Slavné dny pro SŠ: Den, kdy padla berlínská zeď
Cíl výuky
Žáci:
- jsou schopni popsat významné mezníky dějin poválečného Německa,
- jsou schopni objasnit bipolární rozdělení a vidění poválečného světa,
- jsou schopni ocenit aktivity, které vedly k pádu berlínské zdi,
- jsou schopni strukturovat zadané téma do myšlenkové mapy a této mapy využít k prezentaci tématu,
- se zamýšlejí nad omezeními objektivity i u tzv. dokumentárního filmu.
Délka:
45 minut
Postup:
1) Kontrola domácího zadání. Jak byl důvěryhodný dokument? Muselo se Německo po válce rozdělit – argumentujte. Diskuse je učitelem „uměle“ polarizována: http://www.stream.cz/slavnedny/10002823-den-kdy-zacala-blokada-berlina-24-cerven
2) Práce s pracovním listem: učitel nechá žáky vypracovat úkoly I. b–d. Zhruba po šesti minutách vyzve žáky k diskusi nad jednotlivými tématy, v optimálním případě úkoly b, c vizualizuje pomocí promítání pro celou třídu. Učitelova role by měla být čistě moderační, nevysvětluje, nekomentuje, povzbuzuje žáky ke sdělování jejich názorů a postojů. Diskuse by měla být spíše otevřená a povzbuzující.
3) Před sledováním filmu – učitelova přednáška na základě následující osnovy: Německo po válce, zóny, rozdělení Německa, situace v NDR – 1953, emigrace, stavba zdi, útěky, 1989 (bizónie, růže, hlasování nohama, 484 strážních psů, králíci, ...). Lze využít informací z následujícího textu.
4) Žáci doplňují do myšlenkové mapy informace o berlínské zdi – (doporučuji pracovat s publikací SD).
5) Společné sledování filmu ze série Slavné dny nebo se rozdá text z knihy „Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii“.
6) Žáci zpracovávají zadání III. a – Společná diskuse.
7) Žáci zpracovávají zadání III. b – Skupinová diskuse.
8) Společná diskuse.
9) Žáci formulují vlastní stanoviska k následným otázkám:
a) Budoval(a) jsem ji…
b) Díval(a) jsem se přes ni…
c) Psal(a) jsem na ni…
d) Boural(a) jsem ji…
10) V optimální případě následuje cesta do Berlína a reálná prohlídka míst spjatých s dějinami berlínské zdi. V méně optimálním případě návštěva tábora Vojna u Příbrami, kde je jeden blok zdi vystaven jako exponát. V nejméně optimálním případě virtuální prohlídka zdi na internetu.
Reflexe:
Probíhá během aktivity několikrát formou diskuse, závěrečná nad úkolem 10. (IV. z pracovního listu). V reflexi je klíčové, aby žáci dokázali argumenty potvrdit své názory (domněnky) a své postoje obecně. Diskuse v optimálním případě směřuje k obecnějším tématům a přesahuje rámec úzce vymezeného pojetí dějepisného učiva – berlínská zeď.
Poznámka a zdroje:
Pro učitele: Z rozsáhlé literatury a internetových adres doporučujeme následující:
- http://simonak.eu/index.php?stranka=pages/h_k/4_1.htm
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1padn%C3%AD_Berl%C3%ADn
- http://www.moderni-dejiny.cz/rubrika/258-nemecko-rozdelena-zeme/
- http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/rozdelene-nemecko-a-berlinska-zed-v-karikaturach/
- http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/berlin-manual-pro-pripravu-exkurze/
Z cizojazyčné literatury je inspirativním především text: Hans-Hermann Hertle, Die Berliner Mauer / The Berlin Wall. Bonn 2009 (v němčině i angličtině). Text je dostupný i na webu.
Pracovní listy: http://www.chronik-der-mauer.de/index.php/de/Start/Index/id/757577
http://www.chronik-der-mauer.de/index.php/de/Start/Index/id/1092026
videa: http://www.chronik-der-mauer.de/index.php/de/Start/Index/id/1817142
fotografie: http://www.chronik-der-mauer.de/index.php/de/Start/Index/id/659901
Posloužil jako základ pro následující shrnutí (vyšlo původně jako součást manuálu Německo ve víru 20. století o. s. Pant.)
Autor textu J. Märc je pro potřeby tohoto pracovního listu upravil (viz metodika pro učitele).
Doporučení
Podrobnosti o slavném koncertu Bruce Springsteena naleznete v knize Slavné dny 50 + 2 příběhy, které psaly historii.
Kapitolu Den, kdy padla berlínská zeď z cyklu Slavné dny pro základní vzdělávání najdete na http://www.slavne-dny.cz/episode/529622/den-kdy-padla-berlinska-zed-9-listopad včetně příloh.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 543 kB | Metodika pro učitele k tisku | |
![]() | 316 kB | Pracovní list pro SŠ |