Odborný článek

My school year

Anotace

Tato aktivita je ideálním výstupem pro žáky devátého ročníku na konci školního roku, kdy je prostor a čas reflektovat uplynulý školní rok, či chcete-li celou školní docházku, pomocí virtuální nástěnky padlet.com. Žáci za pomoci fotek či jiných pomůcek (projektů, videí, zvukových záznamů či dalších prací v online nástroji Canva apod.) vytvoří různé výstupy na virtuální sdílenou nástěnku Padlet, o kterých pak diskutují ve skupinách. Výsledkem je prezentace jejich způsobu pojetí nástěnky, vzájemné sdílení a zapojení ostatních žáků. Při této aktivitě si žáci nejen zavzpomínají na prožitý školní rok, ale osvojí si nové postupy, jak pracovat s nástrojem Padlet a zopakují použití minulého času.

Cíl

Vzdělávací cíle:

Žáci:

  • osvojí si nové způsoby využití různých typů šablon virtuální nástěnky padlet.com;
  • naučí se, jak svoji šablonu správně představit svým spolužákům, jak ji nasdílet, aktivně zapojit spolužáky a jak vést následnou diskuzi;
  • upevní si rozlišení používání minulých časů v anglické mluvnici (past simple, past continuous, present perfect) za použití konkrétních příkladů;
  • diskutují k tématu za použití výše uvedených časů a vhodné slovní zásoby, vyjadřují svůj souhlas i nesouhlas.

Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ (9. třída)

Věková skupina: 14–16 let

Vzdělávací obor: anglický jazyk

Tematický okruh: škola a vzdělávání, cestování, volný čas

Časová dotace:

  • Výuka: 90 minut (z toho pro žáky 45 minut příprava a 65 minut prezentace a sdílení aktivit)
  • Příprava: 20 minut (záleží, jak dobře učitel zná padlet.com)

Pomůcky: mobilní telefon, počítač, dataprojektor, připojení k internetu

Zdroje:

Žáci:

  • mají dostatečně širokou slovní zásobu, aby mohli mluvit o uplynulém školním roce;
  • ovládají tvorbu a použití minulých časů v anglickém jazyce (past simple, past continuous, present perfect);
  • dokáží různými výrazy vyjádřit svůj názor, souhlas i nesouhlas.

Digitální:

Žáci:

  • ovládají základní funkce virtuální nástěnky padlet.com;
  • dokáží tvořit, sdílet, ukládat a případně upravovat fotografie;
  • zvládnou pracovat s QR kódy;
  • umí pracovat s internetovými slovníky.

Přínos využití digitálních technologií:

Padlet je vynikající online nástroj, který poskytuje virtuální nástěnku, na kterou mohou žáci i ostatní učitelé přidávat informace, komentovat je a sdílet. Tento nástroj je s klasickou nástěnkou neporovnatelný, a to hned z několika důvodů:

Interaktivita a zapojení:

Padlet umožňuje interaktivní formu výuky, kdy žáci mohou aktivně přispívat svými komentáři a reakcemi. Zároveň díky možnosti vkládat texty, obrázky, videa, odkazy a další média mohou žáci vytvářet bohatý a různorodý obsah.

Spolupráce a týmová práce:

Padlet podporuje spolupráci mezi žáky. Mohou společně pracovat na projektech, sdílet nápady a dávat si zpětnou vazbu. Učí se tím týmové práci a komunikaci v digitálním prostředí.

Organizace a struktura:

Žáci mohou své práce strukturovat a organizovat v přehledném formátu. Naučí se, jak efektivně prezentovat informace a jak je lépe organizovat pro snadnější pochopení.

Kreativita a sebevyjádření:

Padlet poskytuje žákům prostor pro kreativní vyjádření. Mohou přizpůsobit vzhled svých nástěnek, využít různé formáty příspěvků a být tvůrčí ve svém projevu. Učí se, jak využívat digitální nástroje pro vyjádření svých myšlenek a nápadů. Po sdílení mají žáci možnost vidět okamžitě výsledky své práce a zpětnou vazbu, což je motivuje k dalšímu učení.

