Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Zdravá kuchařka

Praktický příspěvek
inspirace
Autor Žij zdravě
Spoluautor: Mgr. Kristýna Vadassová
Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku.
Seriál se zaměřuje především na zdravé stravování u dětí. Nabízí aktivní zapojení dětí do procesu přípravy jídla, poznávání zdravých a nezdravých potravin
Článek inspiruje k dlouhodobému projektu, kdy žáci ve dvojicích sbírají recepty, které odpovídají pravidlům zdravé výživy.

Cíl výuky

Žáci vytvoří zdravou kuchařku.

Motivace (15 minut)

Děti dostanou do dvojic obrázky. Ve dvojicích si povídají o rozdílech mezi zdravým životním stylem a nezdravým způsobem života. Mohou si povídat o tom, jaké sporty mohou provozovat.

Hlavní část (25 minut)

Zaměří se na zdravé stravování. Pokud chtějí být děti zdravé, musejí se denně pohybovat a jíst zdravá jídla. Učitel by měl děti nenásilnou cestou vést k tomu, aby samy přišly na nápad vytvořit kuchařku.

Učitel: Jaká jíte doma jídla? (Děti vyjmenují několik většinou nezdravých jídel.)

Učitel: Jsou tato jídla zdravá? (Děti řeknou, že ne.)

Učitel: Jmenujte jídla, která jsou zdravá. (Děti zjistí, že to vůbec není snadné a musí dost přemýšlet.) Učitel navrhne vytvořit databázi zdravých pokrmů, která poslouží jako inspirace, co vařit.

Děti v průběhu roku přinášejí do školy recepty (od maminky, od babičky). Učitel spou s žáky recepty kontroluje, zda jsou jídla zdravá. Recepty je možné psát na počítači, nebo ručně (podle dohody). Měly by ale vypadat reprezentativně a po jednom se zakládat do šanonu. Na konci roku budou všechny kategorizovány do následujících sekcí:

  • Snídaně
  • Svačiny
  • Obědy
  • Večeře

V rámci každé sekce by recepty měly být seřazeny podle abecedy.

Projekt by měl být dlouhodobý, minimálně na jeden rok (nebo dva, případně až pět let), aby žáci viděli, že zdravý životní styl je běh na dlouhou trať. Měli by získat pocit, že jíst a žít zdravě je na celý život.

Na konci vznikne produkt – Zdravá kuchařka. Když děti vytvoří něco hmatatelného, co mohou používat i v budoucnu, je to pro ně velmi cenné.

Žáci mohou doma s rodiči nebo i sami (podle obtížnosti) pokrmy připravit a přinést ochutnat spolužákům.


Užitečné odkazy:

www.YesNeYes.cz, www.ZijZdrave.cz

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf846 kBZdravá kuchařka
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek