čem?
  • S pomocí vatové tyčinky proveďte stěr z klávesnice notebooku, svého telefonu či sluchátek.
  • Položte stěr na podložní sklíčko a začněte mikroskopovat.
  • Využijte digitální mikroskop pro pořízení snímků z jednotlivých stěrů.
  • Jednotlivé snímky porovnejte a zhodnoťte, na kterém zařízení se nacházelo největší znečištění, a zkuste se zamyslet proč.
  • Prezentujte svá zjištění ostatním spolužákům ve třídě.
  • Reflektujte, jaká pravidla nastavit pro minimalizování hygienických rizik při práci s digitálními technologiemi.

Vyzkoušeli jste některý námět ve třídě s žáky? Napište nám o tom do komentářů u daného námětu či konkrétní aktivity. Pozn.: komentáře lze vkládat po přihlášení na Metodický portál.

Na co bychom se měli sami sebe ptát?

Každá správná hodina by měla být zakončena reflexí nejen s žáky, ale i učitel by si měl umět položit některé otázky a hledat na ně odpovědi.

Zde jsou některé z mnoha reflektivních otázek, které mohou sloužit k zamyšlení nad tím, co a proč v hodině děláme, na co u žáků navazujeme a kam směřujeme.

Reflektivní otázky pro učitele:

  • Co bych bez digitálních technologií při výuce dělal/a obtížně nebo nedokázal/a?
  • V čem digitální technologie pomohly mým žákům při učení?
  • Co jsem se jako učitel/učitelka naučil/a?
  • Do jaké míry se žáci aktivně zapojili do výuky a jak se mi podařilo toho dosáhnout?
  • Na co přesně danou aktivitou u žáků navazuji (z hlediska oboru i digi) a kam tím směřuji?
  • Co se žáci danou aktivitou skutečně naučili?
  • Které digitální dovednosti/znalosti žáci aktivitou rozvíjeli?
  • Co jsem při realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“ změnil/a a proč?
  • Co bych rád/a předal/a kolegům/kolegyním?
  • Jaká pravidla je podle mě důležité nastavit s žáky po realizaci námětu „jak na digi na 1. stupni ZŠ“?
  • Jaké další otázky si chci položit?

V souvisejících materiálech/odkazech níže najdete nejen další náměty k jednotlivým tématům, ale také vybrané náměty rozpracované do výukových aktivit do hodin, zahrnující jak zadání pro žáky, tak i informace a metodické poznámky pro učitele.

Licence

Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.

Autor
Mgr. Lenka Vojíková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.