Odborné články Základní vzdělávání Voda 1, fyzikální vlastnosti
Odborný článek

Voda 1, fyzikální vlastnosti

19. 2. 2013
Základní vzdělávání
Autor
Ing.Bc. Martina Čáslavová
Spoluautor
Mgr. Miroslava Bělochová

Anotace

Laboratorní práce, které vzniky v rámci projektu, si kladly za cíl zkvalitnit práci v žákovských týmech, podpořit nadané děti v kolektivu. Dalším cílem bylo přiblížení přírodních věd humanitněji zaměřeným žákům. Nedílnou součástí bylo využití zaváděných výukových metod, které podporují rozvoj čtenářské gramotnosti, kritického myšlení, environmentální výchovy a upevňování mezipředmětových vazeb. Cílem práce Voda 1, fyzikální vlastnosti bylo vyzkoušet pozorování a odběry v terénu, plánování a spolupráci v týmu.

Metody práce:

Práce v týmech po 3 - 4 žácích. Postup je třeba vysvětlit před odchodem ze školy. Pokyny jsou žáci schopni vnímat lépe v učebně než u vody. Postup práce je vysvětlen v pracovním listu. Hlavním důvodem je, že pracovní list berou žáci s sebou k místu odběru. Je zbytečné brát i list teoretický.

Časový plán:

Práce je plánována na dvouhodinové cvičení. Záleží i na vzdálenosti místa odběru od školy. Odběry se provádí jednou za měsíc. Vzorky se uloží do chladničky a v následující hodině LCv zkoumáme chemické vlastnosti vody. Za školní rok provedeme alespoň 8 odběrů. V květnu uzavřeme celé pozorování závěrečnou prací.

Pro žáky jsou odběry vítaným každoměsíčním zpestřením výuky v přírodě. Po dvou až třech měřeních v nich nabudou značné zručnosti a rychlosti. Z toho důvodu jim pokaždé nakopírujeme nový pracovní list. Odpovídají v něm i na další doplňující otázky týkající se přírodních změn v rámci roku. Pracovní listy si žáci zakládají. Můžeme se k nim vrátit na konci školního roku.

Co je třeba si připravit:

Pro každý tým sklenici od kompotu, samolepicí štítek na lahev, dostatečně dlouhý provázek, teploměr, plastovou lahev o objemu alespoň 1 litr, pásmo na měření šířky mostu (šířka se dá určit i pomocí provázku a doměřit až po návratu do školy). Na měření času necháme žáky použít stopky na mobilu.

Hodnocení:

Tuto laboratorní práci hodnotíme pouze ústně, nedoporučuji klasifikovat z důvodu, že nelze všechny týmy neustále mít na očích a hodnocení by nemuselo být objektivní.

Poznámky:

  • Pozor na teploměry!
  • Na odběry doporučuji nést náhradní odběrnou nádobu a teploměr.
  • Žáci si mohou před odběrem vyrobit nálevku z plastové lahve odstřižením její horní části s hrdlem. Bude se jim hodit při přelévání vody z odběrné nádoby do lahve.
  • Rychlost průtoku lze určit i ze břehu, pokud to dovolí charakter břehu takto: na břehu žáci odměří 50 m od mostu. Potom měří čas od dopadu lahve do vody do proplutí 50m vzdálenosti. Z těchto údajů vypočítají rychlost průtoku.
  • Před prvním měřením připravte se žáky plakát pro zapisování průběžných výsledků a vyvěste na chodbě nebo v učebně, aby průběžné výsledky mohli sledovat i ostatní žáci a rodiče.

Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Medializace přírodních věd ve škole ZŠ Jungmannovy sady Mělník reg. č. CZ.1.07/1.1.06/03.0076. Medialisation of the Natural Sciences.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
docx
431.64 kB
Dokument
Voda 1_ML
docx
436.52 kB
Dokument
Voda 1_PL
docx
431.64 kB
Dokument
Voda 1_TL

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing.Bc. Martina Čáslavová
Komentář recenzenta
Článek Martiny Čáslavové je vhodným návodem k osvěžení výuky s tématem Voda. Bez využití náročných pomůcek dává možnost aktivně propojit teorii tématu s praktickými měřeními v terénu.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Medializace přírodních věd ve škole Jungmannovy sady Mělník.
Ostatní články seriálu:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Exkurze

Nutné pomůcky:

Sklenici od kompotu, samolepicí štítek na lahev, dostatečně dlouhý provázek, teploměr, plastovou lahev o objemu alespoň 1litr, pásmo na měření šířky mostu, stopky na mobilu.