Aktivita je navržena pro práci ve skupinách po třech žácích. Před zahájením činnosti je vhodné modelovat práci s aplikací HistoryLab na jiné aktivitě. Vyučující se musí do aplikace předem zaregistrovat (registrace je zdarma).
Předpokládaná časová dotace: 45 minut
Žáci prostřednictvím doporučené aplikace zkoumají konkrétní období z minulosti naší země. Diskutují o položených otázkách, zaznamenávají a zdůvodňují své odpovědi.
Evokace
Ve skupině si zapište, jak trávíte svůj volný čas. K jednotlivým činnostem uveďte, zda jste si uvedenou činnost vybrali sami nebo vám ji někdo doporučil.
Představte ostatním svůj záznam.
Uvědomění
Spusťte v aplikaci HistoryLab aktivitu Jak měly děti trávit volný čas - https://lms.historylab.cz/katalog/cviceni/jak-mely-deti-travit-volny-cas.
Vyplňte e-mailovou adresu podle zadání učitele.
Přečtěte si společně úvodní text Vítejte ve cvičení a na předem připravenou časovou osu vyznačte rok 1950. Společně přemýšlejte, můžete znát někoho, kdo v daném roce chodil na základní školu?
Ve skupinách postupně procházejte jednotlivé stránky, pečlivě si prohlížejte fotografie, čtěte texty, diskutujte o otázkách a zaznamenávejte své odpovědi. Na papír si zaznamenejte otázky, které vás při procházení cvičením napadají.
Po vyplnění všech odpovědí se můžete vrátit na začátek a projít aktivitu ještě jednou. Až budete s výsledkem spokojeni, odpovědi uložte a podle pokynů učitele odešlete.
Reflexe
Společně si prohlédněte vyplněná cvičení a porovnejte odpovědi skupin. (Postupně ukazujte odpovědi skupin na jednotlivé otázky a diskutujte o navržených řešeních.)
Diskutujte o odlišných odpovědích a zkuste je zdůvodnit. Společně hledejte odpovědi na sepsané otázky nebo navrhněte, kde byste mohli odpovědi nalézt.
Můžete zkusit vypátrat ve svém okolí někoho, kdo v roce 1950 chodil do školy, a pozvat ho na besedu do školy nebo zkuste nalézt fotografii ze stejného roku a objasnit její „příběh“.
Aktivita směřuje k rozvíjení digitálních kompetencí v oblastech:
Využití a zapojení: Žák při školní práci – konkrétně při práci s doporučenou aplikací HistoryLab – využívá svěřená zařízení a doporučené digitální technologie. Píše krátké texty, ukládá je, využívá ovládací prvky aplikace, ukládá hotovou práci a výsledek odesílá na e-mailovou adresu učitele.
Bezpečnost a etika: Žák respektuje pravidla bezpečného a zdraví neohrožujícího chování při práci s digitálními technologiemi, konkrétně při této aktivitě dodržuje pravidla, která jsou pro práci s digitálními technologiemi ve třídě stanovena.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:
Aktivita byla ověřována ve 4. ročníku ZŠ Laštůvkova, Brno. Ve třídě je 24 žáků, kteří pracovali ve dvojicích a trojicích. Vyučující musela řešit technické obtíže s přihlášením do aplikace, protože žáci ještě nepoužívají nastavený školní e-mail. Aby zachovala zvolené téma a směřovala k naplnění cíle, přešla během realizace ke zpracování odpovědí ve skupinách na papír. Ze zpracovaných záznamů je zřejmé, že dobová fotografie a položené otázky vzbudily zvědavost a zájem žáků. Otázky, které formulovali, často vycházely z jejich vlastní zkušenosti a byly zaměřené na poznání dětí, nikoliv historického období. Týkaly se věku žáků, jejich rodin a přípravy do školy. Některé otázky by bylo možné využít jako podnět k bádání o daném historickém období – např. jestli měli jiné oděvy než na obrázku; proč měli heslo učit se, učit se, učit se; jakou hymnu se učili apod. Bylo by třeba promyslet, na jaké zdroje žáky nasměrovat pro vyhledávání odpovědí.
Zdroj: Lenka Peštálová
Zdroj: Lenka Peštálová
Zdroj: Lenka Peštálová
Zdroj: Lenka Peštálová
Žáky téma velmi zaujalo, i druhý den se k němu vraceli a povídali si, co sami ještě někteří vyzvěděli od rodičů. Tím se plánovaná časová dotace protáhla, a to i přesto, že nebyly realizovány poslední dva body navržené reflexe. Jako přínos aplikace hodnotí připravené historické materiály a dokumenty s možností vpisování a odesílání odpovědí. Z nabízených témat v aplikaci je nutné vybírat ty, které jsou vhodné a zvládnutelné pro žáky na 1. stupni ZŠ, protože primárně je aplikace určená pro žáky druhého stupně.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Zkoumání historie s využitím digitálních technologií.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025