45 minut
1) Vyučující napíše na tabuli (má připraveno v prezentaci):
a) Řím – žáci pomocí atlasu doplňují směry, ve kterých leží vzhledem k Římu, Galie, Řecko, Egypt
b) časová osa s pojmy: republika; Sulla – diktátor; Spartakus; triumvirát; občanská válka; Caesar – diktátor; žáci ve vzájemné spolupráci a spolupráci s vyučujícím komentují jednotlivé termíny, termín diktátor vysvětlují i v dalších kontextech (kvalita zacházení s terminologií závisí od nároků a cílů konkrétního učitele a žáků; za důležité považuji, aby chápání termínů bylo srozumitelné většině žáků v mezích respektovatelného historického kontextu).
2) Žáci přinášejí své názory na Caesarovu osobnost – učitel (pověřený žák) je zapisuje do tří sloupců – pozitivní / neutrální / negativní. Pokud předcházející fáze zabrala více času než 12 minut, je vhodné tuto část nechat zpracovat žáky individuálně (3 minuty). V případě maximálního zjednodušení lze zadat otázku. Kdy a kde jsem slyšel(a) o Caesarovi?
3) Společné sledování klipu.
4) Diskuse nad žákovskými postřehy.
5) Společné komentování a doplňování úloh 1.a, b. Lze zkrátit na minimum, pokud existuje všeobecná spokojenost s definicemi tak, jak zazněly v úvodních činnostech.
6) Společné porovnávání antického a současného (nedávného) významu diktátor
7) Žáci na základě klipu pozitivně nebo negativně nebo neutrálně oceňují jednotlivé Caesarovy činy, po určité době je vedena diskuse o pozitivním Caesarovi a negativním Caesarovi – učitel názory žáků nekomentuje. Pokud nezazní od žáků – učitel připomene formulaci komentáře – milion zabil, milion přivedl do otroctví – a nechá žáky na uvedené reagovat.
8) Společné sledování klipu.
9) Diskuse nad žákovskými postřehy.
10) Rozdání textu pro domácí úkol – žáci si v textu podtrhávají důležité informace a k oběma obrázkům doplňují jakékoliv komentáře. Učitel má na výběr zvolit text s evidentní chybou (Octavianus císařem již za Antoniova života), nebo bez něj. Text je vhodným nástrojem pro kritickou interpretaci na základě předchozí filmové ukázky.
Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse – body 1, 4, 5, 6, 7, závěrečná bodem 9, ve kterém je klíčové, aby žáci dokázali argumenty potvrdit své názory.
Pro učitele: Text obsahuje dvě přílohy – „s chybou“ (Octavianus označen jako císař) a bez chyby.
Zdroje textů – viz příloha pro učitele.
Je vhodné používat závěrečný text s chybou, žáci si uvědomují, že vždy je při čtení jakéhokoliv textu nutná obezřetnost.
Kapitolu Den, kdy Caesar překročil Rubikon z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/10004658/den-kdy-caesar-prekrocil-rubikon-10-leden včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: