Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Gymnázium > Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela Edith...

Ikona prakticky

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela Edith Piaf

Ikona inspirace
Autor: Monika Stehlíková
Anotace: Žáci se seznámí s pojmem šanson a s tragickým životním příběhem francouzské šansoniérky Edith Piaf, zamyslí se nad vztahem mezi jejím komplikovaným osudem a jejími písněmi, postihnou možný vztah mezi hudbou a písňovým textem, představí své vlastní oblíbené písňové texty.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence:
  1. Gymnázium » Kompetence sociální a personální » stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky
Očekávaný výstup:
  1. gymnaziální vzdělávání » Umění a kultura » Hudební obor » Recepce a reflexe » popíše a na vybraných hudebních dílech (částech hudebního díla) ukáže důležité znaky tvorby a interpretace, vysvětlí, v čem tkví originální a nezaměnitelný přínos skladatele a interpreta, možná poselství sdělovaná prostřednictvím hudby na základě svých schopností, znalostí i získaných zkušeností deš
  2. gymnaziální vzdělávání » Umění a kultura » Hudební obor » Recepce a reflexe » interpretuje hudbu na základě vědomostí a individuálních hudebních schopností; vytváří vlastní soudy a preference, které dokáže v diskusi obhájit
Mezioborové přesahy a vazby:
  1. Gymnaziální vzdělávání -> Dějepis
Průřezová témata:

Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.

Organizace řízení učební činnosti: Frontální, Skupinová, Individuální
Organizace prostorová: Školní třída
Nutné pomůcky: pracovní list, přístup k internetu (PC, tablety, „chytré“ telefony)
Klíčová slova: Francie, hudebně vyjadřovací prostředky, slavné dny, zpěvačka, šanson, Edith Piaf

Cíl výuky:

Žáci:

  • spolupracují ve skupině,
  • procvičují argumentační schopnosti a schopnost slovy vyjádřit emoce,
  • chápou, čím jsou šansony v rámci popkulturní písňové produkce specifické,
  • chápou souvislost mezi hudbou a písňovým textem,
  • uvědomí si nebezpečí spojená se životem na mediálním výsluní.

Délka:

45 minut + domácí práce

Postup:

1) Pustíme film.

2) Rozdáme žákům PL, každý má svůj, ale pracují ve skupinách, na doplnění pracovních listů jim necháme maximálně 20 minut.

Úkoly:

a) Přečtěte si vysvětlení slova šanson, podtrhejte výrazy, kterým nerozumíte, a zformulujte tři klíčové rysy, které šanson odlišují od jiných typů písní.

b) Le Piaf znamená francouzsky vrabec – proč získala Edith Gassion tuhle přezdívku? Jaké asociace ve vás slovo vrabčák vzbuzuje?

c) Přečtěte si českou verzi písně Edith Piaf Mylord. Mohl by být text nějak ovlivněn její dětskou zkušeností? Kdo je „hlavní hrdinka“? (Píseň v podání Hany Hegerové najdete na YouTube) Piaf jako dítě vyrůstala v nevěstinci a dobře znala „holky z ulice“.

d) Pokuste se – bez ohledu na to, zda Písně Edith Piaf znáte nebo zda se vám líbí – vysvětlit, z čeho podle vás plynula její nesmírná popularita?

e) Edith Piaf a umělci na fotografiích jsou spojeni tragickým vyústěním svých životů. Zjistěte o nich základní údaje a společně se zamyslete nad otázkou, zda má popularita svou temnou stranu, odvrácenou tvář, která může být pro umělce ničivá. Své názory vepište do tabulky.

3) Ve společné diskuzi probereme odpovědi a zadáme domácí práci – žáci vyberou a ostatním představí svou oblíbenou píseň, u níž je pro ně text minimálně stejně významný jako hudba, texty vyvěsíme ve třídě. Pokud si žák vybere cizojazyčnou píseň, budeme trvat na překladu. Pokud si vybere píseň, která podle nás do kategorie šansonů nespadá, nijak to nekomentujeme. Vzhledem k časové náročnosti prezentací doporučujeme zařazovat po nějakou dobu vždy jen jednu až dvě na začátek hodiny, eventuálně pro veřejnou prezentaci vybereme jen dobrovolníky a ostatní texty pouze vyvěsíme.

Reflexe:

Probíhá během aktivity několikrát formou diskuze, závěrečná úkolem 3.

Pracovní list najdete na původní stránce projektu.


Kapitolu Den, kdy zemřela Edith Piaf z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/686766/den-d-6-cerven včetně příloh.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.

Ostatní články seriálu:

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
Odstranitpdf285 kBMetodika pro učitele k tisku
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 16. 05. 2016
Zobrazeno: 2988krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
STEHLÍKOVÁ, Monika. Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela Edith Piaf. Metodický portál: Články [online]. 16. 05. 2016, [cit. 2019-07-20]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/20867/SLAVNE-DNY-PRO-SS-DEN-KDY-ZEMRELA-EDITH-PIAF.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.
Vložit komentář:

Pro vložení komentáře je nutné se přihlásit.