Odborný článek

K čemu je katedrála?

Anotace

Aktivita je navržená pro badatelskou hodinu dějepisu, v níž žáci s pomocí virtuální reality samostatně analyzují a interpretují různé funkce katedrály na příkladu chrámu sv. Víta v Praze. Hodinu lze zařadit do výuky o středověké společnosti a provázat s tehdejším významem křesťanství.

Konkrétní postup a zdroje naleznete v přiloženém badatelském listu.

V evokační fázi učitel žákům rozdá badatelský list a promítne středověkou iluminaci přes projektor; žáci pracují s popisem středověké iluminace, na níž je zachycena scéna z bohoslužby v kostele, iluminaci popisují a analyzují s pomocí podotázek v badatelském listu

Následně v další fázi pak žáci pokračují prací s časovou osou vývoje katedrály sv. Víta, s jejíž pomocí si mají uvědomit, že stavba procházela vývojem a nezůstala beze změny; pro rychlé shrnutí je možné, aby učitel promítl tuto část badatelského listu přes projektor všem žákům

Následně učitel nechá žáky připojit s pomocí zařízení k internetu (iPady, mobily, počítače); je vhodné, aby link na virtuální realitu žákům rozeslal přes školní systém nebo nahrál na snadno dostupný cloud; následuje stěžejní část hodiny – práce s virtuální realitou katedrály sv. Víta;žáci zpracovávají s pomocí tabulky se zadáním v badatelském listu, na tuto práci navážou i v počátku druhé hodiny, před samotnou prací v druhé hodině je vhodné prostřednictvím brainstormingu zopakovat, co již zjistili; vždy je vhodné žákům promítnout tabulku a ujasnit si, co po nich učitel chce, zároveň je dobré na začátku práce s virtuální realitou ji promítnout a ukázat možnosti, které v ní žáci mají

Při reflexi žáci odpovídají na badatelskou otázku s pomocí návodných podotázek (v 7. ročníku jim to pomáhá s konkretizací celé problematiky), své odpovědi si mohou představovat ve skupinách nebo společně v kruhu.

Pokud jsou žáci navyknutí pracovat s digitálními technologiemi, není jejich samostatná práce problém, ve virtuální realitě se však mohou snadno „ztratit“ a je dobré je přes projektor trochu navést

V případě, že žáci nerozumí zcela otázkám v tabulce, je dobré jim uvést pro začátek nějaký konkrétní příklad, např. ukázat přes projektor hrobky králů a zapsat si je společně do tabulky.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
50.78 kB
Dokument
Badatelský list K čemu je katedrála

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

vytištěné badatelské listy pro žáky, přístroj s možností připojení k internetu (iPad, tablet, mobil, počítač…), projektor pro učitele pro možnost žákům ukázat postup a promítnout zdroje, s nimiž budou aktuálně pracovat