45 minut
Píšeme zprávu:
I. Domácí zadání – pro všechny žáky – práce s první stranou PL; podpůrné zadání může znít následovně: Prostudujte následující texty z učebnic a vyberte z nich pět důležitých pojmů pro bitvu u Stalingradu. Pro tři vybrané (určené) žáky – vyhledejte podle vás důležité statistické údaje k bitvě u Stalingradu; každý z těchto žáků si vybírá tři údaje (je vhodné, když spolu spolupracují).
II. Školní činnost na základě pracovního listu
1. Prostudujte následující texty z učebnic a vyberte z nich pět důležitých pojmů pro bitvu u Stalingradu. Napište asociace ke slovu Stalingrad. Můžete vyznění těchto asociací ohodnotit jako „pocit čehosi hrůzného“?
2. Na základě atlasu vytvořte kartogram s následujícími pojmy: Stalingrad – El Alamejn – Kursk – Sicílie – Kyjev – Moskva – Leningrad
3. Po zhlédnutí filmu vyberte tři informace, které byste označily
a) jako zcela hodnověrné
b) jako pravděpodobné
c) jako nepravděpodobné
Porovnejte své označení informací s názory kolegů ve skupině.
4. Vyberte si jeden z citátů a přepište jej do jedné věty vlastními slovy. V optimálním případě tak, že si citát ještě jednou přečtete, otočíte jej a budete jej přepisovat na základě rozpomínání.
5. Statistika: žákovské příspěvky – na základě domácí přípravy tři žáci zpaměti uvádějí vždy po dvou statistických údajích o bitvě u Stalingradu.
6. Dokončení a hodnocení textu (na základě technik propagandy) – na základě situace ve třídě je vhodné se rozhodnout, budou-li žáci svůj text analyzovat sami, případně ve dvojicích navzájem. Učitel představí techniky a nechává žákům prostor pro analýzu textů (viz Příloha 4) a další.
7. Fakultativně se lze věnovat aktivitě – ilustrování textu – pracujte s dostupnými zdroji a nabídnutými otázkami: Jak na Vás působí socha „Matka Vlast volá do boje“? Postavena na počest vítězství u Stalingradu. Jak byste Vy připomněli vítězství u Stalingradu, respektive v druhé světové válce? Jak je (bylo) toto vítězství připomínáno v roce 2015, bude v roce 2025, 2045?
Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná úkolem 6, ve kterém je klíčové, aby žáci dokázali argumenty potvrdit své názory a reflektovali individuální přístupy.
Projevy Hitlera a Stalina: https://www.youtube.com/watch?v=He6lEz_wwTE
Kapitulace: https://www.youtube.com/watch?v=CWFFPdBOJ48
Ověřené zdroje: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3171
http://www.inference.phy.cam.ac.uk/sanjoy/teaching/reading-media/3/day3.pdf
Přílohy jsou k dispozici na stránce http://www.slavne-dny.cz/episode/10001406/den-kdy-nemci-kapitulovali-u-stalingradu v metodice pro učitele.
Kapitolu Den, kdy Němci kapitulovali u Stalingradu z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/10001406/den-kdy-nemci-kapitulovali-u-stalingradu včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: