Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Využití aplikace HistoryLab ve výuce na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Využití aplikace HistoryLab ve výuce na 1. stupni ZŠ

19. 9. 2024 Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Hana Havlínová Ph.D.
Spoluautor
Mgr. Lenka Peštálová

Anotace

Žáci s využitím vzdělávací aplikace HistoryLab zkoumají konkrétní období z minulosti naší země, v tomto případě rok 1950, z pohledu trávení volného času. Na základě dobové fotografie a položených otázek diskutují o tématu, zaznamenávají a zdůvodňují svoje odpovědi. Na zjištěné informace můžou navázat pátráním po fotografii či pamětnících z tohoto období.

Úvod

Aktivita je navržena pro práci ve skupinách po třech žácích. Před zahájením činnosti je vhodné modelovat práci s aplikací HistoryLab na jiné aktivitě. Vyučující se musí do aplikace předem zaregistrovat (registrace je zdarma).

Předpokládaná časová dotace: 45 minut

Cíl

Žáci prostřednictvím doporučené aplikace zkoumají konkrétní období z minulosti naší země. Diskutují o položených otázkách, zaznamenávají a zdůvodňují své odpovědi.

Evokace

Ve skupině si zapište, jak trávíte svůj volný čas. K jednotlivým činnostem uveďte, zda jste si uvedenou činnost vybrali sami nebo vám ji někdo doporučil.

Představte ostatním svůj záznam.

Uvědomění

Spusťte v aplikaci HistoryLab aktivitu Jak měly děti trávit volný čas - https://lms.historylab.cz/katalog/cviceni/jak-mely-deti-travit-volny-cas.                        

Vyplňte e-mailovou adresu podle zadání učitele. 

Přečtěte si společně úvodní text Vítejte ve cvičení a na předem připravenou časovou osu vyznačte rok 1950. Společně přemýšlejte, můžete znát někoho, kdo v daném roce chodil na základní školu?

Ve skupinách postupně procházejte jednotlivé stránky, pečlivě si prohlížejte fotografie, čtěte texty, diskutujte o otázkách a zaznamenávejte své odpovědi. Na papír si zaznamenejte otázky, které vás při procházení cvičením napadají. 

Po vyplnění všech odpovědí se můžete vrátit na začátek a projít aktivitu ještě jednou. Až budete s výsledkem spokojeni, odpovědi uložte a podle pokynů učitele odešlete. 

Reflexe

Společně si prohlédněte vyplněná cvičení a porovnejte odpovědi skupin. (Postupně ukazujte odpovědi skupin na jednotlivé otázky a diskutujte o navržených řešeních.)

Diskutujte o odlišných odpovědích a zkuste je zdůvodnit. Společně hledejte odpovědi na sepsané otázky nebo navrhněte, kde byste mohli odpovědi nalézt.

Můžete zkusit vypátrat ve svém okolí někoho, kdo v roce 1950 chodil do školy, a pozvat ho na besedu do školy nebo zkuste nalézt fotografii ze stejného roku a objasnit její „příběh“.

Aktivita směřuje k rozvíjení digitálních kompetencí v oblastech:

Využití a zapojení: Žák při školní práci – konkrétně při práci s doporučenou aplikací HistoryLab – využívá svěřená zařízení a doporučené digitální technologie. Píše krátké texty, ukládá je, využívá ovládací prvky aplikace, ukládá hotovou práci a výsledek odesílá na e-mailovou adresu učitele.

Bezpečnost a etika: Žák respektuje pravidla bezpečného a zdraví neohrožujícího chování při práci s digitálními technologiemi, konkrétně při této aktivitě dodržuje pravidla, která jsou pro práci s digitálními technologiemi ve třídě stanovena.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Aktivita byla ověřována ve 4. ročníku ZŠ Laštůvkova, Brno. Ve třídě je 24 žáků, kteří pracovali ve dvojicích a trojicích. Vyučující musela řešit technické obtíže s přihlášením do aplikace, protože žáci ještě nepoužívají nastavený školní e-mail. Aby zachovala zvolené téma a směřovala k naplnění cíle, přešla během realizace ke zpracování odpovědí ve skupinách na papír. Ze zpracovaných záznamů je zřejmé, že dobová fotografie a položené otázky vzbudily zvědavost a zájem žáků. Otázky, které formulovali, často vycházely z jejich vlastní zkušenosti a byly zaměřené na poznání dětí, nikoliv historického období. Týkaly se věku žáků, jejich rodin a přípravy do školy. Některé otázky by bylo možné využít jako podnět k  bádání o daném historickém období – např. jestli měli jiné oděvy než na obrázku; proč měli heslo učit se, učit se, učit se; jakou hymnu se učili apod. Bylo by třeba promyslet, na jaké zdroje žáky nasměrovat pro vyhledávání odpovědí.

Zdroj: Lenka Peštálová

Zdroj: Lenka Peštálová

Zdroj: Lenka Peštálová

Zdroj: Lenka Peštálová

Žáky téma velmi zaujalo, i druhý den se k němu vraceli a povídali si, co sami ještě někteří vyzvěděli od rodičů. Tím se plánovaná časová dotace protáhla, a to i přesto, že nebyly realizovány poslední dva body navržené reflexe. Jako přínos aplikace hodnotí připravené historické materiály a dokumenty s možností vpisování a odesílání odpovědí. Z nabízených témat v aplikaci je nutné vybírat ty, které jsou vhodné a zvládnutelné pro žáky na 1. stupni ZŠ, protože primárně je aplikace určená pro žáky druhého stupně.

Literatura a použité zdroje

[1] – Digitální kompetence v uzlových bodech vzdělávání. [cit. 2024-8-23]. Dostupný z WWW: [https://revize.edu.cz/digikompetence-uzlove-body].
[2] – Jak měly děti trávit volný čas. [cit. 2024-8-23]. Dostupný z WWW: [https://lms.historylab.cz/katalog/cviceni/jak-mely-deti-travit-volny-cas].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Hana Havlínová Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

digitální technologie vhodné ke spuštění aplikace (do skupin), e-mailová adresa učitele, internetové připojení, časová osa (na tabuli nebo papírová), QR kód nebo odkaz pro načtení aplikace HistoryLab