Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Měl by být zakázán Tintin? Kolonialismus na příkladu Belgie
Odborný článek

Měl by být zakázán Tintin? Kolonialismus na příkladu Belgie

Anotace

Slavný belgický komiks Tintin se dočkal mnoha vydání a výtisků, jeho díl o dobrodružství v Kongu však způsoboval ve druhé polovině 20. st. poměrně velký rozruch a proběhlo dokonce několik soudů ohledně jeho omezení nebo úplného zákazu. V kontextu belgické koloniální minulosti se tomu asi nelze divit. Žáci představující fiktivní soudní komisi analyzují vybrané části ze zmíněného dílu komiksu a vyvozují vlastní závěry ohledně vhodnosti či naopak nevhodnosti takto zpracované koloniální minulosti.

Autor: Mgr. Pavel Žalský

Stupeň vzdělávání: 2. st. ZŠ

Věková skupina: 8. ročník

Vzdělávací obor: dějepis

Tematický okruh: Modernizace společnosti

Časová dotace: Výuka 45 minut, příprava: je potřeba nachystat odkaz na sdílený Padlet a Mentimeter a zařízení připojená k internetu pro skupiny žáků  

Pomůcky: pro pracovní skupiny žáků zařízení připojené k internetu, pro učitele počítač a projektor

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: Žáci by měli mít základní povědomí o tom, jak fungovaly kolonie a jaký byl přístup zejména evropských velmocí ke koloniím.
  • Digitální: Žáci by měli dokázat otevřít online dokument přes QR kód nebo link; potřebují také umět udělat snímek obrazovky a zvládat základní práci s Padletem (či jiným podobným programem).

Vzdělávací cíle: Žáci dokáží na základě online sdílené analýzy historického pramene definovat, podle čeho posuzujeme perspektivy lidí v minulosti.

Přínos využití digitálních technologií: Žáci v aktivitě pracují s digitalizovaným historickým pramenem (komiks) a využívají ke sdílení výsledku svých analýz online prostředí.

Metodická poznámka:

Je opravdu vhodné, aby před touto hodinou byli žáci seznámeni s chováním evropských velmocí vůči koloniím v 19. a na začátku 20. st. Pro doplnění kontextu celé kauzy kolem Tintina v Kongu je určitě dobré před hodinou projít slajd 3 a 4 v prezentaci.

Při práci s texty mohou žáci narazit na slova, kterým nerozumí, např. paternalismus.

Zarážející z pohledu učitele může být fakt, že žáci se hodně soustředí na text, ale méně na výtvarný projev – přitom např. všichni domorodci jsou zobrazeni velmi animálně, na rozdíl od Tintina.

Popis vzdělávací aktivity

Evokace (5 minut): Vyučující seznámí žáky s cílem hodiny a promítne jim v prezentaci (viz příloha) druhý slajd, na němž je komparace původního vydání z roku 1931 s vydáním pozdějším. Žáci by měli popsat, jakou změnu vidí a proč si myslí, že k ní došlo. Na to vyučující naváže rámcově příběhem kontroverze kolem komiksu Tintin v Kongu, může využít jako podklad třetí slajd v prezentaci. Žáci se v hodině stávají soudní komisí, která má rozhodnout, jestli je komiks vhodné zakázat či omezit, nebo nechat být tak, jak je.

Uvědomění si významu nových informací (25 minut): Žáci se rozdělí do pracovních skupin, v ideálním případě má každá skupina více zařízení připojených k internetu. Od vyučujícího získají odkaz ke sdílenému Padletu a zdrojům (viz příloha) tedy očíslovaným vybraným částem komiksu. Úkolem skupin je analyzovat vybrané části komiksu a ty, které považují za rasistické nebo prosazující kolonialismus, s pomocí funkce snímku obrazovky vložit do společného Padletu i s komentářem, proč tak učinili –  pomoci jim může ukázkové zadání již vložené do Padletu (viz obrázek níže). Je v pořádku, že stejné výjevy s podobnými komentáři se v Padletu objeví víckrát.

Je také možné Padlet rozdělit na sekce a každou sekci přiřadit jedné pracovní skupině, čímž se práce žáků může zpřehlednit.

Reflexe (20 minut): S pomocí projektoru se na sdílenou práci může podívat celá třída společně, s pomocí čísel vybraných částí komiksu se dají postupně projít a okomentovat. Poté má třída ještě k dispozici v prezentaci na čtvrtém slajdu článek zasazující celou kauzu do kontextu, článek by si žáci měli přečíst. S pomocí např. Mentimetru pak žáci odpovídají na otázku „Co je podle tebe potřeba vzít v potaz, pokud máme diskutovat o (ne)vhodnosti díla starého skoro 100 let?“ a nakonec hlasují, jestli by Tintin měl být zakázán či omezen nebo ponechán tak, jak je. Je důležité se žáků ptát na zdůvodnění jejich hlasování. Argumenty také můžete posbírat tak, že místo velkého hlasování na jeden snímek necháte žáky psát argumenty pro zákaz a na další pro ponechání bez úprav.

Ukázkové zadání ve sdíleném Padletu pro žáky, autor díla: Pavel Žalský

 

Ukázkové plnění úkolu, autor díla: Pavel Žalský

 

Ukázkové plnění úkolu, autor díla: Pavel Žalský

 

Ukázkové plnění úkolu při rozdělení Padletu na sekce skupin, autor díla: Pavel Žalský

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Pro žáky je zajímavé pracovat s komiksem jako s historickým pramenem, navíc hodně kvitují, že je komiks v češtině. Pokud jsou již z předcházejících hodin seznámeni s tím, jak se evropské velmoci ke koloniím chovaly, není pro ně příliš náročné komiks rozklíčovat, stěžejní je však reflexe a vyjasnění argumentů pro zákaz/omezení či proti nim. Přirozenou potřebou většiny žáků je zdůvodnění neuvádět, což je přesný opak toho, co tato aktivita vyžaduje.

Literatura a použité zdroje

[1] – HERGÉ, Georges Prosper Remi. Tintin v Kongu. 1.. vydání. Albatros, 2011. ISBN 978-80-00-02712-8.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pptx
355.47 kB
Prezentace
Prezentace Měl by být zakázán Tintin
pdf
1.18 MB
PDF
zdroje pro práci žáků (výňatky z komiksu)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavel Žalský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

pro pracovní skupiny žáků zařízení připojené k internetu, pro učitele počítač a projektor