Sdílení a archivace materiálů:

Padlet slouží jako digitální archiv, kde mohou být všechny materiály a projekty uloženy a kdykoliv znovu použity. Všechny práce jsou navíc snadno díky QR kódu sdíleny a komentovány, čímž si žáci i učitel poskytují okamžitou zpětnou vazbu.

Metodická poznámka:

Pro tuto aktivitu navrhuji práci ve dvojicích či ve trojicích kvůli komunikaci v anglickém jazyce. Předpokládá se, že se během školní docházky žáci již s tímto nástrojem setkali, ať už při práci učitele, nebo při vlastní činnosti, takže znají základní principy a funkce, které Padlet nabízí. Při vlastní tvorbě bych tak nechala hlavní aktivitu pouze na žácích a jako učitel bych se snažila zasahovat co nejméně, ideálně jen v opravdu nouzových situacích. Více než pomoc učitele bych během této aktivity preferovala konzultaci s ChatGPT, který dokáže v tomto případě žákům dostatečně poradit, nejvíce se nám osvědčil při vybírání vhodné šablony.

Popis vzdělávací aktivity:

1. Zopakování minulých časů

Než se učitel se žáky pustí do této aktivity, měl by si ověřit, jak jsou na tom jeho žáci s tvořením a použitím minulých časů. K tomu slouží několik různých aktivit, zde nabízím některé z nich:

a) oblíbenou formou zejména u žáků je aplikace Kahoot!:

b) k dispozici je také spousta online cvičení:

c) nebo může učitel preferovat ověření v mluvené formě, zde je několik nápadů:


2. Tvorba výstupů na Padletu

Žáci se rozdělí do dvojic či trojic a učitel jim zadá následující instrukce:

Your last school year is about to end and you will use our well-known Padlet to create different types of reminding your memories. Try to be effective and original, do not use just the types of Padlets you have already known. You´re welcome to ask ChatGPT and apply some of its ideas to finish your task. The conditions are following:

  • Your work has to reflect your last school year.
  • You need to use at least two tenses expressing past – past simple, past continuous or present perfect (or other if you know them). You can employ them in written or oral way.
  • You have to use at least four pictures or videos or other digital mediae.
  • You have to be able to share your work for about five minutes including discussion – don´t forget that you are the leading person in conversation.
  • You should (it´s not necessary but it´s better) include some interactive activity or game.

Instrukce se žáky projdeme, vysvětlíme, případně přeložíme neznámé výrazy, ujistíme se, že správně pochopili aktivitu.

Žáci se pustí na tabletech či počítači na https://padlet.com/ do vytváření výstupů, pokud je nic nenapadá, mohou využít nabídky ChatGPT, který jim může s tvorbou pomoci. Na vytvoření svého Padletu mají 45 minut, pokud by učitel viděl, že je jejich práce pomalejší, může jim samozřejmě nějaký čas přidat. Ideální možností je, že práci zadá předchozí hodinu a žáci si mohou doma připravit fotky, videa či další věci, které pak při tvorbě Padletu použijí.

Zde jsou pro inspiraci různé výtvory mých žáků:

1. Memory Lane (Časová osa událostí) – šablona na Padletu Timeline

Popis:

Žáci vytvoří časovou osu, která zachycuje významné události během školního roku. Události mohou být různě přeházeny a cílem je seskládat je správně za sebou.

Výhody:

Učí se organizovat informace chronologicky.
Rozvíjí dovednosti digitálního vytváření obsahu.
Zlepšují své schopnosti reflektovat a hodnotit vlastní zkušenosti.

2. Classroom Highlights (Hlavní body školního roku) – šablona na Padletu Polička

Popis:

Žáci sdílí fotky a krátké popisy nejlepších okamžiků z jednotlivých předmětů nebo aktivit. Mohou vytvářet sekce pro různé předměty (matematika, přírodověda, tělesná výchova atd.), kam nahrají fotky svých nejlepších prací, projektů a zážitků z těchto předmětů. Pro větší interaktivitu mohou zařadit anketu nebo kvíz.

Výhody:

Učí se prezentovat své práce a úspěchy.
Rozvíjí své komunikační dovednosti skrze popisy a sdílení.
Posilují své sebevědomí a motivaci.

3. Group Projects Showcase (Přehlídka skupinových projektů) – šablona na Padletu Plátno

Popis:

Žáci představují své skupinové projekty. Každá skupina nahraje fotky a videa ze svých projektů, napíše krátký popis a sdílí, co se naučili a jak spolupracovali. Můžou přidat i komentáře od členů skupiny o spolupráci. Ostatní pak mohou hádat, do kterého předmětu projekt patří, a projekt následně ohodnotit za použití konstruktivní zpětné vazby.

Výhody:

Učí se spolupracovat a komunikovat ve skupině.
Rozvíjí dovednosti prezentace a sdílení.
Posilují své schopnosti kritického myšlení a hodnocení.

4. Interactive Map (Interaktivní mapa) – šablona na Padletu Mapa

Popis:

Žáci vytvoří mapu, která ukazuje místa, kde se účastnili školních výletů nebo exkurzí. Umístí fotky a popisky na různá místa na mapě a přidají krátké příběhy o těchto místech a zážitcích. Při této aktivitě použijí digitální nástroje pro mapování a vizualizaci. Ostatní tyto aktivity komentují a snaží se hádat, kdy daná akce proběhla.

Výhody:

Učí se používat geografické a kartografické nástroje.
Rozvíjí schopnosti vyprávění a popisu.
Zlepšují své dovednosti v digitální prezentaci a sdílení.

5. Feedback and Gratitude (Zpětná vazba a vděčnost) – šablona na Padletu Zpětná vazba

Popis:

Žáci sdílí zpětnou vazbu a poděkování spolužákům, učitelům či jiným zaměstnancům školy. Každý žák přidá fotku a napíše krátké poděkování nebo zpětnou vazbu pro někoho, kdo mu během roku pomohl nebo ho inspiroval. Žáci mohou použít různé formáty jako text, audio nebo video. Ostatní mohou hádat, komu je zpětná vazba určena (pokud to není z příspěvku jasné), a vyjádřit se, zda souhlasí, nebo nesouhlasí. Zároveň mohou vyjádřit, co se jim nelíbilo a co by se dalo dle jejich názoru zlepšit.

Výhody:

Žáci se učí vyjadřovat vděčnost a dávat zpětnou vazbu.
Rozvíjí komunikační dovednosti a empatii.
Zlepšují své digitální dovednosti v oblasti psaní a publikování.

Možností je samozřejmě mnohem více, nechala bych hlavní kreativitu na žácích, učitel by se měl zapojovat jen v nejnutnějších případech. Přednost před pomocí učitele by měl dostat ChatGPT, který v případě nouze dokáže žákům s úkolem poradit.

3. Prezentace produktů

Dvojice či trojice žáků si navzájem představí svou výslednou nástěnku na Padletu, při prezentaci se všichni vystřídají a mluví pouze v cílovém jazyce. Samozřejmě si mohou vzájemně nástěnku nasdílet pomocí QR kódu a přidat komentáře. Každý Padlet by měl obsahovat i interaktivní část a každá prezentace/diskuze by měla trvat pět minut. Učitel se zapojí dle svého uvážení, buď může pouze obcházet diskutující skupinky, nebo se u něj skupinky mohou také střídat, což je ideální při lichém počtu skupin. Na konci pomocí jednoduché tabulky skupiny samy sebe zhodnotí:

 

Last school year

Using of past tenses

4 types of media

5 minutes discussion

interactivity

Group 1

 

 

 

Group 2

 

 

 

Group 3

 

 

 

 

 

Group 4

 

 

 

   

 

Group 5

 

 

 

 

 

 Závěrečnou možností je vytvořit výslednou nástěnku, kam si ostatní nahrají své vytvořené Padlety a mohou hlasovat o nejlepším/nejzábavnějším/nejdojemnějším příspěvku.

Reflexe

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Krásná aktivita použitelná nejen pro závěr roku, ale i pro další části roku (prázdniny, Vánoce, případně celá školní docházka apod.). Líbí se mi u pokročilejších žáků, kteří jsou při práci v Padletu zvyklí na to, že si vybírají různé typy šablon, a i v závěru svého povinného studia se při práci s tímto nástrojem naučí něco nového. Pokud učitel zůstane u reflexe téměř uplynulého školního roku, z mé zkušenosti se dozví spoustu zajímavých věcí a žáci tak mohou krásně uzavřít jedno životní období.  

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zuzana Majíčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem