Pomůcky:
Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:
Vzdělávací cíle:
Přínos využití digitálních technologií:
Žák rozvíjí své digitální kompetence tím, že se seznamuje s moderním grafickým nástrojem, učí se pracovat s digitálními ikonami a interaktivními šablonami a osvojuje si dovednost vizualizace komplexních geografických informací. Tato aplikace umožňuje propojení teoretických znalostí s praktickou tvorbou, což zvyšuje motivaci ke studiu a podporuje kreativní řešení reálných územních problémů.
Zdroje:
Icograms. Icograms Designer [online]. [cit. 2025-03-26]. Dostupné z: https://icograms.com/designer
Metodická poznámka:
Popis vzdělávací aktivity:
1. Úvodní aktivita (10 minut):
2. Teoretická část (15 minut):
3. Praktická aktivita (40 minut):
1. Centrum s centrální obchodní čtvrtí (alespoň 20 budov, dopravní infrastruktura, odpovídající městská zeleň a služby),
2. Přechodová zóna smíšeného obytného a komerčního využití (alespoň 20 budov, dopravní infrastruktura, odpovídající městská zeleň a služby),
3. Bytové domy / panelová sídliště (vnitřní předměstí), (alespoň 20 budov, dopravní infrastruktura, odpovídající městská zeleň a služby),
4. Kvalitnější bytové domy a rodinné domky (vnější předměstí) nebo zóna lepšího bydlení (alespoň 20 budov, dopravní infrastruktura, odpovídající městská zeleň a služby),
5. Dojíždějící zóna, prvotřídní rodinné domy na okraji vnějších předměstí – majitel domu si může dovolit dojíždět do centrální obchodní čtvrti (alespoň 20 budov, dopravní infrastruktura, odpovídající městská zeleň a služby).
Návod k práci v Icograms Designer:
1. Otevřete internetový prohlížeč a přejděte na Icograms Designer. Klikněte na „Get Started“ (nebo „Open App“).
2. Vyberte prázdné plátno („Create New“ či „Start from Scratch“), aby skupina měla možnost vytvořit vlastní layout.
3. Seznamte se s pracovní plochou – využijte mřížku pro přesné umístění ikon a prohlédněte si panel nástrojů s kategoriemi (bydlení, služby, doprava atd.).
4. Vyhledejte specifické ikony např. zadáním klíčových slov jako „dům“, „park“, „škola“, „obchod“ či „továrna“ a přetáhněte je na plátno.
5. Upravte umístění, velikost a barvy ikon tak, aby návrh dané zóny byl přehledný a reflektoval specifické potřeby (např. umístění škol a parků v rezidenční oblasti).
6. Uložte a exportujte finální návrh (PNG nebo SVG) pro pozdější prezentaci.
4. Prezentace a diskuze (20 minut):**
5. Závěrečná reflexe (5 minut):
6. Hodnocení aktivity:
Tuto aktivitu je ideální hodnotit formativně. Učitel by měl při celkovém hodnocení vzít v úvahu například:
Ukázka výstupů
Ověření aktivity ve výuce:
Výuka proběhla velmi dynamicky a žáci byli nadšení z možnosti navrhnout vlastní městské zóny pomocí zvoleného nástroje. Aktivita začala brainstormingem, kde žáci projevili velkou kreativitu při identifikaci klíčových prvků jednotlivých zón.
Žáci diskutovali o nejlepším rozmístění budov a služeb, což vedlo k zajímavým návrhům a řešením. Některé skupiny měly potíže s nalezením vhodných ikon nebo s rozhodováním o umístění klíčových prvků, ale učitel jim poskytl potřebnou podporu a rady.
Prezentace návrhů byly velmi inspirativní a vedly k bohaté diskuzi o reálném územním plánování a možných problémech, které mohou nastat.
Celkově byla aktivita hodnocena jako velmi přínosná a žáci ocenili možnost pracovat s moderními digitálními nástroji, které jim umožnily vizualizovat své nápady a rozvíjet své digitální a analytické dovednosti.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025