Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl dobyt jižní pól
Odborný článek

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byl dobyt jižní pól

17. 12. 2015 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Monika Stehlíková

Anotace

Aktivita vede k zamyšlení nad mimořádnou osobností Roalda Amundsena. Zabývá se nejen jeho objevitelskými, ale i morálními vlastnostmi.

Délka:

2 vyučovací hodiny (cca 80 minut včetně projekce filmu)

Postup:

Aktivita před filmem:

1) Požádáme žáky, aby doma vyhledali informace o životě Roalda Amundsena.

2) Na začátku následující hodiny v několika bodech na tabuli na základě odpovědí žáků vypíšeme klíčové okamžiky Amundsenova života.

3) Pustíme video nebo rozdáme text z knihy „Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii“ který si následně žáci přečtou.

4) Rozdělíme třídu do čtyř skupin, každá dostane text + PL 1 s následujícími úkoly:

a) Zamyslete se nad motivací účastníků této výpravy a najděte alespoň dva důvody pro a dva proti.

b) Vzpomeňte si na další příklady expedic, které posunuly hranice poznání.

5) Důvody i příklady napíší skupiny na tabuli – diskuse.

6) V závěru hodiny rozdáme pracovní list 2 s úkoly – žáci je vyplní doma, nejzdařilejší slohové práce se souhlasem autorů přečteme třídě, případně je přečtou sami autoři.

Pl 2:

a) Dohledejte si podrobnosti o Amundsenově smrti.

b) Jste Roald Amundsen a právě jste se rozhodl vydat se na pomoc Albertu Nobilemu. Píšete dopis rodině, v němž vysvětlíte svou motivaci k tomuto činu související se Scottovou smrtí.

Doporučení:

Fotky a mapy jednotlivých expedic naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.


Kapitolu Den, kdy byl dobyt jižní pól z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/539114/den-kdy-byl-dobyt-jizni-pol-14-prosinec včetně příloh.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
345.7 kB
PDF
Metodika pro učitele k tisku
pdf
202.15 kB
PDF
Pracovní list pro SŠ I
pdf
203.13 kB
PDF
Pracovní list pro SŠ II

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Monika Stehlíková

Hodnocení od uživatelů

Mgr. Zdeněk Sotolář
2. 1. 2016, 15:10
Cíle mluví o uměleckém textu, ale zadání o dopisu rodině. Tak jak? Dopis rodině jako umělecký text?
Navíc pomoc Nobilemu je věc komplikovaná, se Scottem sotva nějak související.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní list 1, 2, text k videu, přístup k internetu pro práci doma, psací potřeby, tabule nebo flipchart, kniha Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii (str. 320)