45 minut
1) Učitel rozdá žákům pracovní list a vyzve je, aby vypracovali bod I.a. V optimálním případě má k dispozici fotografie Gottwalda na obrazovce, na plátně.
Po krátkém čase (cca 5–7 minut) vyzve žáky, aby fotografii komentovali. Vede diskusi tak, aby žáci vyjádřili svůj osobní postoj a své individuální zkušenosti s touto a obdobnými manipulacemi fotografií (a dějin).
Je vhodné upozornit na obtížnost obdobných aktivit (pracnost retušování) v době před fungováním digitální fotografie.
2) Žáci pokračují v činnosti s pracovní listy – bod I.b. Učitel nemusí tento úkol vůbec komentovat, nechá jen na žácích, aby si doplnili do svých pracovních listů poznámky ano–ne, případně další. Pokud se žáci nedostali v předchozím úkolu k větší diskusi, může ji vyvolat otázkou: A proč je s nimi Stalin?
3) Před spuštěním filmu si žáci přečtou úkoly III.a, III.b. Za vhodné považujeme čtení nahlas různými žáky a krátký prostor pro reakce ostatních.
Učitel by měl zasahovat jen tehdy, pokud přijde vyloženě chybná interpretace. Pokud se objevují různé varianty výkladu, může na ně upozornit bez toho, že by je komentoval, ba dokonce hodnotil. Pokud žáci chtějí, mohou už předem komentovat jednotlivé body. Poslední tři, čtyři body je vhodné nechat číst a diskutovat ve dvojicích, učitel zatím připravuje filmovou ukázku. Některé radikální formulace z filmu jsou „zjemněny.“ Týká se bodů:
d) když souhlasí se znárodněním („sám navrhuje princip znárodňování“ = příliš radikální),
f) když jsou zakázáni agrárníci („sám iniciuje zákaz“ = příliš radikální)
Ostatně diskuse nad formulacemi jednotlivých tvrzení může dovést žáky (i učitele) k překvapivě pozitivním závěrům (za konzultaci děkuji Jaroslavu Rokoskému z FF ÚJEP Ústí nad Labem).
4) Společné sledování filmu ze série Slavné dny: lze rozdat nakopírovaný list z knihy „Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii“.
5) Žáci vypracovávají zadání III.a, III.b. podle pracovního listu. Učitel nechává zaznít poznámky jen tehdy, je-li žákům cokoliv nejasného.
6) Společná diskuse nad zadáním III.c
7) Žáci vypracují na volné papíry formátu A5 úkol IV. z pracovního listu.
Za vhodnější považujeme, aby žáci dostali toto zadání za domácí úkol – nejlépe tak, že jsou rozděleni na čtyři skupiny. Každý žák podle příslušnosti k jednotlivé skupině vypracovává jednu část úkolu, potenciální maturanti z dějepisu mohou vypracovat všechny čtyři.
Předpokládáme, že učiteli zůstává cca pět minut. Doporučujeme, aby ve společné diskusi vedl žáky k rozmýšlení, jak bude vypadat vypracování domácího zadání. V optimálním případě na něj (nebo na lepší) přijdou žáci sami, jinak jej učitel podává jako určité doporučení.
Například:
8) Učitel v následující hodině Československo po únoru pracuje se žákovskými úkoly a zároveň s připravenými statistickými údaji a tabulkami. U většiny z nich nechává prostor pro doplnění žáky. Ve svém „výkladu“ únorových událostí se vrací k masovým vystoupením na podporu KSČ a Gottwalda v konfrontaci se studentskými manifestacemi.
Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse a splněním domácího úkolu.
(viz příloha metodika pro učitele)
Podrobnosti o smrti Jana Masaryka naleznete v knize "Slavné dny 50+2 příběhy, které psaly historii".
Kapitolu Den, kdy došlo ke komunistickému převratu z cyklu Slavné dny pro střední vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/795283/den-kdy-doslo-ke-komunistickemu-prevratu-25-unor včetně příloh.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu: