Jednou z možností, jak provést analýzu podmínek školy a uvědomit si tak své výchozí podmínky, rezervy a možnosti, je použít metodu SWOT analýzy. Použily ji i vybrané málotřídní školy. (Podrobnosti o SWOT analýze se dočtete v článku Analýza podmínek školy)
Velmi důležitou součástí analýzy podmínek školy je diskuse v rámci pedagogického sboru. Nebývá vždy snadné zformulovat své názory a připomínky a otevřeně diskutovat o problémech, které jako učitelé ve své práci registrujeme. Podnětný námět, jak by taková diskuse mohla proběhnout, popsala ředitelka ZŠ Čeperka Lenka Burešová:
Při úvodním společném setkání všech pedagogických pracovníků jsme se domluvili na pravidlech a cílech této aktivity. Jsme malý kolektiv, a proto dohoda byla velmi jednoduchá - pracovat v otevřené atmosféře, respektovat názory druhých a tolerovat je. Dohodli jsme se, že čtyři kroky analýzy (silné stránky, slabé stránky, příležitosti a rizika) si rozdělíme na dva celky. V prvním týdnu jsme se věnovali silným a slabým stránkám školy, ve druhém týdnu příležitostem a rizikům.Vždy jsme začali společně, návrhy sepsali na velký flipchart a nechali na viditelném místě ve sborovně, kde se všichni scházíme. Denně se dopisovaly jednotlivé postřehy pod příslušné oblasti. Každý byl nucen přemýšlet o jednotlivých bodech zadaného úkolu, přemýšlel o poznámkách druhých apod. A tak se stávalo, že jsme diskutovali o jednotlivých bodech "přímo před velkou tabulí," která se postupně zaplňovala. Využili jsme podzimní prázdniny k případnému doplnění jednotlivých složek, na kterých mohl každý v klidu samostatně pracovat. Po prázdninách jsme vše shrnuli a sestavili SWOT analýzu.
Analýza by nebyla objektivní, kdyby školy nevěděly, jak se na jejich práci dívají samotní žáci a jejich rodiče. Jejich spokojenost či kritické připomínky k různým oblastem, které se školy týkají, dávají učitelům zpětnou vazbu a upozorňují na to, co je třeba upravit, změnit a o čem případně rodiče více informovat, aby lépe pochopili záměry školy a změny, které ve školství přicházejí.
K získání těchto informací využily školy převážně dotazníkového šetření mezi rodiči i žáky. Školy si vytvořily vlastní dotazníky, případně využily dotazníků Kalibro či SCIO.
Pro inspiraci uvádíme ukázky sestavených dotazníků, které nám poskytly spolupracující málotřídní školy.
Základní škola Vyskytná sestavila dotazníky pro žáky a pro rodiče. Záměrem dotazníků pro děti bylo zjistit:
S malými školáky z 1. a 2. ročníků pracovali formou řízeného rozhovoru, kdy děti dotazníkem provedla paní učitelka a zaznamenala jejich odpovědi. Starší žáci pracovali samostatně. (Příloha 1)
V dotazníku pro rodiče využil pan ředitel Baueršíma možnost nabídnout rodičům několik variant odpovědí i číselnou hodnotící škálu. (Příloha 2)
Záměrem bylo získat přehled o tom:
Takto zpracované dotazníky pan ředitel přehledně vyhodnotil. (Příloha 3)
Jinou formu dotazníku pro rodiče zvolila paní ředitelka Věra Komárková ze ZŠ Hřebeč. (Příloha 4)
Pro názornost jsme vybrali nejčastější a nejtypičtější výroky, které se v analýzách málotřídních škol vyskytovaly a sestavili jsme z nich Příklady užívaných výroků objevujících se ve SWOT analýzách vybraných málotřídních škol. V rámci jednotlivých oblastí SWOT analýzy jsme rozdělili výroky do okruhů, jichž se bezprostředně týkají - lidský potenciál, materiální vybavení, pedagogický proces, ostatní faktory. Uvedený příklad nelze chápat jako provázaný celek, neboť nejde o vzorovou SWOT analýzu, ale o nabídku výroků, které je možné podle skutečnosti v jednotlivých oblastech SWOT analýzy uvádět. (Příloha 5)
Abychom co nejúplněji zmapovali problematiku týkající se analýzy podmínek školy, požádali jsme vybrané málotřídní školy o odpovědi na doplňující otázky ke SWOT analýze. Zpracovaný materiál přehledně ukazuje jednak četnost používaných nástrojů, jednak přehled podkladů a literatury, ze kterých je možné čerpat další poučení. Ředitelé mimo jiné upozorňují na některé momenty, které by bylo dobré vzít v úvahu. (Příloha 6)
Kvalitně zpracovaná SWOT analýza je důležitým výchozím materiálem pro tvorbu školního vzdělávacího programu. Silné stránky a příležitosti ukazují, co by škola měla maximálně využít a rozvinout, na čem může stavět. Slabé stránky a rizika naopak upozorní na to, nad čím by se měli pracovníci školy zamyslet, co je třeba zlepšit, na které aspekty si dát pozor a vzít je v úvahu při tvorbě školního vzdělávacího programu. Diskuse by měly proběhnout také nad otázkou, jak slabé stránky eliminovat. Podobně jako to udělali v ZŠ Chválenice, kde závěry ze SWOT analýzy přivedly učitele k sestavení několika zásad pod názvem Jak eliminovat slabé stránky a rizika školy (Příloha 7).
Výsledky SWOT analýzy umožní škole správně formulovat jednak zaměření školy, její profilaci, jednak i společné výchovné a vzdělávací strategie, to znamená postupy, které budou uplatňovat všichni učitelé školy a kterými bude zajištěno směřování k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků.
Paní ředitelka ze ZŠ Hřebeč vyzvala své kolegy (prostřednictvím několika otázek) ke zhodnocení vlastní práce (Příloha 8). Společná diskuse a její závěry umožní správně formulovat společné výchovné a vzdělávací strategie.
Objektivně a správně analyzovat podmínky, ve kterých se škola nachází, by mělo být prvním krokem, který škola učiní před započetím vlastní tvorby školního vzdělávacího programu. Informace, které tím získá, jsou důležitým podkladem pro správné formulování úvodních částí školního vzdělávacího programu - zaměření školy a výchovných a vzdělávacích strategií. Od nich se pak odvíjí vše ostatní - tvorba učebního plánu, výběr vhodných vyučovacích postupů i evaluačních nástrojů apod. Proto je nutné věnovat této přípravné fázi dostatek času a dobře promyslet, jaké nástroje použijeme a z jakých podkladů budeme při analýze podmínek školy vycházet, abychom získali objektivní pohled a získané údaje měly dostatečnou vypovídací hodnotu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025