Odborné články Základní vzdělávání Les animaux imaginaires (A1)
Odborný článek

Les animaux imaginaires (A1)

Anotace

Výuková aktivita umožní žákům procvičit slovní zásobu a gramatiku na téma zvířata tvořivým způsobem. Žáci si osvojí schopnost popisovat vzhled a vlastnosti zvířat, procvičí slovesné konstrukce (např. avoir, être, il y a) a rozvíjejí svou kreativitu i digitální kompetence. Prostřednictvím aplikace Canva a nástroje Magic Media žáci vytvoří vlastní bizarní zástupce zvířecí říše, které následně popíší písemně i ústně. Tento přístup kombinuje jazykový rozvoj s tvorbou multimediálního obsahu. Podporuje spolupráci a rozvíjí komunikační i digitální kompetence.

Úvod

Stupeň vzdělávání: ZŠ/SŠ/G

Věková skupina: 14–16 let

Vzdělávací obor: další cizí jazyk

Tematický okruh: zvířata / popis a charakteristika / produkce

Časová dotace:

  • Výuka: 45 minut
  • Příprava: 10 minut (obeznámení se s nástrojem Magic Media v aplikaci Canva)

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

Oborové:

  • Žáci znají základní slovní zásobu na téma zvířata (např. les animaux, le chien, le chat, l’oiseau, le poisson, l’éléphant) a umí ji použít v jednoduchých větách.
  • Umí popisovat barvy, tvary, velikosti a další základní vlastnosti (např. il est grand, elle a des ailes).
  • Ovládají přítomný čas (le présent) a základní slovesa avoir, être, a pravidelná slovesa (-er).

Digitální:

  • Žáci mají základní dovednosti v Canvě: vědí, jak vložit text, upravit jeho velikost a barvu a jak vyhledat nebo přidat obrázky.
  • Jsou schopni použít nástroj Magic Media k vytváření generovaných ilustrací.
  • Umí uložit, exportovat a sdílet vytvořené projekty.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žáci se naučí používat umělou inteligenci k vytváření vizuálních prvků.
  • Rozvíjejí svou kreativitu při tvorbě bizarních zástupců zvířat.
  • Učí se propojit jazykové dovednosti s multimediální tvorbou, což podporuje jejich zapojení a motivaci.

Žáci a žákyně:

  1. Vytváří pomocí nástroje Magic Media bizarní zástupce zvířat.
  2. Popíší tato zvířata písemně (jméno, vzhled, vlastnosti, schopnosti) a ústně je odprezentují před třídou.

 

Cíl

Tato výuková aktivita propojuje poslech, čtení, mluvení a digitální tvorbu. Žáci zdokonalí jazykové dovednosti (popis zvířat, barvy, vlastnosti, věty se slovesy êtreavoir) a rozvíjejí digitální kompetence i spolupráci ve skupinách.

POPIS VZDĚLÁVACÍ AKTIVITY

Evokace

Quizlet a příklad bizarních zvířat (10 minut)

  • Učitel se žáky opakuje slovní zásobu na téma zvířata pomocí sady karet v aplikaci Kahoot, Quizlet nebo Wordwall.
  • Následuje ukázka vygenerovaných bizarních zvířat (např. létající kočka, ryba s nohama) vytvořených pomocí Magic Media. Učitel popíše ukázkové zvíře francouzsky.

Např.: Voici un chat-papillon. Il est petit et il a des ailes bleues. Il adore voler dans la forêt.

Uvědomění

Tvorba bizarních zvířat (20 minut)

  1. Učitel vysvětluje použití Magic Media v Canvě a žáky instruuje, aby vytvořili minimálně dvě bizarní zvířata podle zadaných kritérií. Popis musí obsahovat:
  • jméno zvířete (např. Le tigre-dragon)
  • základní popis vzhledu (např. Il est grand et orange. Il a des écailles vertes.)
  • speciální vlastnosti a schopnosti (např. Il peut cracher du feu et voler.)
  • informace o jeho prostředí (např. Il vit dans les forêts tropicales et les montagnes.)
  • oblíbené jídlo (např. Il mange des fruits et des poissons.)

Ukázka výstupu:

Nom: Le lapin-aigle

Description: Il est petit comme un lapin, mais il a des ailes comme un aigle. Son pelage est blanc et ses ailes sont dorées.

Pouvoirs: Il peut voler très vite et chasser des petits animaux.

Habitat: Il habite dans les plaines et les collines.

Nourriture: Il adore les carottes et les insectes.

Tento popis žáci vytvoří v Canvě přímo do obrázku nebo na digitální kartičku, kde popis doplní ilustrací svého vymyšleného zvířete.

Ukázka výstupu, Střední škola Futurum, 3. AL (1. rok výuky FRJ), nástroj: Canva Magic Media (AI)

Reflexe

Prezentace výtvorů aneb Máš na to minutu! (15 minut)

Na závěr hodiny každý žák (nebo skupina) představí své bizarní zvíře celé třídě. Krátce odprezentuje:

  • název zvířete;
  • hlavní charakteristiky;
  • zajímavosti nebo vtipné detaily, které ho odlišují;
  • učitel zhodnotí kreativitu a použití slovní zásoby; Zaměří se na to, zda žáci správně použili slovesa, adjektiva a zvířecí termíny;
  • třída může hlasovat o nejzajímavějším, nejkreativnějším nebo nejvtipnějším zvířeti.

Metodická poznámka:

Žáci a žákyně si mohou navzájem klást otázky (např. Pourquoi ton animal vit-il dans la jungle? Est-ce que ton animal est dangereux?). A učitel je může povzbudit, aby na zvířata reagovali a hledali podobnosti nebo rozdíly mezi výtvory.

Tip na závěr:

Učitel může vytvořit společnou online galerii všech zvířat, např. sdílením na Padletu nebo ve školním systému, případně je vytisknout a umístit na nástěnce, aby se na výtvory mohli podívat všichni.

Reflexe

Tato hodina plná různých imaginárních tvorů žáky bavila. Díky propojení jazykového učení s digitální tvorbou si osvojili novou slovní zásobu a gramatické struktury přirozeným a zábavným způsobem. Použití nástroje Magic Media v aplikaci Canva podpořilo jejich kreativitu a umožnilo jim aktivně se zapojit do výuky – generovat imaginární zvíře pomocí francouzsky napsaných promptů se stalo pro všechny veselou výzvou.

Zdroje:

  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN isbn9788027122547.
  • HLADÍK, Petr. Tipy a triky pro výuku cizích jazyků: inspirace pro všechny jazykáře. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3194-5.
  • WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala Edukační laboratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-5-2. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:5d9d3570-5c4a-11e9-b8c0-005056827e52.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Pavlína Jurzykowská, DEA

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.