Aktivita je navržena pro spolupráci ve skupině.
Časová dotace: 135 minut
Žák porovná ukázku ze života dětí (dětskou hru) z nedávné minulosti se současností. Zpracuje zjištěné informace za pomoci digitálních technologií (natočí video).
Evokace
Znáte hru Ťukaná? Pokud ne, podívejte se na video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/9882-tukana.
Uvědomění
Upřesněte si pravidla hry a hru si zahrajte.
Zjistěte, jakou hru hráli vaši rodiče nebo prarodiče, když byli ve vašem věku, a jaká byla její pravidla. Podle svého zjištění, jaké hry hráli rodiče a prarodiče, společně sestavte přehled her a zaznamenejte jejich četnost: Kolik rodičů si vzpomnělo na stejnou hru? Údaje můžete uspořádat do grafu nebo do tabulky. Můžete hry také seřadit na časovou osu.
Ve skupině si vyberte jednu hru vašich rodičů a sestavte její pravidla. Natočte videonávod, jak si hru zahrát. Před natáčením si připravte scénář a ujistěte se, že v něm je vše potřebné pro pochopení hry a jejích pravidel.
Reflexe
Videonávod pusťte ostatním. Pochopí podle něj pravidla, aby si hru také mohli zahrát? Společně diskutujte o následujících otázkách: Proměňují se dětské hry v průběhu času? Pokud ano, proč myslíte, že tomu tak je? Hry, které vás zaujaly, si zahrajte.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivita byla ověřována ve 4. ročníku ZŠ Laštůvkova, Brno. Ve třídě je 24 žáků. Evokace videem žáky zaujala, ale házení kamenů v tělocvičně je u nás dosti nereálná situace, tudíž jsme použili tenisáky a hru obměnili.
V rámci zjišťování her jejich rodičů žáci sami přišli s nápadem, jestli se mohou zeptat i prarodičů. Dostali tedy časový prostor ke zjišťování i během víkendu. Ne všichni žáci donesli po víkendu potřebné informace, do práce ve skupinách se ale zapojili všichni. Vytvoření seznamu her ani uspořádání do grafu, který zakreslovali na papír, nebyl problém. Překvapivě obtížné bylo vytvoření a uspořádání informací do tabulky.
Žáci bez obtíží točili videa – vysvětlování pravidel, návod, jak se hra hraje. K natočení použili tablet a před natáčením si sepsali scénář, podle kterého postupovali. Při reflexi měli někteří žáci potřebu sdělit ostatním i zážitky svých rodičů z dob jejich dětství. Celková časová dotace byla nakonec větší, díky natáčení videa a reflexi zážitků z dětství rodičů se protáhla asi o 50 minut.
Obrázek 1: Seznam her (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Obrázek 2: Scénář k natočení videa (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Obrázek 3: Grafický záznam zjištěných informací (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Obrázek 4: Grafický záznam zjištěných informací (práce žáků ZŠ Laštůvkova, 4. A)
Aktivita směřuje k rozvíjení digitálních kompetencí v oblasti:
Využití a zapojení: Žák při pouštění motivačního videa a při vlastním natáčení využívá svěřená zařízení a doporučené digitální technologie, učí se je ovládat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Zkoumání historie s využitím digitálních technologií.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025