Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Slavné dny pro SŠ: Den atentátu na papeže
Odborný článek

Slavné dny pro SŠ: Den atentátu na papeže

12. 5. 2015 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Monika Stehlíková

Anotace

Cílem aktivity je ukázat význam židovství a křesťanství jako zdrojů soudobých morálních hodnot i moderní psychologie a smysl institutu papežství i pro jinověrce nebo agnostiky či ateisty.

Délka:

2 vyučovací hodiny (cca 80 minut včetně projekce filmu)

Postup:

  1. Rozdáme žákům do dvojic PL 1 s definicí jednotlivých hříchů, ale bez jejich pojmenování, a požádáme je, aby doplnili správný termín a jeho protiklad (tj. pýcha/pokora, lakota/štědrost, závist/přejícnost, hněv/mírumilovnost, smilstvo/cudnost, obžerství/střídmost a lenost/činorodost). (Součástí PL 1 je i informace, že termín „smrtelný hřích“ je nepřesný a proč je důležité používat termín „hlavní“ či „kapitální“.)
  • Po skončení práce nejdříve zjistíme, čemu žáci nerozuměli, slova vysvětlíme nebo je necháme vysvětlit těmi, kdo jim rozumějí.
  • Společně zkontrolujeme, případně zkorigujeme odpovědi, na tabuli napíšeme seznam hlavních hříchů a ctností a vyzveme žáky, aby sami pro sebe zformulovali, které hříchy se jich samotných týkají. Poté je požádáme, aby nahlas určili jeden z hříchů, který se jich podle nich netýká nebo týká nejméně.
  • Diskutujeme o tom, zda jsou těmito hříchy ohroženi i bezvěrci. Měli bychom dojít k pochopení podstaty termínu hřích – totiž že jde o provinění, které pácháme sami na sobě bez ohledu na to, zda věříme v Boha či nikoliv.
  • Úkol na doma: Zjistěte, kteří významní umělci použili téma sedmi hlavních hříchů ve své tvorbě (např. Hieronymus Bosch nebo Gustav Doré ve výtvarném umění, Dante Alighieri v literatuře, David Fincher ve filmu).
  • Na začátku další hodiny pustíme žákům video. Poté jim rozdáme papíry s textem k videu a pracovní list 2 a vyzveme je, aby se pokusili odpovědět na následující otázky:
    • Čím se Jan Pavel II. lišil o předchozích papežů? Měl nějaký mimořádný význam i pro středoevropské nevěřící?
    • Které důvody jsou uváděny jako příčina atentátu? Který vám připadá nejpravděpodobnější?
    • Kdo by měl pravděpodobně nejvíce spadeno na současného papeže a proč?
    • Má instituce papeže význam i pro jiné lidi než pro katolíky? Co znamená termín „duchovní autorita“? Znáte některé další (historické i současné) náboženské osobnosti, na něž by se tenhle termín mohl vztahovat?
    • Nad otázkami vedeme řízenou diskuzi, kterou přizpůsobíme aktuálním možnostem dané třídy.
  • Možná závěrečná aktivita pro skupiny: Vyfotografujte ve svém okolí lidi, předměty nebo výjevy, které by mohli představovat jednotlivé hlavní hříchy, a výsledek své práce představte ostatním.
  • Poznámka pro učitele:

    Úvodní a závěrečná aktivita se sice nevztahují přímo k atentátu na papeže, ale jejích cílem je připomenout, že i v naší nábožensky dost chladné zemi představuje křesťanství významnou a obecně sdílenou, byť často nereflektovanou kulturní hodnotu, a proto se útok na hlavu katolické církve netýká jen věřících.

    Doporučení:

    Doprovodné informace k mládí Karola Wojtyly naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.


    Kapitolu Den atentátu na papeže z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/682391/den-atentatu-na-papeze-13-kveten včetně příloh.

    Soubory materiálu
    Typ
     
    Název
     
    pdf
    322.27 kB
    PDF
    Metodika pro učitele k tisku
    pdf
    210.94 kB
    PDF
    Pracovní list pro SŠ I
    pdf
    216.8 kB
    PDF
    Pracovní list pro SŠ II

    Licence

    Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

    Autor
    Monika Stehlíková

    Hodnocení od uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Vaše hodnocení

    Ohodnoťte hvězdičkami:

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Zařazení do seriálu:

    Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
    Ostatní články seriálu:

    Klíčové kompetence:

    • Gymnázium
    • Kompetence sociální a personální
    • přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii

    Průřezová témata:

    • Gymnaziální vzdělávání
    • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

    Organizace řízení učební činnosti:

    Skupinová, Frontální, Individuální

    Organizace prostorová:

    Školní třída

    Nutné pomůcky:

    pracovní list 1, 2, text k videu, přístup k internetu pro práci doma, psací potřeby, tabule nebo flipchart, kniha Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii (str. 126)