Odborný článek

Kdo byl kdo

Anotace

Žáci při přípravě hádanky zaměřené na odhalení historické osobnosti českých dějin pracují s vyhledanými informacemi, posuzují jejich významnost a vybírají klíčová slova, která danou osobnost charakterizují. Zvolená klíčová slova zároveň poskytnou vodítko pro odhalení utajené osobnosti.

Úvod

Aktivita směřuje k rozvíjení digitálních kompetencí v oblastech:

Využití a zapojení: Žák při školní práci využívá svěřená zařízení a doporučené digitální technologie.

Informace a komunikace: Žák ukládá informace tak, aby je znovu našel a mohl použít; ukládá si zajímavé odkazy na zdroje informací pro další použití.

Bezpečnost a etika: Žák odliší vlastní a cizí digitální obsah; používá-li cizí digitální obsah, uvede zdroj.

Cíl

Orientovat se na časové ose a umístit vybranou historickou postavu do odpovídajícího historického období. Uvědomit si možnosti a limity při použití konkrétních klíčových slov k vyhledávání na internetu, naučit se ukládat odkazy na vyhledané zdroje a citovat.

Popis vzdělávací aktivity:

Evokace

Realizujte společný brainstorming na téma „kdo je historická osobnost“. Jeden žák nebo vyučující zapisuje náměty ostatních na tabuli. Vyznačte osobnosti, které mají vztah k naší zemi.

Uvědomění

Vyberte si jednu osobnost z historie naší země. Nesdělujte svůj výběr ostatním.

Zadejte její/jeho jméno do vyhledávače a porovnejte odkazy, které jste vyhledali. Ty, které obsahují vhodné informace o životě dané osobnosti, si uložte. Proměňujte klíčové slovo podle toho, co jste již vyhledali (viz metodická poznámka – modelování vyučujícím), a sledujte, zda a jak se mění vyhledané odkazy a zda vedou k vaší vybrané historické osobnosti. Liší se typ vyhledaných informací a zdroje, když zvolíte jiné klíčové slovo (např. Karel IV. král, Karel IV. stavitel, Karel IV. bojovník)?

Sestavte seznam klíčových slov, která podle vás osobnost charakterizují. 

V průběhu práce si ukládejte odkazy na vyhledané zdroje (i na obrázky).

Vyberte ze zdrojů nejdůležitější informace a v podobě klíčových slov vytvořte představení osobnosti v písemné nebo elektronické podobě. Pokud budete chtít použít obrázek, nepoužívejte portrét (fotografii) osobnosti, ale např. místo, kde žila, předmět, který je s ní spojen. Nezapomeňte na uvedení zdrojů.

Představte ostatním svou osobnost prostřednictvím klíčových slov (fotografií), která ji charakterizují. Poznají, o koho se jedná? Po prezentování vytvořte společnou časovou osu a umístěte na ni osobnosti podle období, ve kterém žily. Mohly se některé potkat (žily ve stejném období)?

Reflexe

Zhodnoťte ve skupinách nebo společně, co se vám při práci osvědčilo, případně, co byste příště udělali jinak. Můžete využít nedokončené věty: „Osvědčilo se nám… Jsem spokojený/á s… Nejtěžší bylo… Vyplatilo se nám… Příště bych udělal/a jinak…“

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Námět byl realizován v 5. ročníku ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín.

V první hodině jsme si připomněli, jak vyhledáváme na internetu – ukázali jsme si na příkladu, jak lze vhodným výběrem klíčových slov „ovlivnit“ výsledky vyhledávání. Dále jsme debatovali o tom, jak pracovat se získanými informacemi, jak je ověřovat a jak uvádět zdroje (jelikož pracujeme s počítači poměrně často, nezabralo nám to příliš času).

Další část úvodní hodiny jsme se věnovali pojmu „historická osobnost“. Definice nám nedala příliš zabrat (brainstorming), horší už bylo si na někoho vzpomenout – padala jména těch „nejprofláknutějších“. Do další hodiny měli žáci za úkol si promyslet, koho zvolí pro naši hru „Kdo byl kdo“. Vzhledem k malému počtu žáků ve třídě jsem zvolil práci ve dvojicích s tím, že jsem nechal na žácích, jak se rozdělí.

Evokace

Realizujte společný brainstorming na téma „kdo je historická osobnost“. Jeden žák nebo vyučující zapisuje náměty ostatních na tabuli. Vyznačte osobnosti, které mají vztah k naší zemi.

Uvědomění

Vyberte si jednu osobnost z historie naší země. Nesdělujte svůj výběr ostatním.

Zadejte její/jeho jméno do vyhledávače a porovnejte odkazy, které jste vyhledali. Ty, které obsahují vhodné informace o životě dané osobnosti, si uložte. Proměňujte klíčové slovo podle toho, co jste již vyhledali (viz metodická poznámka – modelování vyučujícím), a sledujte, zda a jak se mění vyhledané odkazy a zda vedou k vaší vybrané historické osobnosti. Liší se typ vyhledaných informací a zdroje, když zvolíte jiné klíčové slovo (např. Karel IV. král, Karel IV. stavitel, Karel IV. bojovník)?

Sestavte seznam klíčových slov, která podle vás osobnost charakterizují. 

V průběhu práce si ukládejte odkazy na vyhledané zdroje (i na obrázky).

Vyberte ze zdrojů nejdůležitější informace a v podobě klíčových slov vytvořte představení osobnosti v písemné nebo elektronické podobě. Pokud budete chtít použít obrázek, nepoužívejte portrét (fotografii) osobnosti, ale např. místo, kde žila, předmět, který je s ní spojen. Nezapomeňte na uvedení zdrojů.

Představte ostatním svou osobnost prostřednictvím klíčových slov (fotografií), která ji charakterizují. Poznají, o koho se jedná? Po prezentování vytvořte společnou časovou osu a umístěte na ni osobnosti podle období, ve kterém žily. Mohly se některé potkat (žily ve stejném období)?

Reflexe

Zhodnoťte ve skupinách nebo společně, co se vám při práci osvědčilo, případně, co byste příště udělali jinak. Můžete využít nedokončené věty: „Osvědčilo se nám… Jsem spokojený/á s… Nejtěžší bylo… Vyplatilo se nám… Příště bych udělal/a jinak…“

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Námět byl realizován v 5. ročníku ZŠ a MŠ Kateřinice, okres Vsetín.

V první hodině jsme si připomněli, jak vyhledáváme na internetu – ukázali jsme si na příkladu, jak lze vhodným výběrem klíčových slov „ovlivnit“ výsledky vyhledávání. Dále jsme debatovali o tom, jak pracovat se získanými informacemi, jak je ověřovat a jak uvádět zdroje (jelikož pracujeme s počítači poměrně často, nezabralo nám to příliš času).

Další část úvodní hodiny jsme se věnovali pojmu „historická osobnost“. Definice nám nedala příliš zabrat (brainstorming), horší už bylo si na někoho vzpomenout – padala jména těch „nejprofláknutějších“. Do další hodiny měli žáci za úkol si promyslet, koho zvolí pro naši hru „Kdo byl kdo“. Vzhledem k malému počtu žáků ve třídě jsem zvolil práci ve dvojicích s tím, že jsem nechal na žácích, jak se rozdělí.

Druhá hodina (druhý den) byla věnována samotné práci – vyhledat informace, případně obrázky (odkazy si žáci ukládali do dokumentu Word), samotnou práci dělali v programu PowerPoint. Jak se ukázalo, na domácí přípravu (domluvu) se většina „vykašlala“, a tak jsme se na počátku potýkali s problémem, koho vlastně budou představovat – málem to vypadalo na samé Karly IV. Museli jsme lovit v paměti a návodnými otázkami jsem je směřoval k osobnostem, které by mohli znát z hodin vlastivědy (tento předmět je neučím). Z osmi žáků vznikly čtyři skupiny a ty si vybraly tyto osobnosti: Přemysla Otakara II., J. A. Komenského, svatou Ludmilu, Karla IV.

Při tvorbě jsem některým radil zejména s pořadím „nápověd“, které budou spolužákům předkládat. Technicky zvládali žáci vše sami – PowerPoint je jejich oblíbený program.

Prezentování před žáky probíhalo v následující hodině (udělali jsme si dvouhodinovku), ale k dokončení jsme ještě potřebovali cca 10 minut (zdržení jsem vysvětlil výše). Jak se dalo čekat, J. A. Komenský i Karel IV. byli odhaleni celkem záhy. U svaté Ludmily pomohla až poslední nápověda, ale Přemysla Otakara II. spolužáci neodhalili.

Při společné reflexi uváděli jako největší překážku výběr osobnosti a následně výběr důležitých klíčových slov. Dohodli jsme se, že vytvořené práce předáme paní učitelce ze čtvrtého ročníku, která je vyzkouší u svých žáků. Práce žáků jsou přílohou článku.

Reflexe

Metodická poznámka:

Aktivita je navržena pro práci ve 2–4členných skupinách. Je vhodné, aby vyučující nejprve modeloval práci s klíčovými slovy, např. zadáme Karel IV. a jsou vyhledány odkazy, které obsahují tato související klíčová slova: „největší osobnost v českých dějinách, český král, největší Čech, římský císař, otec vlasti, sběratel ostatků“. Zkusíme do internetového vyhledávače zadat tato klíčová slova a pozorujeme, zda „vedou“ k osobnosti Karla IV., pak zkusíme klíčová slova zkombinovat nebo proměnit, např. Karel IV. stavitel. Pokud chtějí žáci použít obrázky, je vhodné jim ukázat zdroje, kde jsou dostupné s licencí Creative Commons, a upozornit je, že ne všechny fotografie z internetu lze volně stahovat a využívat.

Literatura a použité zdroje

[1] – Digitální kompetence v uzlových bodech vzdělávání. 2023. [cit. 2024-4-8]. Dostupný z WWW: [https://revize.edu.cz/digikompetence-uzlove-body].
[2] – Nedokončené věty pro reflexi. [cit. 2024-4-8]. Dostupný z WWW: [https://jobvzdelavani.cz/wp-content/uploads/2021/12/Reflektivni-karty-Vanocni-darek.pdf].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
png
1.59 MB
Ostatní
První hádanka
png
2.48 MB
Ostatní
Řešení první hádanky
png
154.3 kB
Ostatní
Druhá hádanka
png
186.52 kB
Ostatní
Řešení druhé hádanky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Hana Havlínová Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Nutné pomůcky:

digitální technologie vhodné k vyhledávání informací (do skupin), internetové připojení, sdílené online prostředí pro ukládání vyhledaných zdrojů