Odborné články Základní vzdělávání Voda 2, chemické vlastnosti
Odborný článek

Voda 2, chemické vlastnosti

26. 2. 2013
Základní vzdělávání
Autor
Ing.Bc. Martina Čáslavová
Spoluautor
Mgr. Miroslava Bělochová

Anotace

Laboratorní práce, které vznikla v rámci projektu, podporovala práci v týmech. Humanitněji zaměření žáci monitorovali průběh měření fotografováním a sběrem filmového materiálu, který využili při hodinách mediální výchovy. Cílem práce Voda 2, chemické vlastnosti bylo plánování postupu a následná dělba práce v týmech, zopakování a zdokonalení dříve osvojených laboratorních postupů, zaznamenání získaných informací do tabulek, porovnání výsledků a formulování závěrů na základě získaných poznatků.

Cíle:

- žák vlastními slovy popíše různé postupy, kterými lze zjišťovat kvalitu vody v řece;
- žák porovná výsledky jednotlivých měření a vytváří hypotézy, proč se výsledky změnily/nezměnily;
- žák popíše postup odběru vody v přírodě a jejího skladování.

Metody práce a časový plán:

Chemické vlastnosti určujeme následující hodinu po odběrech v dalším týdnu. Výjimku tvoří stanovení zápachu. To musíme provést po návratu do školy, popř. příští den. Vodu uchováváme v lednici při teplotě 3 - 4 °C.

Jestliže práci děláme poprvé, žáci pracují v týmech a každý tým dělá všechny zkoušky. Většina týmů poprvé nestihne při dvouhodinovém cvičení vše. Není nutné žáky nějak honit. Učitel si musí pohlídat, aby se v laboratoři udělaly všechny zkoušky a výsledky se daly zapsat do plakátu.

V příštím cvičení se už většina týmů poučí a lépe hospodaří s časem.

V dalších měsících si už žáci mohou jednotlivé zkoušky rozdělit tak, aby každý udělal něco. Doba se tím velmi zkracuje. Dá se také vybrat tým 3 - 4 žáků, kteří se v hodině budou zabývat vodou, a ostatní plní jiné úkoly.

 

Co je třeba si připravit:

Pro jeden tým:

  • zjišťování zápachu - baňka na 250 ml, teploměr, kahan, hodinové sklo, trojnožka, keramická síťka, zápalky;
  • měření pH – zkumavka, kapátko, indikátorový papírek Phan (s rozsahem 5 – 9), hodinové sklo;
  • zjišťování barvy – filtrační papír, nálevka, 2 malé kádinky;
  • orientační rozlišení tvrdosti – 3 zkumavky, 3 zátky na zkumavky, pravítko, destilovaná voda, minerální voda;
  • orientační zjištění stupně znečištění – kuželová baňka, 2 varné kamínky, kahan, pipeta;
  • zjišťování průhlednosti – vysoký čistý válec, pravítko;
  • zjišťování vybraných iontů – 2 zkumavky, stojan na zkumavky, odpařovací miska.

Chemikálie:

mýdlový ethanolový roztok (lépe se připravuje roztok s použitím tekutého mýdla a funguje stejně dobře), roztok KMnO4, červená krevní sůl

Chemikálie, které jsou umístěny na jiných nosítkách a používá je vyučující:

Zředěná kys. H2SO4 (cca 50%), kys. HNO3, AgNO3, HCl. Všechny kyseliny můžeme používat zředěné.


Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Medializace přírodních věd ve škole ZŠ Jungmannovy sady Mělník reg. č. CZ.1.07/1.1.06/03.0076. Medialisation of the Natural Sciences.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
431.64 kB
Dokument
Voda 2_ML
docx
441.41 kB
Dokument
Voda 2_TL

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing.Bc. Martina Čáslavová
Komentář recenzenta
Dobrým nápadem je provádět odběry vzorků vody v okolí školy. Ještě by to šlo udělat tak, aby se srovávala různá místa odběru - to by umožňovalo žákům vytvářet hypotézy, proč se výsledky měření liší. V rámci laboratorní práce je navíc dobré: - zaměřit se na vyhodnocování nastavených cílů vč. rozvíjených klíčových dovedností tak, aby nedocházelo k formalismu - umožnit žákům volbu ve zpracování výstupu a výběru pokusu - umožnit žákům participaci na postupu - diferencovat úkoly pro nadané i slabé žáky - pro skupinovou práci nastavit role jednotlivých členů skupiny - umožnit žákům vytvářet a ověřovat hypotézy

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Medializace přírodních věd ve škole Jungmannovy sady Mělník.
Ostatní články seriálu:

Vazby na další články:

Navazuje na téma článku:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot

Mezioborove presahy:

  • Předškolní vzdělávání

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Exkurze

Nutné pomůcky:

podle zadání v metodice