Odborný článek

Kvíz o cukru

23. 12. 2012 Základní vzdělávání
Autor
Žij zdravě
Spoluautor
Mgr. Kristýna Vadassová

Anotace

Za poslední čtvrtstoletí došlo k ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku. Seriál se zaměřuje především na zdravé stravování. Děti si zábavnou formou upevní znalosti o tom, kolik některé potraviny a nápoje obsahují cukru. Tento článek vede žáky k uvědomění si množství cukru v různých potravinách a praktickou formou je vede k omezení jeho spotřeby.

Cíl

Žák si uvědomí množství cukrů obsažených v potravinách.

Dlouhodbý cíl: Žák bude regulovat množství cukru v jídlech, která jí.

Motivace (5 minut)

Děti se rozdělí do skupin po 3 až 4. Každá skupina dostane obrázky potravin. Učitel musí dětem zdůraznit, o jaké množství potravin se jedná (1 litr colového nápoje, sklenička džusu, 1 čokoládová tyčinka, 1 banán, miska jahod, 1 kobliha, 1 jablko, ¼ melounu, 1 porce kečupu, 1 čokoládové vajíčko, 1 jogurt, 1 čokoládový koktejl).

Učitel: Na zadní stranu každého obrázku každý z vás napíše, kolik té určité potraviny sní (vypije) za týden.

Hlavní část (30 minut)

Každá skupina dostane 102 kostek cukru.

Učitel: Ke každému obrázku dejte tolik kostek cukru, kolik podle vás obsahuje.

Diskuse

Učitel: Myslíte, že je dobré jíst velké množství cukru? Proč ano/proč ne?

Děti by měly diskusí dospět k tomu, že určité množství cukru je potřebné, ale velké množství škodí. Cukr by se neměl konzumovat místo jídla, ale po jídle. Je lepší cukr v ovoci než čokoláda atd.

Kvíz (viz příloha)

Dětem přečtěte odpovědi z tabulky. Děti si opravují hromádky cukru podle správných odpovědí.

Závěr (10 minut)

Diskuse o tom, zda děti něco překvapilo.

Děti by měly být motivovány k tomu, aby jedly méně cukru. Je vhodné za nějakou dobu zmapovat, kolik snědí za týden cukru a porovnat jejich odpovědi s odpověďmi na této hodině (mělo by nastat zlepšení a měl by tak být naplněn cíl).

Užitečné odkazy: www.YesNeYes.cz, www.ZijZdrave.cz

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
358.4 kB
PDF
Kvíz o cukru

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

obrázky potravin pro každou skupinu, 102 kostek cukru pro každou skupinu (v jedné krabici kostkového cukru, tj. 1 kg, je přibližně 400 kostek cukru).

Článek pro obor:

Výchova ke zdraví