Lukáš Záhoř (šéfproducent Streamu) přišel s nápadem na knihu, která by mohla na základě přepisu těchto krátkých filmů vzniknout. Zároveň si uvědomil vzdělávací potenciál jednotlivých krátkých filmů a oslovil skupinu věci znalých metodiků (učitelů, kteří mají bohaté zkušenosti s tvorbou audiovizuálních lekcí) s nabídkou, zda nechtějí k těmto videím vymyslet vzdělávací aktivity. A tak se zrodil projekt Slavné dny.
Jedná se o audiovizuální lekce zaměřené na významné dny 20. století. Každá lekce obsahuje krátký film, na kterém je vystavěna vzdělávací aktivita, která účinně zprostředkovává žákům informace a vědomosti, nutí je budovat si postoje a vést argumentačně plnohodnotné debaty.
Snímek vždy mapuje celý fenomén, pro který je vždy určující jeden konkrétní den. Díky tomu, že délka filmového dokumentu jen málokdy přesáhne 7 minut, je do vyučovacích hodin ideální.
Promítaná videa pracují s metodou zkratky, dobovými fotografiemi, historickými dokumenty či očitými svědectvími, vyvolávají otázky, které by pouhý výklad vyvolat nemusel, jsou krátká a velmi srozumitelná.
Aktivity jsou zaměřeny buď na bližší prozkoumání některého z fenoménů, které snímek zprostředkovává, nebo mají ambici přiblížit žákům událost v celé její šíři rozsahu a dopadu.
Zkušenosti s aktivitami jiných pedagogů jsou velmi pozitivní, protože každá hodina, která žáky donutí přemýšlet o věcech kolem sebe, která je donutí ptát se, je hodina, která má smysl.
Vyzkoušejte sami:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Slavné dny.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025