Odborné články Základní vzdělávání Kůrovcová kalamita v ČR – analýza leteckých snímků exponovaných lokalit a tvorba infografiky
Odborný článek

Kůrovcová kalamita v ČR – analýza leteckých snímků exponovaných lokalit a tvorba infografiky

Anotace

Následující aktivita se zaměřuje na problematiku kůrovce v ČR. Žáci nasbírají informace ve vybraných webových zdrojích a vytvoří z nich video s infografikou, do kterého také přidají srovnání leteckých snímků vybrané lokality v dostupných časových intervalech.

Pomůcky:  

  • hardware: počítač s přístupem k internetu 
  • software: internetový prohlížeč 

Časová dotace:  

  • Příprava: 1x 30 min. 
  • Výuka: 2x 45 min. 

Zdroje: 

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:  

  • Oborové: základní znalost morfologie a ekologie hmyzu; základní orientace v mapě, znalost kartografické terminologie 
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového a tabulkového editoru, fotoaparátu 

Vzdělávací cíle: 

  • Žák z relevantních zdrojů vybere a vizualizuje základní informace o problematice kůrovce ve vybrané webové aplikaci formou videa s infografikou. 
  • Žák na základě vybraných předložených zdrojů vybere relevantní lokalitu v rámci ČR, která byla v nedávné minulosti postižena kůrovcovou kalamitou. 
  • Žák vytvoří časosběrné video z leteckých snímků této lokality, které je součástí výše zmíněné infografiky. 
  •  Žák nasbírané informace publikuje a sdílí hotový vizuální materiál se spolužáky a veřejností. 

Přínos využití digitálních technologií:  

  • Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že zpracovává letecké snímky do podoby časosběrného videa a následně vizualizuje obsah dané problematiky formou poutavého videa s infografikou. 

Metodická poznámka:   

  • Žákům je třeba vytisknout přílohu (tj. pracovní list pro samostatnou práci). 
  • Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu.  

Popis vzdělávací aktivity:  

A. PŘÍPRAVA (1x 30 min.) 

  • Žáci budou vyhledávat zadané informace prostřednictvím informačního kanálu Pod kůrou, následně budou pracovat s leteckými snímky z portálu Mapy.cz, které zpracují do podoby videa s infografikou v programu Canva.  
  • ​​​Do programu Canva je třeba se bezplatně zaregistrovat. Učiňte tak a projděte si jeho intuitivní prostředí. Nahlédněte do nástrojů pro tvorbu videa a infografiky (v případě zájmu využijte https://www.youtube.com/watch?v=JvsS0h4-8PI)

REALIZACE (2x 45 min.) 

​​​Organizace: 

  • ​​Žáci pracují samostatně na notebooku nebo PC s připojením k internetu s pracovním listem (viz příloha). 
  • Učitel individuálně dopomáhá jednotlivcům s nejasnostmi, případně řeší aktuální technické obtíže.  
  • Výstupem je video s infografikou (viz příloha – stejný výstup na jiné téma) vybrané oblasti z leteckých snímků, které žáci v následující hodině prezentují. Třída pak může sestavit žebříček nejlepších videí na základě hlasování (dílčími hodnocenými skutečnostmi může být například vizuální zpracování, informační obsah, video). 

Ověření aktivity ve výuce: 

Aktivita byla pro žáky atraktivní zejména díky propojení aktuálního ekologického tématu s digitální tvorbou. Ukázalo se, že žáci oceňovali možnost pracovat s reálnými daty a vizuálním materiálem, který následně sami zpracovávali do podoby videa. Obtíže však nastávaly v několika oblastech: 

  • Technická stránka – ne všichni žáci zvládli bez problémů registraci a orientaci v prostředí Canvy; některým činila potíže samotná práce s videem a import snímků.  
  • Časová náročnost – pro zpracování časosběrného videa ze snímků a tvorbu infografiky byly dvě vyučovací hodiny poměrně hraniční, část žáků práci nestihla dokončit v časovém limitu. 
  • Práce s informačními zdroji – někteří žáci měli tendenci nekriticky přebírat texty z webu a obtížněji formulovali vlastní shrnutí informací do infografiky. 

Celkově aktivita splnila svůj účel – žáci si uvědomili rozsah kůrovcové kalamity a zároveň si procvičili digitální kompetence. Do budoucna by bylo žádoucí ponechat více času na přípravu, případně zařadit krátkou demonstraci technického postupu před samostatnou prací. 

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
541.02 kB
PDF
Pracovní list
mp4
11.3 MB
Ostatní
Příklad animované infografiky

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Revidované RVP od 2025

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce