Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Kovy 2

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Martina Čáslavová
Spoluautor: Mgr. Miroslava Bělochová
Laboratorní práce, které vzniky v rámci projektu, si kladly za cíl zkvalitnit práci v žákovských týmech, podpořit nadané děti v kolektivu. Dalším cílem bylo přiblížení přírodních věd humanitněji zaměřeným žákům. Nedílnou součástí bylo využití zaváděných výukových metod – čtenářská gramotnost, kritické myšlení, enviromentální výchova a podpora mezipředmětových vazeb. Cílem práce Kovy 2 bylo ověření několika základních fyzikálních a chemických vlastností kovů: vodivost, vzhled, hustotu, …, posílení jemné motoriky rukou při zapojování jednoduchého elektrického obvodu, spolupráce v týmu, společné plánování postupu, hledání řešení problému.

Metody práce:

Žáci pracují ve dvojicích nebo trojicích podle postupu práce uvedeného v teoretickém listu.

Časový plán:

Práce je koncipována pro jednu vyučovací jednotku.

Co je třeba připravit:

  • Vytištěné pracovní listy
  • Vzorky mědi, cínu a železa, destilovanou vodu v kádince
  • Plast, dřevo necháme na improvizaci žáků
  • Solný roztok nepřipravujeme, na nosítka položíme kuchyňskou sůl, lžičku, tyčinku a kádinku.
  • Ze žákovských sad na elektrotechniku je nutno připravit na nosítka žárovku s objímkou, vodiče, spínač, krokosvorky, elektrody.
  • Poznámka: Vodivost lze určit i jednodušším způsobem než sestavením el. obvodu (např. zkoušečkou). Jedním z cílů této práce je však procvičení sestavení jednoduchého obvodu.

Hodnocení:

  • Vyplnění pracovního listu
  • Schopnost spolupráce ve skupině
  • Dodržení pracovního postupu při zapojování

Poznámky:

  • Pokus lze provést i s plochou baterií. Pokud žáci nepřipojují vodiče do rozvodů, odpadá kontrola obvodu a žáci si sami musí zjistit, co je příčinou, pokud se žárovka nerozsvítí (prasklá žárovka, poškozená krokosvorka, uvolněný vodič atd.). Získávají tím zkušenosti pro další měření.
  • Pokud spojíme obě práce o kovech do jednoho bloku, velmi dobře se hodí do projektového vyučování nejen pro 8. ročník, ale i v případě propojení žáků různých ročníků. O elektrické vodivosti již žáci slyšeli v 6. ročníku ve fyzice, v 8. ročníku probírají kovy v chemii a v 9. ročníku elektrické pole.
  • S malými úpravami lze tuto práci využít i do přírodověd 5. ročníku.
  • Svým provedením je tato práce vhodná i pro různé přírodovědné soutěže pro 8. a 9. ročníky.

Varianta laboratorní práce:

  • Žáci si solný roztok připraví sami rozpuštěním jedné lžičky soli ve 100 cm3 vody. Zajímavější pro žáky je však přidávat sůl postupně po malých lžičkách a sledovat, jak s rostoucí koncentrací rozpuštěné soli žárovka svítí více.
  • Tento experiment doporučuji provést v další laboratorní práci.
  • Určení hustoty cínu by mohlo být námětem další laboratorní práce.

Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Medializace přírodních věd ve škole ZŠ Jungmannovy sady Mělník, reg. č. CZ.1.07/1.1.06/03.0076. Medialisation of the Natural Sciences.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
doc479 kBKovy 2 ML
doc465 kBKovy 2 PL
doc463 kBKovy 2 TL
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám