Odborné články Základní vzdělávání Digitální malba: Street art aneb „Umění z ulice“
Odborný článek

Digitální malba: Street art aneb „Umění z ulice“

Anotace

Aktivita propojuje výuku výtvarné výchovy a angličtiny formou projektového dne, během kterého se žáci seznamují s fenoménem street artu a veřejného umění v prostoru města. Využívají přitom mobilní zařízení, pracují s digitálními nástroji a tvoří vlastní návrh muralu nebo graffiti pomocí aplikace Canva. Díky procházce reálným městským prostředím vnímají umění v autentickém kontextu, fotografují a zaznamenávají svá pozorování. Výstupem je digitální vizuální návrh, který žáci reflektují a prezentují. Aktivita rozvíjí digitální, kulturní i občanskou kompetenci, podporuje tvořivost a kritické myšlení. Výuka staví na zážitku, spolupráci a zapojení žáků do veřejného prostoru. Projekt je vhodný pro tandemovou výuku i mezioborové propojení.

Cíl

Žáci si uvědomují, že umění může existovat i mimo galerie – ve veřejném prostoru, přímo na ulici. Vnímají rozdíl mezi pouličním uměním a vandalismem. Získávají schopnost reflektovat veřejný prostor a aktivně se do něj zapojit formou vlastního digitálního uměleckého návrhu – graffiti nebo murálu – v online aplikaci Canva.

Vzdělávací oblasti: Umění a kultura, Jazyk a jazyková komunikace
Předměty: Výtvarná výchova, Anglický jazyk
Ročník: 6. ročník ZŠ a vyšší
Časová dotace: 4 vyučovací hodiny (180 minut)

Veřejný prostor je sdílený. Je to místo, kde se pohybujeme všichni – a také místo, které všichni vnímáme. Právě pouliční umění nabízí ideální příležitost, jak propojit svět výtvarné tvorby, jazykové komunikace i občanského uvědomění.

Aktivita Digitální malba: Street Art aneb „Umění z ulice“ přináší netradiční mezioborovou výuku anglického jazyka a výtvarné výchovy, ve které se žáci nejen seznámí s fenoménem street artu, ale i sami tvoří – s pomocí digitálních nástrojů. Hodina motivuje k aktivnímu poznávání města, reflektování veřejného prostoru, a především k vědomé a tvořivé práci s digitálními technologiemi.

Cíle aktivity

  • Rozvíjet porozumění pojmům veřejné a pouliční umění.

  • Podpořit kreativitu žáků prostřednictvím tvorby vlastního digitálního výtvarného díla.

  • Zprostředkovat jazykové dovednosti skrze autentické a tematicky atraktivní slovní zásoby (např. „mural“, „graffiti“, „sculpture“).

  • Podpořit digitální gramotnost v oblasti práce s grafickými nástroji a prezentace výstupů online.

  • Vést žáky k zamyšlení nad rozdílem mezi uměním a vandalismem ve veřejném prostoru.

Přínos pro rozvoj digitální gramotnosti

Podle rámce DigCompEdu (Redecker, 2017) by měla výuka digitální gramotnosti směřovat nejen k ovládání nástrojů, ale především k jejich smysluplnému a tvořivému využívání. Tato aktivita reflektuje právě tento přístup – žáci se učí skrze digitální nástroje vyjadřovat, sdílet a reflektovat vlastní tvorbu.

Ve výuce jsou zapojeny tyto digitální kompetence žáků:

  • Informace a digitální obsah: vyhledávání, dokumentace, práce s mapou města a veřejným uměním.

  • Komunikace a spolupráce: sdílení výstupů a zpětná vazba.

  • Tvorba digitálního obsahu: návrh vlastního uměleckého díla.

  • Bezpečné a etické používání digitálních nástrojů: diskuze o veřejném prostoru, legalitě street artu, copyrightu.

Street Art a veřejné umění - definice a význam ve vzdělávání

Pojem veřejné umění představuje umělecká díla, která jsou umístěna ve veřejném prostoru a určená k tomu, aby oslovovala široké publikum mimo tradiční prostředí galerií. Může jít o sochy, instalace, nástěnné malby nebo jiné formy, které reagují na konkrétní místo, jeho historii i sociální kontext. Jak upozorňuje Hein (2010), nejde jen o umění financované státem nebo to, co fyzicky stojí ve veřejném prostoru. Veřejné umění je mnohem širší kategorie – zahrnuje i projekty, které reflektují aktuální kulturní nebo společenské dění.

Zatímco v minulosti sloužilo veřejné umění jako prostředek vyjádření společných hodnot – například v antice nebo ve středověku – dnes je mnohem rozmanitější. Často bývá dočasné, experimentální, někdy i provokativní, a místo jednoznačného sdělení zve diváka k vlastnímu výkladu. Díky tomu může vyvolat obdiv, odpor, diskusi i zamyšlení.

Street art je specifická forma veřejného umění, která využívá městské prostředí jako prostor pro vizuální vyjádření mimo oficiální instituce. Jak uvádí Bengtsen (2016), jeho podstata spočívá v narušení každodenní vizuální zkušenosti – často prostřednictvím neautorizovaných forem jako graffiti, muraly nebo plakátů. Tento druh umění vytváří tzv. „dočasné autonomní zóny“, kde se otevírá prostor pro svobodné, často provokativní vyjádření aktuálních společenských témat. Street art tak funguje nejen jako estetický zásah, ale i jako prostředek veřejného dialogu a kulturní reflexe.

Zařadíme-li téma street artu do výtvarné výchovy, nabízíme žákům víc než jen seznámení s novým uměleckým směrem – otevíráme jim prostor k hledání vlastního vizuálního jazyka a sebepoznání. Právě práce s motivy, které se jich osobně dotýkají, jim umožňuje vyjádřit postoje, názory a emoce způsobem, který často přesahuje možnosti verbálního vyjadřování. Žáci se učí vnímat umění jako prostředek komunikace, který spojuje estetickou tvorbu s občanským vyjádřením – což je obzvlášť cenné ve věku, kdy formují své postoje a hledají své místo ve světě (Haider, n.d.).

Popis aktivit a projektu 

1. Úvod (30 minut)

  • Učitel představí žákům pojem „street art“ a „public art“ pomocí vizuálně atraktivní prezentace (např. Prezi)).

  • Žáci se seznámí se známými umělci a technikami (např. Banksy, mural art, stencil, paste-up).

  • Anglické termíny jsou vysvětleny a procvičeny ve výslovnosti (mural, graffiti, sculpture, installation).

  • Učitel připraví mapu vybraných veřejných děl ve městě (např. přes Google My Maps), kterou žáci obdrží v digitální podobě.

2. Prozkoumávání města (90 minut)

  • Žáci pracují ve skupinách, navštěvují vybrané lokality a dokumentují veřejné umění pomocí mobilních zařízení (fotografie, poznámky).

  • Využívají pracovní list, do kterého zaznamenávají své dojmy, slovní zásobu a popisy děl v angličtině.

  • Aktivitu lze nahradit virtuální procházkou po městě pomocí Google Street View, pokud není možný výstup mimo školu.

3. Digitální tvorba (60 minut)

  • Učitel představí základy tvorby v aplikaci Canva – žáci se naučí využívat vrstvy, práci s textem, tvary, filtry apod.

  • Žáci tvoří své vlastní digitální dílo inspirované street artem – návrh graffiti nebo murálu.

  • V závěru připojí krátký popis díla v angličtině.

  • Všechny výstupy jsou sdíleny v předem připravené složce (např. Google Drive).

4. Prezentace a reflexe (30 minut)

  • Každý žák (nebo skupina) představí své dílo ostatním.

  • Následuje diskuze o umělecké hodnotě, poselství díla a hranici mezi uměním a vandalismem.

  • Žáci se hodnotí navzájem a reflektují svůj vlastní pokrok.

Pomůcky a digitální nástroje

  • Zařízení žáků: tablet / mobilní telefon s připojením k internetu, stylus (např. Apple Pencil), přístup k aplikaci Canva.

  • Zařízení učitele: PC, projektor, interaktivní tabule, sdílené online mapy a dokumenty.

  • Aplikace: Canva, Prezi, Google My Maps, Google Drive.

Mezipředmětové vazby

  • Výtvarná výchova: vizuální gramotnost, interpretace umění, výtvarné vyjadřování.

  • Anglický jazyk: tematická slovní zásoba, konverzace, popis, prezentace.

  • Občanská výchova: právo na veřejný prostor, umění vs. vandalismus.

  • Informatika: práce s digitálním obsahem, sdílení dat, etika digitálního prostoru.

Přesahy do rozvoje digitální kompetence

Projekt nabízí silnou linku rozvoje digitální gramotnosti. Žáci:

  • využívají mobilní zařízení k dokumentaci a sběru informací v terénu (fotografování, práce s online mapou),

  • zpracovávají své poznatky v digitálním prostředí (Canva),

  • prezentují výsledky v online prostředí (např. Google Disk) a reflektují je společně s ostatními.

V průběhu celého dne se žáci učí chápat technologie jako nástroj tvořivosti a sebevyjádření, nikoliv jen jako pasivní médium ke konzumaci obsahu.

Motivace 

  • Žáci zažívají smysluplné učení, které propojuje výuku s reálným světem kolem nich.

  • Jsou aktivními tvůrci, ne pasivními příjemci.

  • Pracují s technologií, kterou znají, ale novým způsobem – kreativně a zodpovědně.

  • Reflektují veřejný prostor a učí se jej chápat jako kulturní a společenský jev.

Projekt je výbornou ukázkou, jak lze v rámci běžné výuky posilovat digitální, kulturní i občanské kompetence žáků a zároveň budovat jejich vztah k místu, kde žijí.

Závěr, shrnutí a postřehy z ověřování v praxi

Projekt „Digitální malba: Street Art“ nabízí moderní pojetí výuky, které odpovídá požadavkům současného vzdělávání – propojuje reálný svět s výukou, využívá technologie smysluplně a podporuje tvořivost, kritické myšlení i jazykové dovednosti.

Význam integrace digitálních kompetencí do běžné výuky potvrzuje řada výzkumů. Například OECD (2019) uvádí, že „studenti, kteří mají příležitost aktivně tvořit pomocí digitálních nástrojů, vykazují vyšší míru motivace a hlubší porozumění obsahu“

Postřehy z ověřování v praxi:

  • Žáci byli tématem okamžitě nadšení – spojení výuky s realitou města, možnost jít ven a tvořit „něco jako opravdoví umělci“ je silně motivovalo.

  • Nejvíce žáky bavila kombinace práce v aplikaci a procházky po městě s mobilem – tuto aktivitu vnímali jako smysluplnou a zábavnou.

  • Diskuze o rozdílech mezi vandalismem a uměním přinesla nečekaně zralé názory – žáci dokázali promýšlet souvislosti, jako je respekt k majetku, estetická hodnota, účel výrazu nebo kontext sdělení.

  • Někteří žáci poprvé reflektovali, že digitální technologie mohou být nástrojem pro společenský komentář nebo umělecké vyjádření, nejen pro zábavu.

  • Ve skupinové práci bylo potřeba podporovat spolupráci a dělení rolí.

  • Tento projekt nabízí skvélé možnosti pro využití formativního hodnocení, protože umožňuje žákům se aktivně zapojit do procesu hodnocení a zpětné vazby v online prostředí. 

 

Literatura a použité zdroje

[1] – HEIN, Hilde. What Is Public Art?: Time, Place, and Meaning. 2010. [cit. 2025-4-6]. Dostupný z WWW: [https://prettydeep.files.wordpress.com/2013/01/what-is-public-art.pdf].
[2] – BENGTSEN, Peter. Stealing from the public. The value of street art taken from the street. Routledge Handbook of Graffiti and Street Art, 2016. 428 s.
[3] – ​HAIDER, Joann. The role of street art in campus expressions of student identity. UP MAGAZINE, 2025.
[4] – REDECKER, Christine. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. 2017. [cit. 2025-4-6]. Dostupný z WWW: [https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC107466].
[5] – OECD, Education. REALIZING EDUCATION FOR ALL IN THE DIGITAL AGE. 2019. [cit. 2025-4-6]. Dostupný z WWW: [https://www.adb.org/sites/default/files/publication/503706/adbi-realizing-education-all-digital-age.pdf#page=56].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
234.38 kB
PDF
Ukázka interaktivní virtuální prohlídky v online aplikaci Prezi
pdf
337.89 kB
PDF
Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Barbora Segarová DiS.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024